مشاعات ساختمان

مشاعات ساختمان چیست؟( آشنایی با قانون مشاعات ساختمان + پارکینگ )

اگر ساکن یکی از واحدهای آپارتمان باشید، بدون شک با قوانین ساختمان و مشاعات آشنا هستید؛ امروزه با افزایش آپارتمان نشینی، مشاعات ساختمان یکی از مواردی است که باعث اختلاف و بحث بین ساکنین آپارتمان می‌شود.

مشاعات ساختمان دارای قوانینی است که باید هر شخصی که در آپارتمان ساکن است آن‌ها را رعایت کند؛ مشاعات ساختمان چیست و شامل کدام قسمت های  ساختمان می شود؟ آیا مالکین ساختمان حق خرید و فروش و یا حتی اجاره دادن قسمت های مشاعات را دارند؟ ما در این مقاله قصد داریم که شما را با قوانین ساختمان و مشاعات آشنا کنیم پس تا آخر این مقاله همراه ما بمانید.

 

مشاعات ساختمان چیست و شامل چه مواردی است؟

 

قوانین مربوط به مشاعات ساختمان

 

قبل از اینکه با قانون مشاعات ساختمان آشنا شوید، بهتر است بدانید مشاعات ساختمان چیست و کدام بخش‌های ساختمان جزو مشاعات ساختمانی محسوب می‌شوند.

مشاعات ساختمان یعنی قسمت‌هایی از ساختمان که در سند ذکر نشده‌اند و متعلق به همه‌ی ساکنین ساختمان است تا به صورت مشترک از آن‌ها استفاده کنند و کسی حق تصرف آن‌ها را ندارد؛ مشاعات ساختمان شامل پشت‌بام، درب ورودی، زمین ساختمان، راهرو، پله‌ها، آسانسور، پنجره‌های راهرو، باغچه، حیاط، شوفاژخانه، لابی پارکینگ و انشعابات مشترک می‌شود. پیش از شروع مقاله، اگر برای نظافت مشاعات ساختمان یا نظافت راه پله تهران خود نیاز به نیروی نظافتی دارید می توانید با کارشناسان آچارتمان تماس بگیرید.

 

قانون مشاعات ساختمان

معمولا در آپارتمان‌ها به دلیل اینکه ساکنین اطلاعات کافی در مورد قوانین مشاعات ساختمان ندارند، بحث و اختلاف پیش می‌آید و باعث دلخوری ساکنین از هم می‌شود؛ بنابراین خوب است که هر شخصی از این قوانین مطلع باشد تا از بحث و اتفاقاتی که ممکن است در آپارتمان پیش بیاید جلوگیری شود.

قوانین مربوط به مشاعات ساختمان عبارتند از:

  • همه‌ی ساکنین باید از مشاعات ساختمان (راهرو، حیاط و…) به یک اندازه استفاده کنند به شکلی که برای بقیه ساکنین مشکلی ایجاد نکنند؛ برای مثال ساکنین حق ندارند در حیاط یا راه پله ساختمان لوازم اضافی و جاکفشی یا کفش‌های خود را قرار دهند  زیرا ساکنین ساختمان نباید از مشاعات ساختمانی استفاده شخصی کنند و در صورت مشاهده چنین وضعیتی، ساکنین واحدهای دیگر حق اعتراض دارند.
  • هیچکدام از افراد ساکن ساختمان حق ندارند مشاعات ساختمان را تصرف کنند یا آن را به شخص دیگری واگذار کنند مگر در مواقعی که قانون اجازه‌ی این کار را داده باشد؛ برخی از افراد به خاطر اینکه در طبقه آخر ساختمان هستند تصور می‌کنند که پشت‌بام تنها برای آن‌ها است و اجازه نمی‌دهند سایر ساکنین ساختمان از آن استفاده کنند در حالی که این کار تصرف مشاعات ساختمان محسوب می‌شود و ساکنین حق دارند به خاطر این کار از آن شخص شکایت کنند.
  • ساکنین ساختمان اگر قصد دارند در مشاعات ساختمان تغییری ایجاد کنند برای مثال دیوارهای راه پله یا پارکینگ را رنگ کنند، باید این موضوع را با مدیر ساختمان در میان بگذارند تا مدیر ساختمان در مورد این موضوع با تمام ساکنین مشورت کند و رضایت آن‌ها برای ایجاد تغییر در مشاعات ساختمان را بگیرد؛ در صورتی که یکی از ساکنین به صورت سرخود تغییری در مشاعات ساختمان ایجاد کند و سایر ساکنین کار آن را تایید نکند، آن شخص باید وضعیت مشاعات ساختمان را به حالت قبل برگرداند و هزینه این کار تنها با خود شخص است.

قوانین ساختمان و مشاعات

 

  • هیچکدام از ساکنین حق ندارند از آب، برق و گاز مشاعات ساختمان برای کارهای شخصی مانند شستن خودرو، شستن فرش و… استفاده کنند.
  • ساکنین ساختمان اگر منجر به کثیف شدن راه پله یا سرامیک ها شدن باید خودشان نسبت به تمیز کردن آن اقدام نمایند. مراحل تمیز کردن سرامیک و تمیز کردن شیشه را در این مقاله بخوانید.
  • اگر ساختمان دارای پارکینگ است، نباید در حیاط ساختمان ماشین پارک کرد و در رفت و آمد ساکنین مشکل ایجاد کرد.
  • در صورتی که حیاط ساختمان درخت و گل ندارد هیچکدام از ساکنین حق ندارند بدون رضایت مدیر ساختمان درخت یا گل داخل حیاط بکارند یا بلعکس هیچکدام از واحدین حق قطع کردن درختان یا کندن بوته‌های گل را ندارند.
  • ساکنین حق شستن فرش یا خودرو را داخل پارکینگ یا حیاط ندارند مگر اینکه اجازه این کار از سوی مدیر ساختمان به تمام ساکنین داده شود.
  • از آسانسور ساختمان برای بالا بردن وسایل سنگین منزل یا مصالح ساختمانی نباید استفاده شود زیرا باعث خرابی آسانسور می‌شود؛ در صورتی که یک شخص این کار را انجام دهد، تمام هزینه تعمیر آسانسور تنها با خود آن فرد است.
  • ساکنین حق نگهداری حیوان در پارکینگ یا حیاط را ندارند زیرا این کار باعث آزار و اذیت سایر ساکنین می‌شود.
  • توجه داشته باشید که نظافت و پاکیزه نگه داشتن مشاعات ساختمان برعهده‌ی تمام ساکنین ساختمان است که در بسیاری از مواقع مدیر ساختمان با رضایت ساکنین، یک شخص را برای انجام دادن نظافت ساختمان استخدام می‌کند. شرکت خدمات نظافت راه پله شرق تهران آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است.

 

برای استخدام نیروی نظافتی با پشتیبانان ما در آچارتمان تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

قانون مشاعات پارکینگ

 

قوانین مربوط به مشاعات پارکینگ

 

می‌توان گفت که بحث پارکینگ یکی از مهم‌ترین بخش‌های مناقشه در مورد مشاعات ساختمان است. بسیاری از مردم به دلیل اینکه پارکینگ در سند ذکر شده تصور می‌کنند که این بخش جزو مشاعات ساختمان محسوب نمی‌شود و می‌توانند به هرشکلی که دوست دارند از آن استفاده کنند؛ در حالی که در قانون مشاعات ساختمان حتی اگر پارکینگ در سند ذکر شده باشد، به دلیل اینکه پارکینگ بخشی از خانه نیست جزو مشاعات ساختمان محسوب می‌شود و افراد نمی‌توانند به جز برای پارک خودرو استفاده دیگری از آن کنند. اگر برای نظافت پارکینگ خود نیاز به نیروی متخصص دارید شرکت خدماتی نظافتی غرب تهران آچارتمان می توانند پاسخگوی نیاز شما باشد.

قوانین مربوط به مشاعات پارکینگ عبارتند از:

  • هیچکدام از ساکنین ساختمان حق ندارند که پارکینگ خود را به شخص دیگری اجاره دهند یا آن را به فروش برسانند (به خصوص به افرادی که ساکن آن ساختمان نیستند) مگر در مواقعی که با ساکنین دیگر در مورد این موضوع به توافق رسیده باشند.
  • هر کدام از واحدهای ساختمان دارای یک پارکینگ هستند و تنها مجاز به پارک یک خودرو هستند؛ البته در برخی ساختمان‌ها هر واحد دو یا چند پارکینگ دارد در این مواقع فرد مجاز است که به تعداد پارکینگی که دارد خودرو پارک کند.
  • هیچکدام از واحدها حق ندارند که بدون کسب اجازه، در پارکینگ واحد دیگری خودرو پارک کنند حتی اگر آن واحد دارای خودرو نباشد زیرا پارک خودرو بدون اجازه در پارکینگ سایر واحدها، خلاف قانون محسوب می‌شود و فرد مالک حق دارد که از آن شخص اجاره بهای زمان تصرف که توسط کارشناسان دادگستری تعیین می‌شود را دریافت کند؛ در صورتی که شخص بدون توجه به رضایت مالک مجدد این کار را انجام دهد، مالک حق دارد که از آن شخص شکایت کند زیرا این کار جرم محسوب می‌شود و دارای مجازات است.
  • استفاده از پارکینگ برای برگزاری مراسم و جشن ساکنین ساختمان، تنها با رضایت تمام ساکنین و مدیر ساختمان امکانپذیر است؛ افرادی که بدون رضایت این کار را انجام دهند، طبق قانون باید 4 ماه شارژ ساختمان را به صندوق ساختمان بپردازند.
  • پارک خودرو در محلی به غیر از پارکینگ اختصاص داده شده به هر واحد ممنوع است زیرا با این کار رفت و آمد و جابه‌جایی خودروها سخت می‌شود. ساکنین ساختمان حق ندارند در پارکینگ به جز خودرو یا موتور، وسایل دیگری را قرار دهند حتی اگر خودروی نداشته باشند؛ دز غیر این صورت مدیر ساختمان اجازه دارد که به آن‌ها تذکر دهد.

 

 

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم که شما را با قانون مشاعات ساختمان آشنا کنیم تا راحت تر بتوانید در آپارتمان‌ها زندگی کنید. در آخر خوب است بدانید مشاعات ساختمان و قوانینی که برای آن تعیین شده است، تنها مختص برخی ساختمان‌های خاص نیست؛ قانون مشاعات ساختمان برای تمام آپارتمان‌ها در نظر گرفته شده و هیچ فردی حق نادیده گرفتن و رعایت نکردن آن‌ها را ندارد.

 

به بالا بروید