تعمیر فرش سوخته در منزل

راهکار رفع سوختگی فرش با سیگار + زغال + قابلمه + شمع ( تعمیر فرش سوخته در منزل )

یکی از مشکلات رایج در خانه اکثر ایرانی ها سوختگی فرش می‌باشد که با یک سهل انگاری اتفاق می‌افتد. خوشبختانه بسته به میزان سوختگی و جنس فرش راه های رفع سوختگی بسیار زیاد هستند. بنابراین با یک نگاهی اجمالی به آموزش های متعدد در مورد روش تعمیر فرش سوخته در منزل می‌توان این مشکل را با چند ترفند ساده برطرف کرد.

پس میزان سوختگی و سرعت عمل فرد برای از بین بردن سوختگی نقش مهمی ایفا می‌کند. زیرا هر چه مدت زمان سوختگی روی فرش طولانی تر باشد، زیرین و پرزهای اطراف رنگ سوختگی بیشتری به خود گرفته و ماندگارتر خواهند شد.

 

فرش سوخته را چگونه ترمیم کنیم؟

 

> رفع سوختگی فرش با سیگار

یکی از عادات رایج هر ایرانی جهت تکمیل سبک منزل، استفاده از فرش در همه جای خانه است. شما برای نظافت منزل تهران می توانید از نیروهای خدماتی استفاده نمایید اما استفاده از فرش امکان آسیب دیدگی یا کثیفی فرش با سیگار، قابلمه، اتو، فشفشه، ذغال و … افزایش می‌یابد.

پس قبل از رفع سوختگی فرش به ویژه با سیگار بهتر است به اطلاعات کافی در این مورد دسترسی پیدا کرد. سپس اقدام به ترمیم فرش سوخته در خانه نمود. در غیر این صورت فرش بیشتر از قبل آسیب می‌بیند. برخی از رایج ترین روش ترمیم فرش سوخته با سیگار شامل موارد زیر می‌باشد.

 

برای دریافت نظافت منزل تهران با پشتیبانان ما در آچارتمان تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

  • رفع سوختگی فرش با قیچی یا موچین

زمانی که سوختگی فرش با سیگار زیاد است برای تعمیر فرش سوخته در منزل باید با کمک یک قیچی یا ریش تراش آن قسمت را برش داد. البته انجام این کار به دقت بالایی نیاز داشته تا جای گودی و فرورفتگی روی فرش بر جای نماند.

 

  • رفع سوختگی فرش با استفاده از سمباده

اگر سوختگی با سیگار زیاد نباشد بهترین راه جهت ترمیم فرش سوخته، استفاده از سمباده است. پس بعد از سمباده کشی باید خرده های روی فرش را جمع آوری نموده و جارو کشید. همچنین جای سمباده را با انگشت شست ماساژ داده تا پرزها کاملا یکدست شوند. البته ترمیم فرش سوخته در خانه با دو روش خانگی قیچی و سمباده به محلولی از آب معمولی و آب اکسیژنه نیاز است تا انواع سیاهی روی فرش از بین ببرد. همچنین از بخش های سالم فرش مقداری پرز را جدا کرده و با کمک چسب سیمان در جای سوختگی قرار دهید.

 

حتما بخوانید: پاک کردن لاک روی فرش

> رفع سوختگی فرش با قابلمه

سوختگی فرش با ماهیتابه یا قابلمه بیشتر در آشپزخانه رخ می‌دهد و دایره زرد رنگ با سایز بزرگ روی فرش بر جای می‌گذارد. روش تميز كردن قابلمه روحي سوخته را در مقاله ای دیگری توضیح داده ایم و در این قسمت بهترین راه رفع سوختگی فرش با قابلمه را گفته ایم :

  • روی سوختگی چند قطعه کوچک یخ قرار داده و فرش را با آن ماساژ دهید.
  • به محض کاهش دمای پرزهای فرش باید به کمک یک شانه دارای دندان های ریز بخش سوختگی را شانه کرد.
  • رطوبت فرش را از طریق یک دستمال ملایم گرفته و مراحل بالا را یک بار دیگر تکرار نمود.
  • جهت رفع رنگ زرد ناشی از سوختگی فرش با قابلمه بهتر است از محلول آب معمولی و آب اکسیژنه به نسبت 10 استفاده کرد.

 

> ترمیم فرش سوخته با اتو

 

ترمیم سوختگی فرش با اتو

جا گذاشتن یا افتادن اتو روی فرش منجر به ایجاد لکه های زرد می‌شود. پس بهترین راه ترمیم فرش به صورت خانگی یا ترمیم سوختگی فرش با اتو استفاده از آب پیاز است. بنابراین در مرحله نخست تعدادی پیاز را از وسط نصف کرده و بر روی لکه های رنگی و زرد به مدت چند دقیقه قرار دهید.

سپس با برداشتن پیازها و شست و شوی جای آن ها با آب سرد به لکه های زرد پایان دهید. البته در اکثر مواقع سوختگی فرش ناشی از اتو شدید بوده و روش ترمیم فرش سوخته در خانه جوابگو نیست. پس در چنین مواقعی باید ترمیم فرش سوخته را در بیرون از خانه و به متخصص فرش سپرد.

 

> ترمیم فرش سوخته در خانه با فشفشه

رفع سوختگی فرش با فشفشه شباهت زیادی به روش ترمیم فرش سوخته با زغال دارد. همچنین در اکثر مواقع تنهای لایه سطحی فرش دچار سوختگی می‌شود که باید آن بخش را سمباده کشید.

سپس فرش را از پرزهای اضافه پاک کرده و انتهای پرزهای سوخته را نیز قیچی کرد. در شرایطی که جای سوختگی کماکان مشخص بود، بهترین راه ترمیم فرش به صورت خانگی و رفع زردی، استفاده از محلول آب معمولی و آب اکسیژنه است.

 

> ترمیم فرش سوخته با زغال

زغال اگر چه ماده‌ی مفیدی به سبب بوگیر بودن آن است و یکی از بهترین روش های از بین بردن بوی بد یخچال با زغال است اما آسیبی مشابه سوختگی سیگار در مقیاس بزرگتر روی فرش ایجاد می‌کند. البته رفع لکه ناشی از سوختن فرش با زغال به این روش است که در مرحله نخست قسمت سوخته را باید سمباده کشید.

سپس فرش را جارو زده و قسمت انتهایی تمام پرزهای سوخته را به کمک قیچی و با دقت بالا برش داد. بنابراین بعد از انجام مراحل ذکر شده باید فرش را با شامپو فرش تمیز کرد و خشک نمود. زیرا شامپو فرش تمام ذرات سیاه را از بین پرزهای فرش بیرون خواهد کشید. ناگفته نماند که اگر همچنان جای سوختگی مشخص بود بهترین راه ترمیم فرش به صورت خانگی استفاده از محلول رنگ بر خیلی ضعیف با مقداری آب است.

 

> روش ترمیم فرش سوخته با شمع

تعمیر فرش سوخته در منزل با شمع بایستی خیلی سریع انجام گیرد. پس در مرحله نخست با یک پارچه یا دستمال کتان شمع ذوب شده را خشک نمایید. البته دستمال را نباید روی فرش مالید و فقط قسمت شمع ریخته را با آن فشار داد.

سپس بخش سوختگی و لکه را با آب و مایع ظرفشویی تمیز کنید. البته اگر شمع از حالت مایع خارج شده با استفاده از یک قاشق مقدار سوختگی روی فرش را تراشیده و روی آن را با یک پارچه سفید بپوشانید. همچنین دستمال را با حرارت ملایم اتو کنید و به محض جمع شدن موم، دستمال را بردارید. اگر لکه شمع بر روی فرش باقی مانده است به راحتی می توانید آن را نیز از بین ببرید. نحوه تميز كردن شمع از روی فرش در خانه را در مقاله‌ی دیگری از آچارتمان بررسی کرده ایم.

 

از بین بردن لکه زرد سوختگی روی فرش

برای از بین بردن لکه زرد سوختگی روی فرش چند راه کار وجود دارد اگر لکه زردی سطحی باشد از روش سمباده که در تیتر ترمیم سوختگی ناشی از سیگار گفته شد م یتوانید استفاده کنید و همچنین رفع سوختگی با پیاز و یخ نیز کارگشا می باشد اما زمانی که سوختگی عمیق است راه کاری به جز رفوی فرش باقی نمی ماند.

 

— رفع سوختگی فرش با پیاز

یکی از روش های تعمییر سوختگی فرش به صورت جزئی استفاده از یخ می باشد توجه نمایید که این روش فقط زمانی جواب می دهد که سوختگی ناشی از اتو و به صورت جزئی باشد. در این زمان لازم است پیاز را به دو قسمت تقسیم کرده و بر روی محل سوختگی بمالید تا به طور کامل از بین برود. سپس فرش را با آب سرد بشویید.

 

رفع سوختگی فرش با یخ

 

— رفع سوختگی فرش با یخ

یکی از راه های رفع و ترمیم سوختگی جزئی در خانه استفادها زیخ است در این روش چند تکه یخ را روی قسمت سوختگی بکشید تا لکه سوختگی کاملا سرد شود سپس از طریق شانه یا برس پرزهای مجاور را به سمت سوختگی بکشید اگر لکه زرد ناشی از شوختگی بر جای ماند می توانید با استفاده از آب اکسیژنه استفاده نمایید.

 

فرش دستبافت سوخته را چگونه ترمیم کنیم؟

فرش های دستباف و نفیس از قیمت بالایی برخوردار هستند و نباید کوچکترین آسیبی متوجه آن ها شوند. زیرا این فرش ها از مواد طبیعی بافته شده و در برابر سوختگی بیشترین مقاومت را دارند. البته در صورت بروز هر نوع سوختگی روی فرش و ترمیم آن ها بهتر است که فرش را به قالیشویی های معتبر سپرد. ولی اگر فرش دستبافت دچار سوختگی خفیف و سطحی شده و فرد نمی‌خواهد از قالیشویی کمک بگیرد. پس بهترین راه ترمیم فرش به صورت خانگی یا کمک از یک شرکت خدمات نظافتی خوب در تهران می باشد. ترمیم فرش سوخته در منزل شامل مراحل زیر می‌باشد.

  • سطح سوختگی فرش دستبافت را به کمک یک سمباده با ملایمت و آهستگی بردارید. همچنین سمباده را روی بخش سوخته فرش فشار ندهید. بعد از اتمام مرحله سمباده کشی، فرش را جاروبرقی بکشید.
  • چند عدد پیاز را از وسط نصف کرده و روی سوختگی بگذارید. سپس پیازها را برداشته و محل آسیب دیده را با یک پارچه نرم تمیز نمایید.
  • چند قطعه کوچک یخ را روی محل سوختگی قرار داده تا دمای پرزها تا جای ممکن کاهش یابند.
  • یخ ها را بعد از چند دقیقه برداشته و محل سوختگی را با یک برس نرم شانه کنید.
  • سپس فرش را می‌توانید دوباره جارو کنید تا تمیزتر به نظر آید. حواستان باشد در صورت نیاز بایستی تمام مراحل بالا را دوباره انجام دهید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید