تميز كردن فر برقی

نحوه تمیز کردن فر برقی و فر اجاق گاز ( موثر + خانگی + سریع )

در سال های اخیر با افزايش محصولات برقی مورد نیاز آشپزخانه، بسیاری از بانوان دغدغه چگونگی تمیز کردن لوازم مزبور را دارند. تمیز کردن لوازمی مانند فر برقی، می‌ تواند در نوع خود به سبب داشتن کارکرد برقی، از اهمیت بالایی برخوردار باشد. فرهای برقی امروزه در نوع توکار و روکار عرضه می‌ شوند که هر دو نوع فرها، با توجه به اینکه در داخل محفظه ای بسته، پخت غذا را انجام می‌ دهند، تحت تاثیر چربی و دوده غذا قرار می گیرند و نیاز به تمیزکاری اساسی بعد از هر وعده طبخ غذا دارند. در ادامه به روش های تمیز کردن فر برقی می پردازیم.

 

روش های تمیز کردن فر برقی

برای تمیز کردن فر برقی با توجه به ابعاد و نحوه کاربری آن ها به صورت رومیزی یا توکار، از روش های متفاوتی برای تمیزکاری استفاده می کنند. نوع توکار که می‌ تواند با عنوان فر اجاق گاز یا فر دیواری مورد استفاده قرار بگیرد، تنها قسمت داخلی آن، تمیز می‌‌شود. قسمت بیرونی درب شیشه ای این محصول، می‌تواند با انواع شیشه پاک کن ها، تمیز گردیده و شفافیت لازم را به دست بیاورند. اگر نیاز به یک نیرو جهت کمک در نظافت و کارهای منزل دارید می‌توانید با پشتیبانان شرکت خدماتی نظافتی غرب تهران آچارتمان تماس بگیرید.

 

برای استخدام نیروی نظافتی با پشتیبانان ما در آچارتمان تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

  • روش اول

عموما از مواد طبیعی که در تمامی منازل یافت می‌ شود، می‌ توان به عنوان شوینده طبیعی جهت لکه بری و تميز كردن فر برقی استفاده کرد. این مواد طبیعی با توجه به اینکه، هزینه تهیه بسیار کمی نسبت به مواد شوینده صنعتی دارند، خطر کمتری برای ریه و پوست افراد اعمال می‌ کنند. لذا بیشتر بانوان علاقه مند به یادگیری و اجراسازی روش های خانگی و ساده تمیز کردن فر برقی می‌ باشند که در صورت عدم رضایت به هر دلیلی، به سراغ استفاده از مواد شوینده صنعتی بروند.

 

تميز كردن فر با جوش شيرين

 

سرکه، جوش شیرین و لیمو، سه مواد طبیعی در دسترس می‌ باشد که تاثیر بسیار عالی در چربی زدایی دارد. این مواد با توجه به اینکه صدمه ای به سطح فلز و یا چدن متریال داخلی و بیرونی فر برقی نمی زنند، محبوبیت بسیاری را در زمینه مواد شوینده طبیعی دارند. تمیز کردن فر با جوش شیرین و همچنین تمیز کردن فر برقی با سرکه، دو روش محبوب خانگی می‌ باشد. از این مواد برای تمیز کردن فر اجاق گاز نیز می‌ توان استفاده کرد.

  • روش دوم

در کنار مواد طبیعی یادشده برخی از بانوان سعی دارند سینی های چرب داخل فر را که دارای چربی سوخته می‌ باشند، با آمونیاک تمیز نمایند. روش استفاده از آمونیاک بدین صورت می‌ باشد که قفسه های حاوی آمونیاک در داخل کیسه پلاستیکی قرار می گیرد و به صورت یک شبانه روز به صورت بسته‌ در یک محیط قرار می گیرد. اما آنچه که اهمیت دارد این است که گاز آمونیاک برای بدن مضر است. قبل از خروج قفسه ها از داخل کیسه پلاستیکی درب پنجره ها را باز بگذارید سپس قفسه ها را از کیسه خارج کنید تا آسیب جدی به بدن وارد نشود.

لذا بهتر است سه مواد طبیعی بیان شده با کمترین ریسک، برای تمیز کردن فر برقی با روش های ساده و آسان مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه به نحوه تمیز کردن فر برقی با روش های خانگی خواهیم پرداخت.

 

— تمیز کردن بخش بیرونی فر برقی

همانطور که گفتیم برای تميز كردن فر برقی، باید به دو قسمت بیرونی و داخلی تقسیم شود. لذا میزان چربی و آلودگی بیرون و داخل فر، همواره یکسان نبوده و باید با روش های متفاوتی، مورد تمیزکاری قرار بگیرند بهتر است اگر از کارگر خانم برای نظافت منزل تهران استفاده می‌کنید این موضوع را حتما به او قید کنید. در تمیزکاری هر بخش از دستگاه باید از قطع اتصال سیم دستگاه به جریان برق، اطمینان حاصل کرد. جداسازی دوشاخه سیم دستگاه از پریز برق، به عنوان اولین اقدام برای تمیزکاری در نظر گرفته می‌ شود.

 

تميز كردن بخش بیرونی فر

 

  • تميز كردن فر برقی با کف صابون و شیشه پاک کن

بخش بیرونی فر برقی یا اجاق گاز، همان درب شیشه ای فر می‌ باشد. لذا افراد می توانند با کف حاصل از مایع ظرفشویی و مقداری آب، چربی درب شیشه ای را از بین ببرند. برای جلای شیشه موردنظر، بعد از چربی زدایی، استفاده از شیشه پاک کن ضرورت دارد همچنین برای تميز كردن شيشه پنجره هم میتوانید از این مقاله کمک بگیرید.

اما فرهای برقی رومیزی، از قسمت های مختلف با محیط بیرونی در تماس هستند و بیشتر از بدنه فرهای توکار، آلوده می‌ شوند. پخت و پز غذا در داخل آشپزخانه و جریان بخار ناشی از پخت غذا در این مکان، منجر به چرب شدن بدنه بیرونی فر می‌ شود. لذا فرهای برقی با داشتن بدنه ای استیل یا پلاستیکی، می توانند با استفاده از کف صابون مایع و یا مایع ظرفشویی، چربی موردنظر را از بین ببرند.  استفاده از صابون در از بین بردن بوی بد نیز کاربرد دارد برای این منظور می توانید مقاله از بین بردن بوی بد ماهی را مطالعه کنید.

  • تميز كردن فر با سركه

در روش دوم بهره گیری از آب و سرکه جهت تمیز کردن بدنه فر برقی حائز اهمیت است تميز كردن نقره با سركه نیز به دلیل توانایی بالای آن در لکه بری بسیار معروف است. بدین صورت که برای تميز كردن فر با سركه یک فنجان سرکه سفید، یک فنجان آب نیاز است. با اسفنج نرم آغشته به مواد موردنظر می توان کل سطح بدنه دستگاه را تمیز کرد و با دستمال خشک نخی، بدنه مرطوب را خشک نمود. توجه نمایید که اسفنج موردنظر را بسیار خیس نکنید تا در هنگام کشیدن روی بدنه دستگاه، از طریق درزهای کناری، رطوبت به داخل قسمت برقی دستگاه نفوذ نکند.

برخی از فرهای برقی، به جای داشتن دکمه ولومی برای تنظیم برنامه پخت دستگاه، از صفحات لمسی بهره می برند. لذا در هنگام کشیدن اسفنج نمدار به قسمت صفحه لمسی، باید نهایت دقت صورت بگیرد. برای تمیزکاری دکمه های ولومی نیز در صورت شیاردار بودن بدنه دکمه، می توان از یک عدد چوب خلال دندان استفاده کرد و تمامی شیارهای بدنه دکمه را با چوب موردنظر تمیز کرد و با اسفنج حاوی سرکه و آب، سابید. برای تمیز کردن پشت قابلمه هم از این ترکیب می توان استفاده کرد.

 

— تمیز کردن بخش داخلی فر

 

تميز كردن بخش داخلی فر

 

بخش داخلی فر برای تمیزکاری اهمیت بسزایی دارد. همواره قطعاتی که در داخل فر برقی وجود دارند، در صورت قابلیت جداسازی، باید به بیرون از محفظه داخلی فر هدایت شوند. در اولین مرحله، چربی زدایی دیواره، سقف و کف قسمت داخلی محفظه، مورد توجه می‌ باشد. که با روش های زیر امکان پذیر است.

  • تميز كردن فر با جوش شيرين

برای این کار می‌ توان از مخلوط سرکه و جوش شیرین استفاده کرد. مخلوط موردنظر باید از غلظت مناسبی بهره مند باشند. برای این کار دو قاشق غذاخوری سرکه سفید یک قاشق غذاخوری جوش شیرین، غلظت موردنظر را ایجاد می‌ کند. ترکیب مذکور با مسواک نرم، به تمامی قسمت داخلی فر اعمال می‌ شود. برای اثرگذاری بیشتر، بهتر است دو الی سه ساعت، بعد از اعمال مواد ترکیبی به داخل بدنه دستگاه، با دستمال نمدار اقدام به پاک کردن ترکیب جوش شیرین و سرکه نمود. از این محلول کاربردی در تمیز کردن هود هم استفاده می شود.

 

  • با استفاده از آب و لیموترش

در روش دوم پاکسازی محفظه داخلی فر برقی، از مخلوط آب و لیموترش استفاده می‌ شود. بدین گونه که آب لیمو ترش به همراه آب معمولی ترکیب شده و در داخل لیوان و یا ظرفی گود مخصوص فر قرار می گیرد. ظرف مذکور در داخل محفظه فر قرار گرفته و فر برقی به مدت زمان بیست دقیقه روشن می‌ شود. بخار حاصل از مایع مربوطه، می‌ تواند به نرم تر شدن چربی های داخل فر کمک نماید.

بعد از خاموش شدن دستگاه، اتصال برقی قطع گشته و با دستمال نمدار، پاکسازی قسمت داخلی صورت می گیرد.

 

— طرز تميز كردن سينی فر

سینی فر به همراه جوجه گردان، جزو قسمت های است که در ارتباط مستقیم با غذای در حال پخت می‌‌باشد به همین دلیل خیلی راحت چربی غذاها بر روی آن باقی می‌ماند به همین دلیل پاک كردن چربي داخل فر بسیار ضروری است . چربی سینی فر، می‌ تواند از ضخامت بیشتری برخوردار شود و همچنین سوختگی چربی را نیز تجربه نماید.

در طرز تميز كردن سينی فر می‌ توانید از مخلوط سرکه و جوش شیرین استفاده نمایید. اما قبل از آن چربی زدایی باید با استفاده از آب و صابون مایع انجام بگیرد. در صورت چربی زیاد، بهتر است در یک لگن متناسب با سایز سینی، آب جوش و مایع ظرفشویی ریخته و سینی را به مدت چندین ساعت در داخل آن قرار داد. در این زمان چربی زدایی به صورت آسان انجام خواهد گرفت. بعد از چربی زدایی اولیه، مخلوط سرکه سفید و جوش شیرین، می‌ تواند باقیمانده لکه های چربی را حذف نماید و تمیزی عالی را برای سینی مورنظر به وجود بیاورد.

 

 

به بالا بروید