علائم شستشو لباس

مفاهیم علائم شستشوی لباس (با انواع علامت های روی لباس آشنا شوید!)

حتما در قسمت داخلی لباس‌ها، اتیکت پارچه‌ای که مشخصات نحوه‌ی شستشوی آن لباس بر روی آن درج شده را دیده‌اید. در واقع هر کدام از لباس ها، با توجه به جنس پارچه، شرایط شستشوی خاص خود را دارند و در صورت شستشوی نامناسب حتی ممکن است دیگر قابل استفاده نباشند! مثلا شستشوی یک کاپشن از جنس پر یا چرم طبیعی، یقینا نسبت به یک پیراهن نخی متفاوت است. علائم شستشو لباس زمانی برای شما اهمیت پیدا می‌کنند که لباس‌تان را به نحوی نامناسب شسته‌اید و پارچه‌ی آن لباس دچار مشکل شده است.

به همین دلیل بهتر است قبل از اینکه این اتفاق ناگوار برای باقی لباس‌هایتان هم پیش بیاید، به علائم شستشوی روی لباس توجه کنید. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که علائم شستشو روی لباس به صورت طرح‌هایی هستند که توسط یک سازمان بین المللی مراقبت از نساجی طراحی شده‌اند و در حالت عادی ممکن است برای شما به عنوان یک مصرف کننده نامفهوم باشند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم ادامه‌ی این مقاله را به معنا و مفهوم هرکدام از علائم شست و شوی لباس اختصاص دهیم. پس اگر می‌خواهید بعد از شستشو، لباس‌هایتان را سالم و تمیز تحویل بگیرید، در ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید.

اگر به دنبال یک نیروی نظافت کاربلد هستید شرکت خدماتی نظافتی غرب تهران آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است.

 

برای استخدام نیروی نظافتی با ما تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

علائم شستشوی لباس با ماشین

 

علائم شستشوی لباس با ماشین

 

یکی از علائم شستشوی لباس که بر روی هر لباسی وجود دارد، یک سطل آب است. این مورد به طور کلی نشان دهنده این است که اجازه شستشو لباس با آب صادر شده است (برخی از لباس‌ها را به هیچ عنوان نمی‌توان با آب شست در این موارد تنها خشک‌شویی می‌تواند چاره کار باشد).

اگر به اضافه سطل، یک دست نیز طراحی شده باشد، نشان‌دهنده این است که تنها می‌توانید با دست لباس‌ها را بشویید و اگر طراحی نشده باشد اجازه دارید با ماشین لباسشویی آن را بشویید.

به غیر از این مورد ممکن است نشانه‌های دیگری نیز درون سطل یا کنار آن باشند که معنای هرکدام به تفکیک عبارت است از:

  • نقطه و اعداد در علائم شستشو لباس به معنای درجه و میزان دما هستند به طوری که اگر سطل آب به همراه یک نقطه بود، لباس‌ خود را باید با آب سرد(تقریبا ۳۰ درجه فارنهایت)
  • اگر دو نقطه بود با آب گرم‌تر (تقریبا ۴۰ درجه فارنهایت) بشویید. (این علامت با افزایش هر نقطه مجوز افزایش دما به اندازه ده درجه را صادر می‌کند)
  • همچنین اگر درون سطل آب، عدد مشاهده کردید نیز باید بدانید که سقف مجاز دمای آب است و به شما می‌گوید که دمای آب هنگام شستشو باید کمتر یا مساوی آن عدد باشد.
  • گاهی خطوط صاف نیز به علائم شستشوی روی لباس اضافه می‌شوند. این خط‌ها در کنار سطل آب نشان دهنده دور سرعت ماشین لباسشویی هستند به نحوی که اگر با یک خط همراه بود باید تنظیمات ماشین را به گونه‌ای تغییر دهید که مناسب شستن الیاف مصنوعی باشد
  • اگر با دو خط همراه بود تنظیمات سرعت و دور آن باید در کم‌ترین حالت خود قرار گیرند تا ظرافت پارچه از بین نرود.

علائم دمای شستشوی لباس

اصولا علائم دما به تنهایی نمی‌آیند و همراه با علامت سطل که در بالا اشاره کردیم خواهند آمد. همانطور که گفته شد برای نشان دادن دمای مناسب آب هنگام شستشوی لباس از عدد یا نقطه استفاده می‌شود. البته به غیر از دمای آب، دمای مربوط به خشک‌شویی، خشک کردن لباس با ماشین لباسشویی و اتو نیز مهم است که در ادامه در موارد مربوط به هرکدام به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

معنای علائم خشک کردن لباس

 

معنای علائم خشک کردن لباس

 

علائم شستشو روی لباس تنها به مرحله شستن ختم نمی‌شود بلکه مرحله‌ی خشک‌ کردن آن را نیز در بر می‌گیرد. اگر علائم روی لباس شما یک مربع ساده داشت، مجوز خشک کردن آن صادر شده است اما برای اطلاع از چگونه خشک کردن آن باید به موارد زیر توجه کنید:

  • اگر یک خط عمودی درون علائم شست و شوی لباس که مربوط به خشک کردن هستند باشد، بهتر است به صورت آویزان خشک شود.
  • اگر در ضلع بالایی مربع یک خط خمیده باشد، می‌توانید لباس را بعد از شستشو روی بند آویزان کنید و خشک کنید.
  • وجود خط افقی در علائم شست و شوی لباس مربوط به خشک کردن، نشان دهنده خشک کردن به صورت مسطح است.
  • دو خط مورب در کنار مربع نشانه خشک کردن در سایه است.
  • برخی از علائم شستشوی لباس نیز یک مربع است که درون آن دایره دارد. این علامت نشان دهنده موارد مربوط به خشک کردن لباس با خشک‌کن ماشین لباسشویی است که همان قواعد نقطه و خط قسمت قبلی (موارد مربوط به شستن لباس با ماشین لباسشویی) در آن برقرار است.

 

علائم اتو کردن لباس

 

علائم اتو کردن لباس

 

اتو کردن نیز یکی از مراحل شستشو و تمیز کردن لباس است که اگر به انجام صحیح آن اهمیت ندهید به شدت لباس آسیب می‌بیند. علائم شستشوی لباس که مربوط به اتو کردن است می‌تواند در انجام صحیح این کار به کمک شما بیاد. این علائم همگی به شمایل یک اتو هستند که ممکن است همراه آن اشکال دیگری نیز دیده شود‌. این موارد عبارت‌اند از:

  • اگر بر روی اتو نقطه دیده شود به معنای درجه حرارت اتو است و اینکه به چه میزانی اجازه انتقال حرارت به لباس را دارید. (هرچه تعداد نقاط کمتر باشد، باید با حرارت کمتری لباس را اتو کنید)
  • گاهی با علامت اتویی رو به رو می‌شوید که زیر آن دو خط و یک ضربدر قرار دارد. این علامت نشان‌دهنده این است که نباید از اتو بخار استفاده کنید.
  • در نهایت نیز اگر علامت ضربدر روی اتو وجود داشت یعنی به هیچ عنوان اجازه استفاده از اتو را نخواهید داشت.

 

 

علائم خشک شویی لباس

 

علائم خشک شویی لباس

 

برخی از علائم شستشوی لباس تنها مربوط به خشک‌شویی است و اکثر افرادی که در خشک‌شویی کار می‌کنند به این علائم آشنا هستند اما برای اطلاعات بیشتر بهتر است شما نیز با آن‌ها آشنا باشید.

علائم مربوط به خشک‌شویی عموما دایره هستند که به طور کلی عبارت‌اند از:

  1. وجود حرف A در دایره به معنای مجوز استفاده از هرگونه ماده‌ی تمیز کننده است.
  2. حرف p نیز به معنای استفاده از معمول‌ترین مواد شوینده در روند خشک‌شویی است.
  3. حرف F نیز مجوز استفاده از مواد بر پایه نفت را صادر می‌کند.
  4. حرف W نشان دهنده این است که لباس به صورت مرطوب خشک‌شویی شود.
  5. اگر خط کج در بیرون از دایره سمت راست-بالا دیده شود، به معنای منع استفاده از بخار است.
  6. اگر خط کج در بیرون از دایره سمت چپ-بالا دیده شود، به معنای خشک‌شویی با سیکل رطوبت کم انجام شود.
  7. اگر خط کج در بیرون از دایره سمت راست-پایین دیده شود، به معنای خشک‌شویی با چرخه حرارت کم انجام شود.
  8. اگر خط کج در بیرون از دایره سمت چپ-پایین دیده شود، به معنای خشک‌شویی درچرخه کوتاه انجام شود.
  9. در نهایت، اگر ضربدر روی دایره باشد به معنای عدم امکان خشک‌شویی لباس است.

 

علائم سفید شویی لباس

 

علائم شست و شوی لباس

 

آن بخش از علائم شستشوی لباس که مثلث شکل هستند، مربوط به سفیدشویی لباس است. این علامت به سه صورت دیده می‌شود:

  • اگر تنها یک مثلث خالی باشد می‌توانید با خیال راحت از انواع سفیدکننده‌ها در شستشوی آن استفاده کنید و هیچ محدودیتی در نوع و نحوه استفاده از آن وجود ندارد.
  • اگر دو خط موازی درون آن باشد تنها می‌توانید از سفیدکننده‌هایی استفاده کنید که بدون کلر هستند.
  • وجود یک ضربدر روی آن نیز به معنای عدم امکان استفاده از سفیدکننده‌ها است.

توجه به علائم شستشوی روی لباس‌ها، تضمین کننده سلامت آن‌ها

در این مقاله سعی شد تا توضیحات مربوط به علائم مختلف روی لباس را ارائه دهیم تا بتوانید به وسیله آن در امر نگهداری از لباس‌ها کوشاتر باشید. توجه به این علائم سبب می‌شود زیبایی لباس شما از بین نرود و طول عمر آن‌ها نیز کاهش پیدا نکند.

 

به بالا بروید