خانه تکانی عید

ترفندهای خانه تکانی عید ( چگونه خانه تکانی راحتی داشته باشیم؟ )

از دیرباز تا کنون یکی از رسوم بسیار زیبای ما ایرانیان، خانه تکانی برای عید است. حتی اگر خانه ما عاری از هرگونه گرد و غبار و کثیفی است، بنا به توصیه بزرگترها بهتر است قبل از رسیدن بهار و سال تحویل اقداماتی را تحت عنوان خونه تکونی عید انجام دهیم تا با خانه ای تمیز و پاکیزه به استقبال بهار زیبا و تحقق اهداف خود در سال جدید بپردازیم. بسیاری از افراد با ترفندهای خانه تکانی عید آشنا نیستند و اطلاعی ندارند که باید چه زمانی را به خونه تکونی عید اختصاص دهند.

به همین دلیل قبل از شروع کار بسیار مضطرب و نگران هستند که نمی‌توانند این کار را به درستی انجام دهند. لذا در این مطلب قصد داریم شما را با مهم ترین ترفندهای خانه تکانی اصولی و بدون خستگی و آشفتگی آشنا کنیم تا این کار را با لذت زیادی انجام دهید.

 

خانه تکانی عید را از کجا شروع کنیم؟

اصلی ترین سوال افراد بالاخص خانم های خانه دار این است که خانه تکانی عید را از کی و از کجا شروع کنیم؟ پاسخ این سوال به فاکتورهای متعددی وابسته است؛ مثلا اینکه خانم خانه و سایر افراد خانه در روز چقدر زمان خالی دارند؟ آیا می‌توانند تمام وقت خود را به این کار اختصاص دهند؟ یا شاغل هستند؟ و باید نیمی از روز را به پیشبرد وظایف شغلی خود بپردازند؟ چند نفر از اعضای خانواده می‌توانند در این کار کمک کنند؟ و…

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود پیش از شروع به کار میزان وقت خود و تعداد افراد توانا برای کمک در این امر توجه نمایید و همچنین نقاط مختلف منزل را به خوبی بررسی کنید و در انتها لیست مناسبی را برای برنامه ریزی کارهای خونه تکونی عید تهیه کنید.

 

خونه تکونی عید از کی شروع کنیم؟

برخی از افراد راجع به زمان شروع خونه تکونی عید دارند؛ باید بگوییم که این مسئله کاملا به زمان خالی روزانه شما برای اختصاص دادن به این کار برمی‌گردد. به طور کلی توصیه می‌کنیم که اگر شاغل هستید خانه تکانی عید خود را از یکم بهمن ماه و یا حداقل از پانزدهم بهمن ماه آغاز کنید. ولی در صورتی که قادر به اختصاص زمان بیشتری در روز برای خونه تکونی عید هستید، این کار را از ابتدای اسفند ماه یا حتی نیمه دوم آن اغاز کنید. چرا که سرعت انجام کارها توسط شما بالاتر است.

 

برای دریافت نظافت منزل تهران با پشتیبانان ما در آچارتمان تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

 

لیست کارهای خانه تکانی عید

بهتر است پیش از شروع خونه تکونی عید لیستی از تمام کارهای بزرگ و کوچک خود تهیه کنید و با انجام هر کار، کنار آن علامت بزنید. در واقع تیک خوردن و تحقق یافتن هر بخش از این هدف بزرگ انگیزه شما را برای ادامه فرایند خانه تکانی بیشتر و بیشتر خواهد کرد.

 

1. در ابتدا سراغ قلب تپنده خانه، آشپزخانه بروید!

 

تمیز کردن آشپزخانه

 

به دلیل طبخ غذا عموما آشپزخانه از ذرات چربی و کثیفی بیشتری نسبت به سایر نقاط منزل برخوردار است. لذا توصیه می‌شود در ابتدا آشپزخانه را در اولویت خود قرار دهید و پرده ها و پنجره و کف و دیوار آشپزخانه را با مواد شیمیایی جرم گیر طبیعی و شیمیایی مناسب به خوبی چربی زدایی کنید. سپس برای تمیز کردن کابینت ام دی اف را با دستمالی آغشته به مواد پاک کننده گردگیری کرده و وسایل آن را مجدد به طور مرتب بچینید.

توصیه می‌شود در خانه تکانی عید وسایلی را که در طی یکسال اخیر مورد استفاده قرار نداده اید و صرف آن ها را برای استفاده در آینده نگه داشته اید را دور بریزید. و یا به نیازمندان هدیه کنید. این امر در سهولت خانه تکانی و افزایش تمرکز شما و همچنین جلوگیری از آشفتگی بسیار زیاد اشپزخانه، موثر خواهد بود. بهتر است در خانه تکانی با استفادهاز لوله باز کن داخل لوله ها را نیز تمیز و عاری از هر گونه کثیفی نمایید طریقه استفاده از لوله باز کن را در مقالات دیگر به طور کامل توضیح داده‌ایم.

2. پرده ها و پتوها را به خشکشویی بسپارید؛ تا به صورت اصولی شسته و اتوکشی شوند.

3. تمام فرش های منزل را به قالیشویی بسپارید.

برون سپاری برخی از کارها در فرایند ترفند خانه تکانی عید، موجب افزایش قدرت شما در مدیریت کارهای و تسریع روند تمیزکاری خواهد شد. از طرفی این کار موجب صرفه جویی در انرژی شما و مصرف آب خواهد شد. به علاوه اینکه فرش شما با متد صحیح تر شسته و خشک خواهد شد و به صورت بسته بندی و رول شده تحویل شما خواهد شد.

4. پاک کردن شیشه ها و دیوارها را انجام دهید.

5. کف اتاق ها را جارو برقی بکشید و با یک تی مناسب تمامی گرد و غبار موجود در کف را بزدائید.

6. حال فرش های شسته شده را مجدد پهن کنید و پرده ها را نصب کنید.

7. اکنون تمامی وسایل داخل کمدها و … را تمیز کرده و مجدد در سر جای اصلی قرار دهید.

8. سپس نوبت تمیز کردن وسایل دکوری منزل از قبیل انواع تابلو و مجسمه و آباژور و … می‌رسد.
بعد از خونه تکونی آشپزخانه و اتاق خواب ها و پذیرایی نوبت به خانه تکانی حمام و سرویس های دستشویی است. سعی کنید تمامی دیوارها و کف را با فرچه و مواد شوینده مناسبی به خوبی بشویید. سرکه و جوش شیرین یکی از پرکاربردترین مواد های شوینده قوی هستند که علاوه بر تمیز کردن شیرآلات، سرویس بهداشتی از آن در پاک کردن لاک از روی فرش هم استفاده می شود. لیف ها و حوله های قدیمی را به خوبی ضدعفونی کنید و یا با انواع جدید آنها جایگزین نمایید. در هر مرحله از تمامی وسایل اضافی را که مدتهاست کاربردی نداشته اند و برای روز مبادا نگهداری می‌شوند را دور بیاندازید و یا به کسانی که به آنها احتیاج دارند ببخشید. این کار یکی از ترفند خانه تکانی عید است و در تسریع این روند بسیار موثر است.

 

حتما بخوانید: رفع بوی بد فاضلاب

 

چگونه خانه تکانی عید را انجام دهیم؟

توصیه می‌شود پیش از شروع هر مرحله از کار موزیک شاد یا پادکست مناسبی را پخش کرده و انجام کارهای خونه تکونی عید را به سرگرمی‌و امری مفرح تبدیل نمایید تا تمام اعضای خانواده با رغبت بیشتری در انجام این امر سهیم شوند.

 

در هنگام خانه تکانی برای عید به چه محیط هایی اهمیت بیشتری بدهیم؟

تمامی بخش های خانه دارای اهمیت بسیار زیادی هستند. مثلا آشپزخانه به دلیل شرایط پخت و پز به محیطی پر از لکه های چربی و گرد و خاک تبدیل شده است یا ملحفه ها و تشک خوشخواب باید به خوبی گردگیری شود تا از بروز حساسیت و بیماری هایی نظیر آسم در اثر گرد و غبار محیط ممانعت شود. پذیرایی منزل محیط میزبانی از میهمان عزیز ما در هنگام عید خواهد بود بنابراین باید عاری از هر گونه گردو خاک و نابسامانی باشد.
بنابراین هر بخش از منزل دارای اهمیت ویژه ای در هنگام خانه تکانی عید است و باید با ترفندهای مناسب به تمیز کردن انها اقدام نماییم.

 

 

نحوه تمیز کردن فرش بدون شستشو در خونه تکونی عید

 

شستن فرش

 

اگر به هر دلیلی قصد برون سپاری شستشوی فرش را ندارید و یا حتی مایل به شستن آن در منزل هم نمی‌باشد میتوانید از کاربرد بخارشوی برای فرش استفاده نمایید و یا توصیه می‌شود به روش ذیل اقدام به تمیز کردن فرش خود نمایید:

  1. ابتدا لکه های فرش را با مخلوط سرکه سفید و نمک بزدایید برای اینکار ابتدا مقداری نمک و سرکه سفید را با هم مخلوط کنید و روی لکه مورد نظر قرار دهید سپس محل مورد نظر را با دستمالی مرطوب به خوبی پاک کنید.
  2. در ادامه با استفاده از شامپو فرش مناسب فرش خود را به طور کامل پاک کنید و صبر کنید تا به خوبی خشک شود.
  3. تا خشک شدن کامل فرش از روی آن عبور نکنید.

 

برای دریافت نظافت راه پله تهران با پشتیبانان ما در آچارتمان تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

10 نکته مهم در هنگام خونه تکونی عید

  1. وظایف را بین اعضای مختلف خانه تقسیم کنید.
  2. به اندازه کافی از شوینده های متعدد استفاده کنید.
    استفاده از این مواد شمشیر دولبه است؛ با وجود کاربرهای بسیار زیادی که در تسریع تمیزی و پاکیزگی منزل دارند استفاده بیش از حد از آنها برای ابعاد مختلف سلامتی ما مضر هستند.
  3. دستورالعمل استفاده از هر شوینده شیمیایی را به دقت بخوانید تا از بروز اشتباه جلوگیری شود.
  4. بعد از اتمام تمیزکاری منزل نوبت به مرتب کردن گل وگیاهان منزل می‌رسد. برگ گل ها را با دستمالی مرطوب به آرامی‌پاک کنید و شاخ و برگ های زرد شده را هرس کنید.
  5. اگر دیوارهای با مداد شمعی یا مداد رنگی لکه شده اند از خمیر دندان برای پاک کردن آنها استفاده نمایید.
  6. برای تمیز کردن وسایل برقی ابتدا اطمینان حاصل کنید که دو شاخه انها به پریز متصل نیست و سپس با دستمالی بدون پرز و کمی‌الکل یا سرکه سیب سطوح آنها را پاک کنید.
  7. لوسترها و لامپ و مهتابی های منزل را با مقداری شیشه پاک کن و یا سرکه سفید و دستمال نم دار پاک کنید.
  8. دستمال های میکروفایبر گزینه مناسبی برای تمیز کردن دکوریجات شیشه ای و آینه ها هستند.
  9. به هود آشپزخانه توجه ویژه ای داشته باشید. عموما هودها بهترین مکان برای تجمع چربی ها و انواع مختلف میکروب ها هستند.
  10. برای تمیز کردن مبلمان ابتدا آنها را به دقت جاروبرقی بکشید تا تمام گرد و غبار نشسته بر روی آنها تمیز شود. سپس با بخار شوی یا شامپو فرش روی انها را پاک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید