افسردگی در سالمندان

افسردگی در سالمندان ( تشخیص + علل ایجاد + نحوه برخورد با سالمندان افسرده )

افسردگی یکی از مسائل شایع در زندگی امروزی است که بسیاری از افراد را درگیر می کند. در این بین سالمندان بیشتر در معرض افسردگی قرار می گیرند که یک مشکل شایع است. افزایش سن عوارض مختلفی را برای افراد ایجاد می کند که در نوع خود حائز اهمیت هستند. از همین رو افسردگی در سالمندان نیز باید به خوبی بررسی و کنترل شود. با توجه به اهمیت بالای این موضوع، در این مطلب قصد داریم تا همه چیز را درباره افسردگی بیان کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

علت افسردگی در سالمندان

 

علت افسردگی در سالمندان

افسردگی سالمندان مساله ای است که تا بخش زیادی از سالمندان را درگیر کرده است. برای بروز این مشکل دلایل زیادی بیان می شود که هر کدام از آن ها در نوع خود حائز اهمیت هستند. زمانی که سن فرد بالا می رود، به طور طبیعی عملکردهای جسمی فرد تحت تاثیر قرار می گیرد. این ضعف جسمی سبب می شود تا بسیاری از افراد به سمت افسردگی پیش بروند.

در واقع این افراد به این نتیجه می رسند که مدت زمان زیادی از عمر آن ها باقی نمانده است. کاهش امید به زندگی دلیل اصلی افسردگی افراد در سالمندی است. یکی دیگر از دلایل بروز این مساله تنهایی شخص است. معمولا این افراد داغ عزیزان خود به خصوص همسر یا سایر نزدیکان را دیده اند که این مورد بر روی روحیه آن ها تاثیر بدی خواهد گذاشت.

بسیاری از آن ها نیز بعد از ازدواج فرزندان و فوت همسر به این مشکل دچار خواهند شد. همه این موارد نشان دهنده آن است که سالمندان در خطر افسردگی قرار دارند. معمولا سالمندانی که دچار بیماری های جسمی مختلف هستند نیز در معرض افسردگی قرار می گیرند. بسیاری از آن ها این مشکلات جسمی را پیام آور مرگ می دانند و از این بابت بسیار افسرده می شوند.

یکی دیگر از نکاتی که بر روی ابتلا به افسردگی در سالمندان اثر می گذارد داشتن سابقه خانوادگی است. چنانچه در یک خانواده چنین مساله ای وجود داشته باشد احتمال دارد که فرزندان نیز در آینده آن را تجربه کنند.

 

علائم افسردگی در سالمندان

 

افسردگی در سنین بالا

با توجه به توضیحاتی که داده شد، بسیاری از افراد درباره علائم افسردگی سالمندی سوال می کنند. معمولا فردی که دچار این مشکل می شود علائم متعددی را تجربه می کند. مهم ترین نشانه ای که برای این بیماری وجود دارد اضطراب و استرس است.

معمولا این سالمندان به طور دائم احساس نگرانی می‌کنند که آن ها را آزار خواهد داد. احساس ناامیدی در این افراد نیز به خوبی مشهود است و در موارد شدیدتر آرزوی مرگ می‌کنند. یکی دیگر از علائم افسردگی در سالمندان زودرنجی و بی قراری است. در چنین شرایطی شخص با کوچک ترین حرفی دچار ناراحتی می شود که باید اطرافیان دقت زیادی به آن داشته باشند .

این افراد همیشه احساس خستگی می کنند و بسیاری از فعالیت های روزمره خود را کنار می گذارند. شخص افسرده معمولا تمرکز خود را نیز از دست می دهد و بسیاری از کارها را به اشتباه انجام می دهد. همه این موارد در کنار هم سبب می شود تا فرد زندگی سختی را تجربه کند. همچنین سالمندان افسرده دچار پرخوری یا کم خوری می شوند به طوری که در این مورد افراط می کنند.

متاسفانه در موارد شدید دیده شده است که انگیزه های خودکشی نیز در افراد پدیدار می شود. در صورتی که این علائم را در سالمندان اطراف خود دیدید، احتمال دارد که به افسردگی مبتلا شده باشند. چنانچه متوجه وجود چنین مشکلی شدید باید در اسرع وقت برای درمان آن برنامه ریزی کنید. می توانید برای درک بهتر و همراهی بیمارتان از یک پرستار سالمند کمک بگیرید جهت اطلاع از شرایط استخدام پرستار سالمند سالم تهران با پشتیبانان آچارتمان تماس بگیرید.

 

برای استخدام همراه بیمار در تهران برای بیمارستان و منزل با ما تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

درمان افسردگی در سن بالا

 

با توجه به توضیحاتی که درباره افسردگی در سالمندان داده شد، بسیاری از افراد به دنبال راه‌های درمان این بیماری هستند. از همین رو شما هم می‌توانید که بهترین راهکار ممکن را برای درمان این مساله به کار ببندید. روان درمانی بهترین شیوه حل این مشکل است. شما می‌توانید جلسات لازم را با روانشناس یا روانپزشک هماهنگ کنید. به طور قطع روان درمانی می‌تواند تا حدود زیادی عوارض را کاهش دهد پس حتما از این شیوه درمانی به سود خود کمک بگیرید. رژیم غذایی سالمندان  نیز تا حدود بسیار زیادی بر 

از دیگر روش‌های معمول برای درمان این مساله استفاده از داروهای ضد افسردگی است. این داروها می‌توانند میزان ترشح هورمون‌های شادی‌آور همچون سرتونین را افزایش دهند. از همین رو مصرف داروها توسط بسیاری از روانپزشکان نیز توصیه می‌شود.

به طور مثال داروی SSRIs برای افسردگی سالمندان بسیار مناسب است. برخی از افراد در مرحله شدید بیماری قرار دارند که استفاده از روش‌های معمول برای آن‌ها پاسخگو نیست. در چنین شرایطی شاهد آن هستیم که پزشکان از روش الکتروشوک درمانی بهره می‌برند. در این شیوه الکترودهایی بر روی جمجمه قرار می گیرند و تا شوک‌های ویژه‌ای را به مغز بدهند.

همچنین روش درمانی دیگری به نام تحریک مغناطیسی مغز نیز وجود دارد که rTMS نام دارد. این روش می‌تواند علائم مهمی همچون خستگی و عدم تمرکز را بهبود ببخشد پس حتما از این شیوه عالی به سود خود بهره ببرید. معمولا پزشکان با توجه به شرایط بیمار ترکیبی از روش‌های مختلف را به کار می‌برند تا درمان بهتر پیش برود.

انواع افسردگی در سالمندان

چندین نوع اساسی افسردگی در افراد سالخورده دیده می‌شود. که به ترتیب شامل موارد زیر می‌باشد :

— افسردگی اساسی 

بروز این نوع افسردگی در سالمندان مانع از انجام فعالیت‌های روزانه در زندگی آنها خواهد شد. از ابتلا تا بروز علائم اولیه در این نوع افسردگی حدودا دو هفته به طول می‌انجامد.

— افسردگی به صورت مداوم 

اغلب سالخوردگانی که به این نوع از افسردگی دچار هستند می‌توانند کارهای خود را انجام دهند اما اکثرا احساس خستگی و عدم توانایی دارند.

— ناشی از مصرف دارو یا بیماری

نوعی از افسردگی ناشی از مصرف داروهای درمانی مربوط به بیماری دیگری در سالمند است. گاهی نیز سالمندان با بروز یک بیماری حاد دچار افسردگی خواهند شد.

— افسردگی فصلی 

این نوع افسردگی در فصول مختلف سال بروز می کنند عموما نیازی به داروهای درمانی ندارند ولی بهتر است در صورت ادامه دار شدن به پزشک مراجعه شود.

 

 

نحوه برخورد با سالمندان افسرده

اگر در اطراف شما و نزدیکانتان نشانی از افسردگی سالمندی می‌بینید، حتما باید رفتار کردن با چنین فردی را یاد بگیرید. از آنجایی که این شخص دچار افسردگی شده است، میزان حساسیت آن نیز بالاتر از حد طبیعی خواهد بود. به همین علت شما باید رفتار آرامی با این فرد داشته باشید. هر گونه تنش در محیط خانه می تواند آسیب زیادی به سالمند وارد کند.

معمولا این افراد بسیار زودرنج هستند و به سرعت ناراحت می‌شوند. به همین علت حتما از شوخی های نابجا با آن ها بپرهیزید. در بسیاری از موارد دیده شده است که سالمندان افسرده با کوچک ترین حرف ناراحت کننده ای شروع به گریه کردن می کنند. بهترین کاری که می توانید برای این افراد انجام دهید درک کردن آن هاست.

متاسفانه در بسیاری از موارد با سالمندان برخورد خوبی نمی شود که این مورد مشکل را حادتر می کند. از آنجایی که این افراد احساس تنهایی بیشتری دارند، سعی کنید که سریع تر به آن ها سر بزنید یا از خدمات پرستار شبانه روزی استفاده نمایید.

این موضوع باعث می شود حس بهتری به زندگی داشته باشند. همچنین در چنین مواقعی تفریحاتی مانند سفر کردن نیز برای آن ها بسیار لذت بخش خواهد بود و روحیه آن‌ها را می سازد. به همین علت سعی کنید که این افراد را به سفر ببرید و طبیعت‌گردی را فراموش نکنید. با رعایت این نکات می‌توانید نقش مهمی را در بهبود افسردگی در سالمندان ایفا کنید.

 

روش‌های کاهش افسردگی در سالمندان

 

کاهش افسردگی در سالمندان

همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، احساس تنهایی یکی از اصلی‌ترین حس‌هایی است که سالمندان با آن مواجه می‌شوند. یکی از راهکارهای کاهش افسردگی این است که حتما با فرد سالمند غذا بخورید. تجربه این مورد را ثابت کرده است که تنها غذا خوردن می‌تواند تاثیرات منفی زیادی بر روی فرد داشته باشد. به همین علت سعی کنید که وعده‌های غذایی را در کنار فرد سالمند بخورید. یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان از آن استفاده کرد ورود به دنیای تکنولوژی است.

به سالمندان نحوه کار کردن با اینترنت را بیاموزید تا بتوانند از این روش برای سرگرم کردن خود استفاده کنند. همچنین آن‌ها با استفاده از این موارد می‌توانند با فرزندان خود در هر نقطه‌ای از جهان تماس بگیرند. درست است که در سنین بالا نمی‌توان فعالیت بدنی زیادی انجام داد، ولی با این حال این افراد می‌توانند که از ورزش صبحگاهی سبک استفاده کنند. انجام چنین فعالیت‌هایی باعث افزایش امید به زندگی خواهد شد. از همین رو با رعایت چند نکته ساده می‌توان عوارض این مشکل را به کمترین حد ممکن رساند. همانطور که گفته شد یکی از راه های درمان افسردگی ورزش سالمندان است.

 

حتما بخوانید: زخم بستر در سالمندان

 

بیماری‌های تشدیدکننده افسردگی در سالمندان

افسردگی در سالمندان به وفور رخ می‌دهد و افراد زیادی را درگیر می‌کند. با این حال برخی از بیماری‌های زمینه‌ای می‌تواند احتمال بروز این مشکل را بیشتر کند. بیماری‌هایی نظیر پارکینسون، سکته، سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و آلزایمر در سالمندان می‌توانند عوارض افسردگی سالمندی را تشدید کند.

از همین رو اگر سالمندان اطراف شما دارای این بیماری‌ها هستند، باید مراقبت بیشتری از آن ها انجام دهید. با توجه به آسیب های بدنی زیادی که این بیماری ها به دنبال دارند، زمینه ایجاد افسردگی در فرد را به وجود خواهند آورد. طی کردن اصولی پروسه درمان می‌ تواند در این بین بسیار تاثیرگذار باشد پس حتما از این راه به نفع خود استفاده کنید.

 

سخن پایانی

بیماری افسردگی سالمندان یک بحران فراگیر است که افراد زیادی را درگیر می کند. معمولا میزان امید به زندگی در سالمندان کاهش پیدا می کند که زمینه بروز افسردگی را ایجاد خواهد کرد. خوشبختانه امروزه روش های درمانی زیادی برای حل این مساله وجود دارد.

در چنین شرایطی استخدام پرستار سالمند در منزل نیز گزینه مناسبی است زیرا می تواند تاثیر مثبتی بر روی روحیه سالمند داشته باشد. معمولا پرستار سالمند آموزش های لازم را دیده است و می تواند در بهبود وضعیت سالمند بسیار عالی عمل کند. به طور قطع نگهداری درست و اصولی از سالمند نیز در بهبود بیماری موثر خواهد بود برای اطلاع از قیمت پرستار سالمند در منزل می‌توانید مقاله زیر را بخوانید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید