آلزایمر در سالمندان

علائم آلزایمر در سالمندان کدامند؟ ( بررسی راه های درمان + پیشگیری از آلزایمر )

با بالا رفتن سن، بروز مشکلات حافظه نیز قابل انتظار است؛ اما هر نوع مشکل حافظه را نمی توان به آلزایمر یا زوال عقل نسبت داد. امروزه مشکلات عمده ای می توانند در بروز مشکلات حافظه نقش داشته باشند که اصلی ترین آن ها، اختلالات شناختی، مشکلات عاطفی و همچنین بسیاری از مشکلات پزشکی دیگر می باشد. بیماری های مختلفی در بروز مشکلات حافظه و آلزایمر نقش دارند که هدف اصلی آن ها نیز مختلف کردن سوخت و ساز بافت مغز می باشد.

این تصور که بالا رفتن سن و پیری با بروز نواقص فکری و ذهنی همراه است، کاملا اشتباه می باشد. چرا که بسیاری از سالمندان دارای توانایی های فکری و عملکردی بی نظیری هستند و آن ها را حفظ کرده اند. با این وجود، پیر شدن افراد می تواند باعث پیری مغز و سلول های آن نیز شود. این موضوع تاثیری بسیار منفی در یادگیری چیز های جدید و عملکرد های شناختی مختلف می گذارد. با افزایش سن، به یاد آوردن خاطرات گذشته سخت تر می شود و در بسیاری مواقع ممکن است که وسایل کوچک و دم دستی خود مانند عینک و کلید را در جایی بگذارند که مکان آن را به یاد نیاورند.

این تغییرات طبیعی و آهسته که همزمان با افزایش سن به وجود می آید، به گونه ای تحت عنوان فراموشی خوش خیم در نظر گرفته می شود. این نوع فراموشی سالمندان را مشکلات حافظه وابسته به سن نیز می نامند که باعث به وجود آمدن اختلال در عملکرد شغلی و اجتماعی در سالمندان نمی شود.

معمولا فراموشی های ساده و خفیفی که در طول روز با گم کردن یا فراموش کردن اسم و مکان اشیاء به وجود می آید را مرتبط با آلزایمر نمی دانند و بخشی از روند کهولت سن می باشد.

بیماری آلزایمر در سالمندان دارای درجات مختلفی است که در آن، فرد سالمند با مشکلات اجتماعی و فردی عدیده ای مواجه می شود. در این حالت ممکن است فرد حتی نزدیک ترین افراد خود را نیز به یاد نیاورد. علت بروز آلزایمر به طور کلی می تواند سالخوردگی و وجود سابقه خانوادگی باشد.

 

انواع آلزایمر در سالمندان

 

بیماری آلزایمر در سالمندان

 

همانطور که گفتیم، آلزایمر دارای درجات مختلفی است که در صورت مداوا و انجام مراقبت های لازم، می توان از مشکلات ناشی از آن جلوگیری کرد در این مرحله استخدام پرستار سالمند در منزل می تواند تا حدود بسیار زیادی از ورود به مراحل شدیدتر آلزایمر جلوگیری کرد. به طور کلی، آلزایمر در سالمندان بر اساس شدت بروز آن، به سه بخش تقسیم می شود که شامل آلزایمر خفیف، آلزایمر متوسط و آلزایمر شدید است.

در آلزایمر خفیف، فرد ممکن است که در انجام بسیاری از کار های روزمره و فعالیت های عادی دچار مشکل شود. به طور مثال، ممکن است فرد با سردرگمی، گم کردن وسایل دم دستی، تکرار زیاد سوالات، صرف کردن زمان طولانی برای انجام بسیاری از کار های روزمره و بروز مشکلات شخصیتی و رفتاری مواجه شود.

در مرحله ی خفیف بیماری آلزایمر در سالمندان، معمولا با انجام فعالیت های تمرینی مختلف و همچنین استفاده از دوره های درمانی متنوع، می توان از پیشرفت بیماری جلوگیری نمود. آلزایمر خفیف را می توان در مراحل اولیه تشخیص داد و از روند پیشرفت آن پیشگیری نمود.

نوع دوم آلزایمر در سالمندان تحت عنوان آلزایمر متوسط شناخته می شود که مرحله ی پیشرفته تر از آلزایمر خفیف است. در این نوع آلزایمر، ممکن است برخی از قسمت های مغز با آسیب مواجه شوند که در نتیجه ی آن، فرد در توانایی کنترل زبان، تشخیص درست صدا ها، تفکر آگاهانه، استدلال و حتی تشخیص به مشکل برمی خورد. در این نوع بیماری، بروز سردرگمی و از دست دادن حافظه بیشتر می شود و در بعضی اوقات، شناسایی افراد خانواده نیز سخت خواهد شد. علاوه بر این ها، فرد سالمند ممکن است برای انجام کار های عادی و روزانه خود مانند لباس پوشیدن، با مشکل روبرو شود.

نوع کاملا پیشرفته آلزایمر در سالمندان، شامل آلزایمر شدید می باشد که در آن، بخش قابل توجه و گسترده ای از مغز درگیر شده که باعث کوچک شدن مغز می شود. افراد سالمند در این نوع آلزایمر با مشکلات فردی و اجتماعی بسیار زیادی مواجه هستند و برای انجام تمام کار های خود به دیگران وابسته می شوند. در آلزایمر شدید، فرد در سال های پایانی عمر، معمولا در رخت خواب می باشد زیرا بدن او از کار می افتد.

 

برای استخدام پرستار سالمند در منزل با ما تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

نشانه های بروز آلزایمر در سالمندان

 

علائم آلزایمر در سالمندان

 

علائم آلزایمر در سالمندان با بروز مشکلات حافظه شروع می شود و با اختلالات شخصیتی و رفتاری متعدد با دیگران و اعضای خانواده بروز پیدا میکند. برخی از سالمندان دارای آلزایمر، به اختلال شناختی خفیف مبتلا می شوند که در آن، فرد نسبت به هم سن و سال های خود دارای مشکلات حافظه ای بیشتری است که معمولا باعث اختلال در عملکرد های روزانه و عادی فرد می شود. از نشانه های این نوع اختلال می توان به مشکلات بویایی و حرکتی می باشد.

این افراد در معرض خطر بیشتری برای بروز آلزایمر شدید هستند. اما همه ی آن ها به آن مبتلا نمی شوند و در بعضی موارد ممکن است فرد به صورت خودبخود به حالت عادی خود برگردد.

علائم بروز آلزایمر در سالمندان در هر فرد متفاوت است و به موارد مختلفی بستگی دارد. برای بسیاری از افراد ممکن است مشکلات غیر حافظه شناختی بروز پیدا کند. به طور مثال فرد در حس بویایی، استدلال یا یافتن کلمه دچار مشکل شود که این نشانه ها را به عنوان علائم اولیه آلزایمر در نظر می گیرند.

در حال حاضر نیز مطالعات گسترده ای بر روی بیماران آلزایمری در حال انجام است که بتوانند به کمک آن، تغییرات اولیه ای که در مغز افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف شده است را شناسایی کنند. به طور حتم، تشخیص سریع آلزایمر در مراحل اولیه و انجام رفتار های درمانی مختلف برای پیشگیری از آن می تواند یکی از اصلی ترین راه ها باشد.

راه های درمان آلزایمر در سالمندان

 

درمان آلزایمر در سالمندان

 

بهترین راه برای درمان آلزایمر، پیشگیری از آن است. زیرا مشکلات و محدودیت هایی که فرد بیمار برای خود و اطرافیان به وجود می آورد، بسیار آزار دهنده و خسته کننده می باشد. اما در صورت بروز آلزایمر در سالمندان، راه های درمانی مختلفی برای بهبودی و کاهش عوارض ناشی از آن وجود دارد. درمان آلزایمر در سالمندان بسیار حساس و پیچیده است و بنابراین اصلا نمی تواند راحت باشد اگر نمی توانید وقت زیادی را برای سالمند خود در نظر بگیرید حتما از پرستار شبانه روزی سالمند در منزل استفاده کنید. در این مورد نمی توان از هر نوع دارو و یا مداخله گری برای بهبود شرایط بیمار استفاده کرد. زیرا همان طور که گفتیم، آلزایمر دارای درجات مختلفی است که از هر فرد به فرد دیگر کاملا متفاوت خواهد بود.

امروزه تلاش های زیادی برای بررسی راه های به تاخیر انداختن آلزایمر و درمان آن صورت گرفته است که چندین روش درمانی نیز به عنوان روش های تاثیر گذار در بهبود روند بیماری به تایید رسیده است. برای جلوگیری از عوارض بیماری و همچنین بهبودی نسبی از آن، روش های درمان دارویی و غیر دارویی وجود دارد که انجام هر دوی آن ها برای کسب نتایج بهتر و سریع تر، الزامی می باشد.

از مهم ترین روش های درمان غیر دارویی می توان به فعالیت های بدنی، رژیم غذایی سالمندان، آموزش های شناختی و غیره اشاره کرد. با توجه به وجود روش های درمانی مختلفی که برای هر نوع بیماری وجود دارد، می توان انتظار داشت که برای درمان آلزایمر نیز روش های مختلفی وجود داشته باشد. با تمام این اوصاف، انجام هر روش درمانی برای بهبودی، با تشخیص پزشک در زمان و مکان مورد نظر خواهد بود.

امروزه چندین داروی شیمیایی برای درمان آلزایمر در سالمندان از سازمان غذا و داروی آمریکا تاییدیه گرفته اند. از جمله مهمترین دارو ها برای درمان آلزایمر در سالمندان، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دونپزیل
  • گالانتامین
  • ممانتین
  • داروی ترکیبی دونپزیل و ممانتین
  • پچ ریواستیگمین

همه‌ی دارو های فوق، در تنظیم انتقال دهنده های عصبی نقش دارند. مصرف هر کدام از این دارو ها می تواند در کاهش عوارض آلزایمر و بهبودی آن نقش داشته باشند. استفاده از انواع مختلف این دارو ها و درمان ترکیبی از آن ها نیز با نظر پزشک و شرایط بیمار انجام خواهد گرفت. با وجود اثرات مثبتی که این دارو ها در روند کاهش علائم بیماری دارند؛ اما نتایج مثبت آن ها برای همه یکسان نخواهد بود و در برخی ممکن است هیچ تاثیری در بهبودی ایجاد نکند. اگر برای نظافت خانه سالمند خود به دنبال نیروی نظافت منزل شرق تهران و یا سایر مناطق چهارگانه میگردید با کارشناسان آچارتمان تماس بگیرید.

 

راه های پیشگیری از آلزایمر

 

راه درمان آلزایمر در سالمندان

امروزه با توجه به مطالعات گسترده ای که بر روی انواع مختلف آلزایمر و شرایط به وجود آورنده آن صورت گرفته است، راه های زیادی نیز برای پیشگیری از آن وجود دارد. دانش امروزی نیز مهم ترین عامل دوری از ابتلا به آلزایمر را، پیشگیری کردن از آن با انجام فعالیت های مختلف و سبک زندگی سالم می داند. جلوگیری از بروز افسردگی در سالمندان یکی از راه‌های ایجاد سبک زندگی سالم است.

شاید برای بسیاری از افراد این سوال به وجود آید که با داشتن رژیم غذایی مناسب چگونه می توان از آلزایمر پیشگیری کرد و اصولا باید چه بخوریم که به این بیماری مبتلا نشویم؟ خوراکی های مختلفی می توانند باعث کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در سنین بالا شوند که از مهم ترین آن ها، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به غلات، میوه و سبزیجات تازه و سالم
  • خوراکی های دریایی مانند ماهی و صدف
  • آجیل
  • روغن زیتون و دیگر انواع چربی های سالم مانند روغن کانولا و کنجد
  • ادویه ها به خصوص زردچوبه

این مواد سرشار از آنتی اکسیدان و فیبر های مفید هستند که استرس های محیطی مختلف را از سلول های مغز دور می کنند. بنابراین می توان با داشتن تغذیه سالم از بروز آلزایمر پیشگیری نمود.

از دیگر راه های پیشگیری از آلزایمر می توان به انجام ورزش در سالمندان، شرکت در فعالیت های اجتماعی، مصرف دارو های مختلف، طب سنتی و غیره اشاره کرد.

 

به بالا بروید