ترفند تمیزکاری خانه

10 ترفند تمیز کاری خانه و آشپزخانه ( نکات خانه داری تمیزکاری حرفه ای )

یکی از امورات بسیار مهمی که بانوان خانه‌دار همواره به آن توجه می‌کنند تمیزکاری خانه است. عدم نظافت و تمیزکاری به صورت درست و اصولی یکی از اصلی‌ترین دلایل نفوذ حشرات موذی به داخل خانه و مختل کردن سکونت انسان‌ها است.

در بسیاری از موارد استفاده از مواد شیمیایی تمیزکننده مختلف برای تمیز کاری خانه به تنهایی کافی نبوده و بایستی از برخی اصول و تکنیک‌ها استفاده شود. برای نمونه استفاده متعدد از پاک‌کننده‌های قوی همواره باعث بروز برخی بیماری‌های تنفسی و پوستی می‌شود. افزون بر این موارد فشار ناشی از تمیز کاری خانه به صورت متوالی اصلی‌ترین عامل خستگی و حتی بیماری بسیاری از بانوان خانه‌دار است.

در این مقاله قصد داریم با ارائه مهم‌ترین نکات و تکنیک‌های نظافت در منزل به شما کمک کنیم تا بتوانید با صرف کمترین زمان و انرژی بیشترین بازدهی را در نظافت منزل خود داشته باشید.

اهمیت تمیز کاری خانه به صورت حرفه‌ای

 

ترفند نظافت منزل

نظافت و تمیز کاری خانه یکی از مهم‌ترین اصول معیشتی انسان‌ها است. در حقیقت نظافت از زمان تولد با انسان همراه بوده و در تضمین سلامت او نقش بسیار زیادی دارد. تمیزکاری خانه نیز همواره برای حفظ بهداشت محیط خانه و به دنبال آن حفظ سلامت انسان‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

منظور از مهم بودن نظافت خرید شوینده‌های شیمیایی بسیار قوی و مضر مختلف نیست، بلکه تمیزکاری اصولی و حرفه‌ای است اگر در این مورد چندان وارد نیستید می توانید از خدمات نظافت منزل و نظافت محل کار غرب تهران آچارتمان استفاده کنید.

 

برای درخواست خدمات نظافت محل کار غرب تهران به صورت حرفه ای و بدون ایجاد مزاحمت برای کارکنان با پشتیبانان آچارتمان تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

 

10 ترفند خانه داری و تمیزکاری بسیار مهم و ضروری

تمیزکاری هریک از اجزا و لوازم خانه ترفند و اصول مخصوص به خود را دارد. برای نمونه ترفند تمیزکاری لوستر با ترفند نظافت پرده یکسان نبوده و هر یک روش‌های خاص خود را دارند. در ادامه درباره تمیزکاری هر یک از قسمت‌های مختلف منزل به توضیحات بیشتری می‌پردازیم.

 

1) ترفند تمیز کاری کف پارکت چوبی

 

تمیزکاری خانه

برای تمیز کاری خانه هایی که کف آنها از جنس پارکت چوبی هستند، نباید از ترفند تمیزکاری سطوح کف سرامیکی استفاده کنید. برای تمیز کردن این نوع سطوح تنها به واکس‌ها و روغن‌های مخصوص براق کننده نیاز دارید. برای تمیز کردن پارکت چوبی ابتدا مقداری روغن ریخته و صبر کنید تا خشک شود، سپس با تی مخصوص آن را پاک کنید.

 

2) ترفند تمیزکاری اشپزخانه

بخش اعظمی از ترفند تمیزکاری اشپزخانه مربوط به اجاق گاز و سینک که مستقیا با بهداشت مواد غذایی در ارتباط است می شود. بهترین راهکار برای تمیزکردن سینک و اجاق گاز استفاده از ترکیب غیر مضر جوش شیرین است.

ترکیب جوش شیرین به دلیل خاصیت پاک‌کنندگی بسیار بالا می‌تواند برای تمیز کردن اجاق گاز استیل سوخته را با یک حرکت ساده استفاده شود. ترکیب لیمو و سرکه نیز یکی دیگر از ترکیبات با خاصیت پاک‌کنندگی بسیار بالا است که قدرت فوق‌العاده‌ای در پاک‌سازی و جرم‌گیری شیرآلات آشپزخانه، اجاق گاز و سینک ظرف‌شویی دارد.

تمیز کردن هود به روش‌های ساده و قدیمی بسیار دشوار است، اما با استفاده از این ترفند تمیزکاری به راحتی می‌توانید هود خود را در کمترین زمان به بهترین شکل تمیز کنید. بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش برای پاک کردن سریع و عمیق چربی‌های روی هود استفاده از محلول گاز پاک کن است. پودر ماشین لباسشویی به دلیل داشتن خاصیت چربی‌زدایی برای از بین بردن چربی‌های هود نیز گزینه مناسبی است. برای پاک کردن فیلتر هود نیز می‌توانید از محلول‌های گفته شده استفاده کنید.

دقت کنید که ماشین لباسشویی یا ظرفشویی نیز به مرور در اثر استفاده دچار آلودگی می شوند و لازم است با روش های صحیح اقدام به جرم گیری آنها نمایید. در مورد نحوه و روش نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی در مقاله ی دیگری به شرح مفصل به همراه نکات آن پرداخته ایم.

 

3) اصول تمیزکاری منزل و کابینت‌های چوبی

 

ترفند تمیزکاری آشپزخانه

تمیزکردن کابینت‌های چوبی یکی از سخت‌ترین بخش‌های مربوط به تمیز کاری خانه است. اما با دانستن ترفندها و تکنیک‌های حرفه‌ای این کار بسیار آسان بوده و زمان بسیار کمی از شما خواهد گرفت. برای تمیز کردن کابینت‌های چوبی آشپزخانه و اتاق خواب بهتر است ابتدا با یک دستمال خشک گرد و غبار آن را از بین ببرید.

سپس مقداری شامپو فرش را در آب حل کرده و با استفاده از اسفنج سطوح کابینت‌ها را تمیز کنید. در مرحله آخر از یک عدد دستمال مرطوب و نم‌دار برای پاک کردن کف ناشی از شامپو فرش استفاده کنید. بعد از انجام این کار شاهد درخشش بی‌سابقه کابینت‌های خود خواهید شد. چنانچه روی کابینت‌های آشپزخانه شما لکه‌های چربی زیادی وجود دارد بهتر است از ترکیب جوش شیرین و روغن استفاده کنید.

 

4) ترفند تمیزکاری کمد لباس‌ها و جلوگیری از بوگرفتگی لباس‌ها

بهداشت و نظافت کمد لباس‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و از کهنه شدن لباس‌ها نیز جلوگیری می‌کند. بهترین ترفند تمیزی خانه برای این قسمت جهت تازه نگه داشتن لباس‌ها و از بین بردن بوی نم در داخل کمدها استفاده از چند ورق خشک کن است. این امر باعث می‌شود تا رطوبت موجود در داخل محیط کمد و کشو گرفته شود.

 

5) ترفند تمیزکردن وسایل پارچه‌ای خانه

برای تمیز کردن لوازم پارچه‌ای نباید به هیچ وجه از دستمال‌های مختلف استفاده کنید. بهترین ترفند تمیزکاری لوازم پارچه‌ای استفاده از بخارشو دستی است. البته قبل از به کار بردن بخارشو بهتر است با استفاده از جاروبرقی گردوغبار این لوازم را از بین برده و سپس برای تمیزی و درخشندگی آن‌ها از بخارشو استفاده کنید.

 

6) ترفند نظافت لوازم مو

در تمیزکاری منزل توجه به بخش‌های کوچک و جزئی می‌تواند در نتیجه کلی تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. لوازم مربوط به مو همچون برس‌ها، شانه‌ها، سشوار و… ممکن است در اثر استفاده‌های طولانی دچار آلودگی‌ها، گردوغبار شوند. برای تمیز کردن این لوازم بهتر است یک‌تکه پنبه آغشته را به الکل را برداشته و سپس لوازمی چون برس، سشوار و.. را تمیز کرده و در آخر با یک پارچه مرطوب آن‌ها را تمیز کنید.

 

7) ترفند تمیز کاری خانه و دیوارهای اتاق

 

راه های نظافت منزل

دیوارها یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های مربوط به تمیز کاری خانه هستند که تمیز یا کثیف بودن آن‌ها در زیبایی کلی خانه تاثیر زیادی دارد. برای تمیزکردن اصولی دیوارها و از بین بردن انواع لکه‌ها از روی آن‌ها ابتدا باید تمامی وسایل روی دیوار را بردارید.

سپس با توجه به نوع لکه روی دیوار مانند لکه‌های مداد رنگی از خمیر دندان و مسواک کهنه استفاده کنید. در صورتی که لکه‌های روی دیوار از نوع مداد‌های روغنی و آرایشی است باید از پنبه آغشته به روغن بچه استفاده کنید.

اگر دیوارهای خانه شما رنگ روغنی دارند بهتر است داخل یک سطل آب، نصف پیمانه بوراکس و نصف قاشق مرباخوری مایع ظرف‌شویی و یک قاشق غذاخوری آمونیاک ریخته و هم بزنید. سپس این ترکیب را با استفاده از دستمال نخی و یا تی دسته‌ بلند روی دیوار بکشید تا شاهد سفیدی و درخشندگی بی‌سابقه در دیوارهای خانه خود شوید.

 

8) ترفندهای تمیزکاری انواع مختلف لکه‌ فرش

یکی از دغدغه بسیاری از بانوان در تمیزکاری خانه، از بین بردن لکه‌های مختلف ریخته شده روی فرش‌ها است. برای تمیز کردن فرش در خانه نیازی به صرف هزینه‌های هنگفت قالیشویی نبوده و با چند ترفند تمیزکاری ساده می‌توانید به راحتی فرش خود را مثل روز اول خود تمیز و درخشنده کنید.

استفاده از ترکیب مایع صابون و محلول هیدروژن پراکسید می‌تواند هر نوع لکه‌ اعم از لکه‌های ناشی از چایی، شیر، قهوه، نوشابه و… را بدون آسیب به ساختار فرش از بین ببرد.

 

9) ترفند تمیزکاری لوستر

یکی دیگر از قسمت‌های سخت تمیز کاری خانه نظافت لوسترها است. لوستر یکی از لوازم گران‌قیمت خانه که در زیبایی و تناسب مبلمان تاثیر بسیار زیادی دارد. لوسترها نسبت به سایر لوازم بیشتر در معرض گردوغبار هستند.

برای تمیز کردن لوسترها دیگر نیازی به جداکردن لامپ‌ها و اجزای آن‌ها نیست، چراکه با استفاده از ترفندهای و مواد زیر به راحتی و در کمترین زمان می‌توانید ظاهر لوسترهای خود را درخشنده و براق کنید.

استفاده از الکل در تمیز کردن لوستر
استفاده از ترکیب سرکه و آب ولرم
استفاده از دستمال نمدار برای تمیزکردن لامپ‌ها
استفاده از لیمو ترش برای براق کردن لوسترهای برنج و مسی

قیمت نظافت منزل چقدر است؟ در مقاله دیگری از آچارتمان به این موضوع و عوامل موثر بر آن پرداخته ایم.

 

10) ترفند تمیزکاری و جرم‌گیری کف خانه

بخش کف خانه یکی دیگر از قسمت‌های پر تردد است که بیشتر در معرض آلودگی‌ها و کثیفی‌ها قرار دارد. مصالح به‌کار رفته در کف خانه در نوع تمیزکاری آن تاثیر زیادی دارد. برای نمونه اگر کف خانه شما از جنس سرامیک ییا موزاییک است، برای تمیز کردن و از بین بردن زباله‌ها از روی آن کافی است از جارو دستی یا جارو برقی استفاده کرده و سپس برای از بین بردن لکه‌ها نیز از مخلوط آب گرم و شوینده خوشبوکننده و تمیزکننده به همراه تی شوی استفاده کنید. نحوه تمیز کردن کاشی و سرامیک را در مقالات دیگر ما بخوانید.

 

 نکات خانه داری تمیزکاری

تمیزکاری منزل

تمیزکاری هر یک از بخش‌های مختلف خانه به ترفندها و تکنیک‌های جداگانه‌ای نیاز دارد. چراکه سطوح بعضی از بخش‌های خانه همچون دستشویی، حمام و بالکن با سایر بخش‌های خانه متفاوت هستند. بر خلاف باور بسیاری از افراد خانه‌دار و تمیزکاری خانه در صورت دانستن ترفندهای تمیزکاری مربوط به هر یک از بخش‌های خانه امری بسیار آسان و حتی لذت‌بخش است.

در بسیاری از موارد با دانستن برخی اصول و نکات بسیار ریز به راحتی می‌توانید سرعت عمل خود را در نظافت افزایش دهید. برای نمونه استفاده از یک عدد جوراب در دهانه جارو برقی می‌تواند از مکش بسیاری از اجسام درشت و با ارزش همچون انگشتر، پول و… جلوگیری کرده و مانع از هدر رفتن زمان شما می‌شود.

برای اینکه بتوانید تمرکز بیشتری در تمیز کاری خانه داشته باشید، قبل از شروع به نظافت بهتر است بخش‌های مختلف خانه را به صورت جداگانه تمیز کنید، برای نمونه بهتر است ابتدا به صورت کامل داخل اتاق‌ها را تمیز کرده و بعد از اتمام اتاق‌ها شروع به تمیزکاری سایر بخش‌های خانه کنید.

با انجام این کار علاوه بر مدیریت هر چه بهتر زمان می‌توانید با کیفیت بالاتری منزل خود را تمیز کنید. افزون بر این موارد داشتن تجهیزات موردنیاز نظافت در سرعت و کیفیت تمیزکاری تاثیر بسیار زیادی دارد.

 

برای استخدام پرستار سالمند در منزل  قابل اطمینان و متعهد با ما تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

مهم‌ترین مزایای تمیزکاری خانه

بسیاری از افراد و بانوان خانه‌دار از مزیت‌های بی‌شمار نظافت بی‌خبر بوده و به همین دلیل از همان روش‌های قدیمی و غیرمؤثر تمیزکاری استفاده می‌کنند. در صورتی که تمیز کاری خانه مزایای شگفت‌انگیزی چون افزایش طول عمر لوازم خانه و سلامت اعضای خانه دارد.

یکی از بارزترین مزیت‌های تمیز کردن اصولی منزل کاهش بسیاری از هزینه‌های مربوط به خرید لوازم است. به عبارتی یکی از عوامل بسیار مهم در طول عمر بسیاری از لوازم حساس خانه تمیز نگه داشتن آن‌ها است. برای نمونه فرش‌ها، پرده‌ها و مبلمان خانه از جمله لوازمی هستند که نیاز به مراقبت بیشتری دارند، چرا که بیشتر از سایر لوازم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با دانستن انواع ترفند تمیزکاری می‌توانید از هزینه‌های مربوط به خرید مجدد لوازم خانه همچون فرش، پرده و… کاسته و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

سخن نهایی

تمیز کاری خانه بدون دانستن ترفندها و نکات خانه‌داری و نظافت امری بسیار دشوار و حوصله بر است. اما با به کارگیری برخی ترفندهای ساده و کم‌هزینه این کار به امری سرگرم‌کننده و حتی لذت‌بخش تبدیل می‌شود. ترفندهای بسیاری برای تمیزکاری منزل وجود دارند که ما در این مقاله به مهم‌ترین آن‌ها پرداختیم.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید