تمیز کردن قابلمه سوخته

قابلمه روحی سوخته چگونه تمیز میشود؟ ( 5 روش تمیز کردن قابلمه سوخته )

گاهی اوقات، حوادث کوچک آشپزخانه ممکن است در لحظات حواس پرتی رخ دهد. ممکن است زمانی که فکر می کردید اجاق گاز را خاموش کرده اید، اجاق گاز روشن مانده باشد یا زمان پخت غذا را اشتباه محاسبه کرده باشید. فراموش کردن غذای روی اجاق گاز هنگام عجله به انجام کارهای دیگر نیز یکی از شایع ترین حوادث آشپزخانه است. وقتی با چنین موقعیت هایی مواجه می شوید، باید اجاق گاز را خاموش کنید و بدون وحشت پنجره ها را باز کنید.

قبل از شروع به تمیز کردن قابلمه سوخته، لازم است محیط را تهویه کنید. به این ترتیب می توانید بدون به خطر انداختن سلامتی خود با خیال راحت به مراحل نظافت بروید. اگرچه ممکن است تمیز کردن و بازیابی قابلمه سوخته غیرممکن به نظر برسد، اما در واقع بسیار آسان است.

 

روش تميز كردن قابلمه روحی سوخته :

> استفاده از مایع ظرفشویی:

برای رفع بوی بد توالت ایرانی و از بین بردن سوختگی قابلمه روحی، آن را با آب پر کنید تا لکه ها را بپوشاند. مقداری مواد شوینده ماشین ظرفشویی به آن اضافه کنید. به این ترتیب آب را روی حرارت متوسط ​​به جوش بیاورید. بعد از به جوش آمدن اجاق گاز را خاموش کنید و بگذارید 1 شب به همین صورت بماند. پس از خیساندن، آب را در قابلمه بریزید و قسمت های سوخته را به کمک قاشق چوبی بتراشید. پس از اطمینان از پاک شدن کامل نقاط سوختگی، ۱ فنجان جوش شیرین به قابلمه اضافه کنید. آب تمیز به آن اضافه کنید و یک شب دیگر در قابلمه را به همین ترتیب بگذارید. می توانید روز بعد برای تميز كردن قابلمه سوخته روحی از آن استفاده کنید.

 

راه های از بین بردن لکه چای روی فرش کدامند؟ راه های از بین بردن انواع لکه چای جدید و قدیمی را در مقاله ی دیگری به طور کامل توضیح داده ایم.

 

> سرکه:

اگر میزان سوختگی زیاد نیست و یا صرفا از تیرگی قابلمه خود شاکی هستید، می توانید با سرکه تمیز کردن قابلمه سوخته خود را به صورت عمیق انجام دهید. ۱ فنجان سرکه را به قابلمه اضافه کنید و درب آن را ببندید. 1 شب در قابلمه را به همین صورت بگذارید. روز بعد سرکه را خالی کنید و با کمک یک اسفنج شوینده قابلمه خود را تمیز کنید.

 

> جوش شیرین:

 

تمیز کردن قابلمه سوخته با جوش شیرین

 

اگر دیگ روی اجاق گاز را فراموش کردید و تازه متوجه شدید، قابلمه را از روی اجاق گاز بردارید. در حالی که هنوز داغ است، باقی مانده های ته آن را با قاشق چوبی تمیز کنید. سپس آن را در دمای اتاق بگذارید تا خنک شود. وقتی قابلمه خنک شد، جوش شیرین بریزید تا تمام ته آن را بپوشاند.

آب را به آن اضافه کنید و بگذارید تا بجوشد. وقتی لکه های سوخته کف قابلمه نرم شد، آب را در آن بریزید و با کمک اسفنج با مواد شوینده آن را تمیز کنید. اگر قابلمه داغ را روی فرش قرار دادید نگران نباشد در مقاله‌ی ترمیم فرش سوخته روش های ترمیم سوختگی قابلمه را به طور کامل توضیح داده ایم.

 

 

> پودر شستشو:

صابون ظرفشویی یا پودر لباسشویی را به قابلمه اضافه کنید. روی آن را با آب پر کنید و روی اجاق گاز بجوشانید. در حالی که آب در حال جوشیدن است، با قاشق چوبی به آرامی بقایای سوختگی قابلمه روحی را بردارید. سپس آب جوش را خالی کرده و با کمک اسفنج قابلمه را تمیز کنید.

 

تمیز کردن قابلمه روحی سوخته

 

> لیمو و نمک:

1 قاشق غذاخوری نمک کریستال، 2 قاشق غذاخوری آب لیمو را به کف قابلمه اضافه کنید. این مخلوط را به مدت نیم ساعت در قابلمه بگذارید. در پایان نیم ساعت قابلمه را با یک اسفنج تمیز بدون فشار زیاد تمیز کنید. تمیز کردن باعث می شود که آثار سوختگی راحت تر از بین برود.

 

> صابون :

یکی از راهکارهای قدیمی برای از بین بردن سوختگی قابلمه روحی استفاده از صابون می باشد به این صورت که ابتدا به وسیله یک سیم ظرفشویی و صابون لکه های سوختگی ایجاد شده را از بین ببرید این کار را تا تمیزی و براق شدن کامل قابلمه روحی سوخته ادامه دهید. سپس قابلمه را بشویی و برای از بین بردن بوی بد صابون می توانید از مایع ظرفشویی و اسکاچ استفاده نمایید.ب

 

چگونه لکه های سوخته بیرون قابلمه را تمیز کنیم؟

 

پاک کردن سوختگی از قابلمه

سطح بیرونی قابلمه تحت تاثیر سوختن به لکه های قهوه ای سیاه تبدیل می شود. برای از بین بردن لکه ها از روی این سطح، صبر کنید تا ظرف خنک شود. یکی از ترفندهای تمیز کاری خانه آن است که جوش شیرین را روی لکه های سیاه قسمت بیرونی تابه بپاشید. 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را روی اسفنج ظرفی که استفاده می کنید بریزید. آب نصف لیمو را به جوش شیرین موجود در اسفنج اضافه کنید. این مخلوط فوراً شروع به کف کردن می کند. با اسفنج کف کننده، نقاط را بدون فشار زیاد مالش دهید. سپس با آب فراوان بشویید.

اگر با این روش تمام لکه های قابلمه پاک نشد، قابلمه ای بزرگتر از قابلمه سوخته روی اجاق گاز قرار دهید. مقداری آب داغ به قابلمه بزرگ اضافه کنید. قابلمه سوخته را در دیگ بزرگ قرار دهید. 2-3 قاشق غذاخوری جوش شیرین را به آب اضافه کنید. قابلمه را به این ترتیب 3-4 ساعت بگذارید. سپس می توانید با مالیدن قابلمه سوخته آن را با اسفنج تمیز کنید.

وقتی قسمت بیرونی تابه با آتش زیاد تماس پیدا می کند، گاهی اوقات می تواند تیره شود. در برخی موارد، تغییر رنگ یا لکه شدن فلز ممکن است رخ دهد.

برای پاک کردن لکه ها می توانید از جوش شیرین و سرکه استفاده کنید. ابتدا مقداری جوش شیرین در قسمت بیرونی قابلمه بپاشید و سرکه را به آن اضافه کنید. این مخلوط واکنش نشان داده و شروع به کف کردن و از بین بردن لکه ها می کند. پس از آن، وقتی بیرون را با کمک اسفنج کاملا تمیز کنید، گلدان شما روشن و بدون لک به نظر می رسد.

به لطف خاصیت اسیدی سرکه و لیمو می توانید تمام ظروف آشپزخانه مانند قابلمه و کتری را که دارای لکه و آهک هستند تمیز کنید. به عنوان مثال، وقتی داخل کتری شما کلسیفیه شد، آن را یک شبه با پوست لیموی فشرده که در آن می گذارید، بگذارید. صبح روز بعد، کتری خود را با پوست یک لیمو کاملا بشویید. خواهید دید که تمام لکه ها بیرون می آیند.

 

نحوه تميز كردن گاز استيل را نیز در یکی دیگر از مقالات آچارتمان بخوانید.

 

— نحوه مصرف جوش شیرین به این صورت است:

کربنات، یکی از بزرگترین یاران ما در تمیز کردن است! اگر قابلمه ای دارید که ته آن سوخته، بلافاصله آن را از روی اجاق گاز بردارید و باقی مانده های غذای سوخته که به ته آن چسبیده اند را با کمک قاشق چوبی در حالی که هنوز داغ است تمیز کنید. پس از سوهان کشیدن با قاشق بدون اینکه تا حد امکان به قابلمه آسیب برساند، 1-2 ساعت بگذارید خنک شود.

وقتی قابلمه به دمای اتاق رسید، حدود 1 تا 2 لیوان جوش شیرین بریزید، به اندازه ای که کف آن را بپوشاند. (می توانید این مقدار را با توجه به سایز قابلمه خود کم یا زیاد کنید.) سپس 3-4 لیوان آب با دمای محیط به آن اضافه کنید و دوباره قابلمه را روی اجاق بگذارید و بگذارید بجوشد. در حالی که آب داخل آن در حال جوشیدن است، خاک و لکه های چسبیده به ته دیگ به تدریج شروع به نرم شدن می کنند.

در این مرحله در صورت تمایل می توانید با مسواک زدن با برس تمیزکننده مقاوم در برابر حرارت و با نوک نرم، کثیفی های نرم شده را از کف قابلمه پاک کنید. سپس آب گازدار آلوده را در قابلمه خالی کنید و حدود 1 ساعت صبر کنید تا قابلمه به دمای محیط برسد.

اگر هنوز لکه باقی مانده است، با مالش ملایم با اسفنج ظرف تمیزی که روی آن یک قاشق غذاخوری جوش شیرین ریخته اید، لکه های باقی مانده را تمیز کنید، مراقب باشید روی قابلمه خراشیده نشود.

 

تمیز کردن قابلمه سوخته

 

چگونگی مراقبت از نوزاد تازه متولد شده را از صفر تا صد در مقالات دیگر ما بخوانید.

 

— سرکه برای لکه های سرسخت تر : 

اگر فکر می کنید که روش جوش شیرین به اندازه کافی جواب نمی دهد یا اگر با وجود استفاده از این روش همچنان لکه هایی دارید، می توانید از سرکه نیز حمایت کنید. در این مرحله می توانید از هر نوع سرکه ای استفاده کنید، اما سرکه ای که بزرگترین دستیار شما در نظافت خواهد بود، سرکه سفید است. سرکه سفید را به راحتی می توانید در راهروهای مربوطه سوپرمارکت های بزرگ پیدا کنید.

اگر سرکه آماده است، بیایید به روش دوم خود برویم، که به این سوال پاسخ می دهد که چگونه قابلمه را تمیز کنیم. با قاشق چوبی تا حد امکان باقی مانده های غذا را که به ته دیگ چسبیده اند تمیز کنید. سپس مقدار زیادی سرکه را روی نواحی لکه دار که جدا نمی شوند بریزید تا تمام ته دیگ را بپوشاند (در صورت وجود لکه های دائمی روی لبه ها، این قسمت ها نیز). هرچه بیشتر سرکه را بگذارید، در دمای اتاق بیشتر اضافه کنید. در نهایت، حدود 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین را به این مخلوط سرکه و آب اضافه کنید و مخلوط کنید.

قابلمه را روی اجاق بگذارید و شروع به جوشیدن کنید. حدود 15-20 دقیقه بجوشانید. هر گونه کثیفی را که در طول این زمان جوش شروع به نرم شدن می کند، با قاشق چوبی یا با مالش ملایم با یک برس تمیزکننده مقاوم در برابر حرارت بدون نوک خیلی سفت پاک کنید. به این ترتیب ته دیگ شما پر از خط و خش نمی شود و لکه ها به راحتی از بین می روند.

پس از این فرآیند، قابلمه را کنار بگذارید و صبر کنید تا خنک شود. آب سرکه کثیف داخل آن را خالی کنید و فرآیند تمیز کردن و آبکشی نهایی را طبق معمول با یک اسفنج ظرفشویی کامل کنید.

برای استخدام پرستار سالمند در منزل  با ما تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید