تمیز کردن نقره

روش تميز كردن نقره در منزل ( با نمک + جوش شیرین + نوشابه + سرکه )

محصولات نقره ای با گذشت زمان شروع به تیره شدن می‌کنند. این می‌تواند تحت تأثیر صابون ها، محصولات مراقبت از پوست یا رطوبت بالا رخ دهد. تمیز کردن جواهرات نقره در خانه، انگشترها و دستبندهای مورد علاقه شما را نجات می‌دهد و آنها را به ظاهر اصلی خود باز می‌گرداند.

این روش ها زمان زیادی نمی‌برد و تعداد گزینه ها بسیار زیاد است فقط باید از جواهرات مراقبت کنید و برای از بین بردن سیاهی نقره 925 عیار، مراجعه به جواهر فروشی ضروری نیست. می‌توانید از نوشابه، آمونیاک، پراکسید، سرکه و محصولات مشابه استفاده کنید. اسید سیتریک، خمیر دندان و حتی کوکاکولا به تمیز کردن زنجیره نقره، دستبند، انگشتر کمک می‌کند!

 

روش تمیز کردن نقره

آلودگی نقره با فرآیند اکسیداسیون آن افزایش می‌یابد. خود این پدیده در جواهرات برای تیره شدن سیستماتیک استفاده می‌شود، این یک فرآیند طبیعی است، اما همچنین منجر به آلودگی محصولات نقره می‌شود که در نتیجه ظاهر جذاب خود را از دست می‌دهند. بهترین راه برای مقابله با این مشکل استفاده از روش های خانگی ساده برای تميز كردن نقره در منزل موثر است.

تلاش برای استفاده از مواد شیمیایی قوی می‌تواند برای جواهرات پر از ریسک باشد. بنابراین، اگر می‌خواهید نقره را تمیز کنید، بهتر است از محصولاتی مانند جوش شیرین، سرکه، خمیر دندان، خاکستر استفاده کنید. آنها به سرعت به جواهرات شما کمک می‌کنند تا به شکوه سابق خود بازگردند. در ادامه این مقاله از آچارتمان ( ارائه دهنده‌ی خدمات نظافتچی منزل تهران ) با 12 روش برای تمیز کردن نقره آشنا می‌شویم :

 

تميز كردن نقره با سركه

 

  1. پاک کردن نقره با حمام نمک

بهترین راه برای تمیز کردن جواهرات نقره و یا تمیز کردن ظروف نقره گذاشتن آن ها در حمام نمک است این محلو کاربرد دیگری نیز دارد و برای رفع بوی بد ماهی در آشپزخانه نیز استفاده می‌شود. برای این کار به چند آیتم نیاز دارید. ظرف پلاستیکی یا شیشه ای بزرگ با ظرفیت حداقل 2 لیتر. به این نکته توجه کنید که به هیچ وجه نباید ظرف فلزی باشد، زیرا فلز ممکن است با محلول آماده شده وارد واکنش نامطلوب شود. این یکی از روش های تمیز کردن نقره در خانه است. مراحل انجام این کار به صورت زیر است:

  • فویل آلومینیومی که باید در کف و طرفین ظرف گذاشته شود.
  • آب گرم مورد بعدی است می توانید از آب شیر استفاده کنید، اما بهترین اثر با آب تقطیر انجام می‌شود.
  • نمک – به نسبت 5 قاشق چایخوری برای هر لیتر آب اضافه می‌شود
  • سپس مواد را در یکدیگر حل کنید تا کاملاً مخلوط شود.

بسته به میزان آلودگی، اقلام باید از چند دقیقه تا چند ساعت در حمام باشند. لازم به ذکر است که فرآیند پاک شدن اغلب به سرعت انجام می‌شود و همه چیز به معنای واقعی کلمه از آلودگی جلوی چشم ما پاک می‌شود. توصیه نمی‌شود همه اشیاء را به طور همزمان در محلول قرار دهید. اگر تعداد آنها خیلی زیاد باشد، روند تمیزی کند می‌شود و ممکن است اثر رضایت بخش نباشد. بهتر است یک محصول بزرگ یا چند محصول کوچک را داخل حمام بیندازید ( چند گوشواره، چندین حلقه، آویز و یا ظروف نقره ).

اگر بعد از چند بار استفاده از محلول متوجه شدید که مثل قبل موثر نیست، باید آن را جایگزین کنید، فویل آلومینیومی جدید قرار دهید و دوباره شروع کنید. این فویل آلومینیومی است که اکسیدهای گوگرد آلاینده را جذب می‌کند، بنابراین باید مرتباً تعویض شود.

 

تميز كردن ظروف نقره

 

  2. تميز كردن نقره با نوشابه

می‌توانید برای تمیز کردن نقره در خانه از نوشابه و فویل استفاده نمایید. این دستور یکی از سریع ترین و موثرترین روش های تمیز کردن نقره در نظر گرفته می‌شود. اول از همه، شما باید آب را بجوشانید، نوشابه را به آن اضافه کنید (50 گرم / 1 لیتر آب). پس از جوش آمدن در محلول بریزید. در اثر واکنش شیمیایی سولفید نقره با نوشابه و آلومینیوم، سیاهی بعد از چند دقیقه از بین می‌رود. پس از آن، اجازه دهید فقط خشک شود. این موثرترین پاک کننده نقره است که برای تمیز کردن ظروف نقره هم کاربرد دارد.

 

 

  3. روش پاک کردن نقره با آمونیاک

راه دیگر برای بازگرداندن براقیت قبلی به جواهرات، شستن نقره با محلول آمونیاک و آب است. آمونیاک به عنوان یک حلال عالی در نظر گرفته می‌شود، به تمیز کردن بهتر نقره از پلاک یا کثیفی بدون آسیب رساندن به خود محصول کمک می‌کند. در ظرف کوچکی آب بریزید و آمونیاک را به نسبت 1 به 10 اضافه کنید و جواهرات را بریزید و بگذارید 30 دقیقه بماند.

اگر بعد از نیم ساعت نقره ها تمیز نشدند، باید آن را بیشتر در محلول نگه دارید. پس از تمیز شدن وسایل نقره، فقط باید حلقه ها، زنجیرها یا دستبند را خشک کنید. تمیز کردن نقره با آمونیاک در خانه بسیار ساده و سریع است. آمونیاک بوی قوی دارد، بنابراین باید یک بطری کوچک با درب بسته شده بردارید.

 

تميز كردن نقره در خانه

 

  4. روش پاک کردن نقره با آب اکسیژنه

پراکسید هیدروژن نقره را نیز به خوبی تمیز می‌کند، اما استفاده از آن می‌تواند منجر به نتایج غیرمنتظره شود. واقعیت این است که یک ماده می‌تواند ترکیبات را هم اکسید کند و هم کاهش دهد. در یک مورد، هنگام استفاده از پراکسید، محصولی درخشان خواهید داشت، در دیگری، ممکن است فرایند تمیز کردن نقره و ظروف موفقیت آمیز نباشد.

البته به میزان ناخالصی های محصول نقره بستگی دارد. شما می‌توانید نقره را از سیاهی با پراکسید با افزودن آمونیاک پاک کنید، اما حتی در این مورد نیز باید با احتیاط عمل کنید. بهتر است محلول را روی قسمت کوچکی از محصول آزمایش کنید، در صورت روشن شدن، می‌توان این روش را ادامه داد.

 

  5. تميز كردن نقره با سركه

اگر اقلام نقره ای تیره شده را در سرکه خیس کنید، بعید است که به نتیجه خوبی برسید. سرکه ای که درصد آن 6% باید گرم شود، اما بعید است که بوی آن را دوست داشته باشید. اگر همچنان تصمیم دارید نقره قدیمی را که با این روش سنتی سیاه، زرد یا اکسید شده است بشویید، مایع را به دمای 50 درجه برسانید.

می‌توانید ظرف یا وسایل نقره خود را در مدت 15 تا 20 دقیقه تمیز و براق کنید. پس از انجام عمل، تمام موارد باید کاملاً شسته شده و با یک پارچه خشک پاک شوند. همچنین از سرکه برای تمیز کردن ظروف برنجی و تمیز کردن هود هم می‌توان استفاده کرد.

 

  6. استفاده از اسید لیمو

یکی از روش ها اسید سیتریک با آب به نسبت 100 گرم / 0.5 لیتر آب رقیق می‌شود. در این محلول باید جواهرات را به مدت نیم ساعت بجوشانید و سپس آنها را کاملا با آب بشویید.

 

  7. تميز كردن نقره با خمير دندان

یک روش پاک کردن نقره با خمیر دندان است. این بدترین راه نیست، اما بسیار وقت گیر است. شما باید جواهرات را به صورت دستی و با یک قلم مو تمیز کنید. اگر محصولات بهتری در دسترس ندارید، خمیر دندان برای تمیز کردن خوب است. مزیت این روش این است که به شما امکان می‌دهد خیلی ساده و با کمترین هزینه کثیفی و پلاک را از محصولات کوچک پاک کنید.

 

تميز كردن نقره با خمير دندان

 

  8. با استفاده از کوکاکولا

کوکاکولا یکی از عجیب ترین و موثر ترین روش هاست. این نوشیدنی به عنوان یک حلال و جاذب خوب در نظر گرفته می‌شود. کولا را باید بجوشانید و وسایل مورد نظر را به مدت 5-7 دقیقه در آن بجوشانید. فقط می‌توانید جواهرات را داخل یک لیوان کولا سرد بریزید و بگذارید چند ساعت بماند، این روش نیز باید جواب دهد. پس از آن، نقره باید با آب شسته شود و پاک شود.

 

  9. پاک کردن نقره با GOI

شما می‌توانید نقره را با خمیر GOI تمیز کنید، اما به یاد داشته باشید که این یک روش بسیار دردسرساز و خطرناک است. این یک ابزار ویژه برای پولیش زیورآلات نقره است که می‌توانید آن را از فروشگاه های تخصصی خریداری کنید.

خمیر GOI روی یک تکه پارچه مرطوب شده با بنزین اعمال می‌شود (این کار برای اینکه سطح محصول خراشیده نشود انجام می‌شود). نقره با دقت و حوصله پردازش می‌شود. زمان زیادی می‌برد، اما نتیجه ارزش تلاش را دارد.

 

  10. روش تمیز کردن نقره با جوش شيرين و نمک

برای تمیز کردن نقره در خانه با جوش شیرین و نمک باید دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

  • مقدار کمی آب باید به مخلوط حاصل اضافه شود. قوام باید خمیری باشد.
  • در مرحله بعد، مخلوط روی محصول اعمال می‌شود و به مدت 10 دقیقه باقی می‌ماند تا عمل کند.
  • پس از سپری شدن زمان توصیه شده، وسایلی که باید تمیز شوند باید با برس مالش داده شوند.
  • از اجسام سخت برای تمیز کردن وسایل گرانبها استفاده نکنید. اگر می‌خواهید محصول را با برس پاک کنید، بهتر است از موهای نرم استفاده کنید، مثلاً مانند مسواک.

روش کار :

  • توپ ها را از فویل بغلتانید (5-6 عدد) یا کف و کناره های کاسه را با آن بپوشانید.
  • در یک ظرف (حداکثر 0.5 لیتر)، سی گرم نوشابه اضافه کنید.
  • آب جوشیده را در ظرفی بریزید.
  • محلول را هم بزنید تا کاملا حل شود.
  • محصول را به مدت پنج دقیقه در آن فرو کنید.
  • بیرون بیاورید و بشویید.

نکته: اگر محصول موردنظر همچنان به صورت پلاک باقی مانده است یا به خوبی تمیز نشده است، پرداخت اضافی با خمیر دندان ضروری است. روی یک برس با موهای نرم، خمیر را بمالید و به نتیجه دلخواه براق کنید.

 

تميز كردن نقره با جوش شيرين

 

  11. تمیز کردن با زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ یک داروی مقرون به صرفه در مبارزه با سفید کردن نقره است. ترکیب شیمیایی و ارزش غذایی محصول غیر قابل انکار است و همچنین سیاهی نقره را به خوبی از بین می‌برد.
روش استفاده ساده است:

  • زرده را از سفیده جدا کنید.
  • یک دستمال را در زرده خیس کنید.
  • سطح را مالش دهید.
  • منتظر باشید خشک شود.
  • زیر آب گرم بشویید.

سریع و آسان و عناصر شیمیایی موجود در زرده از اکسید شدن فلز جلوگیری می‌کند و برای مدت طولانی می‌توانید از نقره جات خود استفاده کنید.

 

12. با استفاده از پودر لباسشویی

این ترفند برای ظروف نقره ای به کار می رود تا به مقدار کمی تیره رنگ شده اند برای تمیز کردن آنها لازم است تا یک ظرف را از آب داغ پر کنید و چند قاشق غذاخوری پودر لباسشویی بر روی آن بریزید سپس پودر را به خوبی حل کرده و ظروف نقره ای خود را در محلول بیندازید. بعد از گذشت چند دقیقه آنها را خارج کرده و با آب ولرم شستشو دهید و اجازه دهید تا خشک شود.

 

چگونه از کدر شدن نقره جلوگیری کنیم؟

برای حفظ درخشندگی یک آیتم نقره ای، باید این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

  • جواهرات را باید در مکانی خشک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کرد.
  • قبل از شروع به تمیز کردن یا دوش گرفتن، انگشترها و دستبندها را باید جدا کنید و در جعبه جواهرات قرار دهید.
  • نقره ای که رطوبت دارد باید تا حد امکان سریع و کامل پاک شود.
  • همچنین، ظروف نقره را نباید در مکان هایی با رطوبت بالا، در اتاق های مرطوب نگهداری کرد. مکان ایده آل برای ذخیره سازی یک منطقه با تهویه مناسب و یک جعبه خشک و تاریک است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید