طرز تمیز كردن هود آشپزخانه + تمیز کردن موتور هود آشپزخانه

برای برخی، گذراندن وقت در آشپزخانه چیزی فراتر از پختن و تهیه غذا است. برای برخی از زنان خانه دار، آشپزخانه معبدی است که بیشتر وقت خود را در آن می‌گذرانند. مهم نیست که چقدر برای حفظ یک محیط سالم و بهداشتی در آشپزخانه تلاش می‌کنیم ولی برخی از وسایل مهم اغلب تمیز نمی‌شوند، یکی از این وسایل هود است. نحوه تمیز کردن هود و نحوه تمیز کردن چربی هود که در این مقاله به آن می‌پردازیم نیز موضوع مقاله ما می‌باشد. بله، همانطور که می‌توانید تصور کنید، ما در مورد هود روغنی و کثیف صحبت می‌کنیم.

 

روش‌های تمیز کردن هود آشپزخانه

 

طرز تميز كردن هود آشپزخانه

 

چندین روش مختلف برای تمیز کردن هود آشپزخانه استفاده می‌شود. ارزیابی این روش‌ها با توجه به میزان روغن و کثیفی روی هود انتخاب خواهد شد. بعد از پخت ماهی، هود به یک روش تمیز می‌شود یا بعد از پختن یک غذای آبدار، هود به صورت دیگر تمیز می‌شود.

• برای تمیز کردن کلی هود، مخلوطی از سرکه، جوش شیرین و آب را در یک بطری اسپری پر کنید. بعد از هر بار استفاده از هود، این مخلوط را روی هود اسپری کنید و با یک پارچه میکروفایبر آن را پاک کنید. از این ترکیب می توانید برای تمیز کردن اتو و تمیز كردن شیرالات استیل نیز استفاده نمایید که در مقالات دیگر بیشتر در این مورد توضیح داده ایم.

• برای تمیز کردن دقیق‌تر هود، چربی پاک کن مناسب یا پاک کننده آشپزخانه را روی هود بمالید. با استفاده از یک اسفنج تمیز کننده تمام کاپوت را بشویید. سپس با یک پارچه میکروفیبر آبکشی و خشک کنید.

• برای تمیز کردن عمیق هود، روغن پاک کن و مخلوط کربنات را روی هود بمالید. با استفاده از یک اسفنج تمیز کننده تمام محفظه را بشویید. فیلتر هود را بردارید و آن را در سینک با آب داغ و صابون ظرفشویی بشویید. اجازه دهید فیلتر خشک شود، هود را با یک پارچه میکروفیبر بشویید و خشک کنید.

 

روش تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

هنگام تمیز کردن آشپزخانه به راحتی می‌توان از تمیز کردن چربی هود خود چشم پوشی کرد. اما هود قسمتی است که برای محافظت از خانه خود در برابر میکروب‌ها، باکتری‌ها و خطرات آتش سوزی باید حتما آن را تمیز کنید. برای تمیز کردن ساده هود بدون روغن، می‌توانید آن را با کمک پاک کننده‌های ارگانیک معمولی تمیز کنید. عملیات تمیز کردن هود سخت‌تر ممکن است به مواد شیمیایی تمیز کننده متفاوتی نیاز داشته باشد. اگر عادت به تمیز کردن در فواصل منظم داشته باشید، هود خیلی کثیف نخواهد شد و به راحتی تمیز می‌شود.

ولی چنانچه غیر از این باشد و فیلتر هود شما مملو از چربی باشد باید به فکر تمیز کردن اساسی آن باشید. کارکرد اصلی فیلتر هود جمع آوری بخار و دود مواد غذایی است، بنابراین اگر کار خود را به درستی انجام دهد، فیلتر هود شما چرب و چسبناک به نظر می‌رسد. با گذشت زمان، سیم فیلتر هود ممکن است با چربی و موادغذایی مسدود شود، بنابراین تمیز کردن دوره‌ای این فیلترها مهم است.

خوشبختانه، با نکات تمیز کردن فیلتر هود که اکنون قصد داریم به شما ارائه دهیم، تمیز کردن فیلتر هود به هیچ وجه سخت نیست! بیایید نگاهی به نحوه تمیز کردن فیلتر هود چرب بیاندازیم. لازم به ذکر است اگر انجام این قبیل تمیز کاری ها برای شما سخت است می توانید از نیروی نظافتی استفاده کنید شرکت آچارتمان متخصص در امور نظافت منزل و نظافت راه پله غرب تهران و سایر مناطق 4 گانه تهران می تواند در این مورد به شما کمک کنند.

 

تمیز کردن فیلتر هود

 

برای تمیز کردن فیلتر هود مواد زیر مورد نیاز است:

  • آب جوش یا داغ
  • مایع ظرفشویی
  • جوش شیرین
  • برس اسکراب غیر ساینده
  • دستمال کاغذی یا دستمال ظرفشویی

 

  • فیلترها را از هود خارج کنید: اکثر فیلترها به راحتی از زیر هود بیرون می‌آیند یا جدا می‌شوند. بسیاری از آنها یک حلقه فلزی دارند که می‌توانید آن را نگه دارید تا فیلتر را به سمت بالا فشار دهید و آن را بیرون بکشید.
  • سینک یا تشت را با آب جوش پر کنید: هر چه آب گرمتر باشد موثرتر است. بسته به اینکه چقدر می‌توانید آب گرم را از شیر آب بگیرید، می‌توانید نتایج چشمگیری در تمیز کردن فیلتر داشته باشید. پیشنهاد ما این است که آب را با یک کتری برقی بجوشانید.
  • جوش شیرین و مایع ظرف شویی را داخل آن بریزید: مقدار مناسبی از مایع ظرفشویی و ۱/۴ فنجان جوش شیرین را در آب داغ بریزید. با یک برس (نه دستتان، چون خیلی داغ است) هم بزنید تا آب به اندازه کافی کفی شود.
  • فیلترهای هود روغنی را در آب قرار دهید: فیلترهای هود را در آب فرو کنید و مطمئن شوید که آنها کاملاً در این محلول آبی داغ پوشانده شده‌اند.
  • بگذارید خیس بخورند: فیلترها را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه در آب داغ خیس کنید.
  • فیلترها را برس بزنید: پس از خیساندن، یک برس اسکراب غیر ساینده بردارید و فیلترها را برس بزنید. در صورت لزوم هنگام مسواک زدن، مایع ظرفشویی بیشتری به برس خود اضافه کنید.
  • شستشو و خشک کردن: فیلترها را کاملا در آب داغ بشویید و با دستمال کاغذی یا پارچه تمیز خشک کنید.
  • سمت دیگر فیلترها را وارد آب کنید و در صورت نیاز تکرار کنید: تمیز کردن فیلترها یک بار در ماه یک استراتژی عالی برای نگهداری بهتر هود آشپزخانه است.

 

حتما بخوانید: شستن پتو در لباسشویی

 

روش تمیز کردن بدنه خارجی هود آشپزخانه

هودهای استیل ضد زنگ نقره‌ای رنگ که از نظر جنبه تزئینی بسیار مفید و شیک هستند، در تمیز کردن نیاز به توجه بیشتری دارند. در برخی ممکن است پاک کردن لکه‌های دست و آب روی هود آسان نباشد. برای تمیز کردن هود استیل با فولاد ضد زنگ، جوش شیرین، صابون و گلیسیرین را مخلوط کنید. بدنه هود خود را با این مخلوط پاک کنید. سپس با یک پارچه تمیز به پاک کردن ادامه دهید تا هود از تمیزی بدرخشد. در نهایت هود را با یک پارچه خشک خشک کنید.

علاوه بر این هودهای شیشه‌ای هستند که در حین تمیز کردن چربی هود به زمان بیشتری نیاز دارند. در اینجا به طرز تميز كردن هود آشپزخانه طرز تمیز كردن هود آشپزخانه شیشه‌ای یا استیل توجه کنید.

  • یک شیشه پاک کن ساده می‌تواند برای تمیز کردن هود مانند از بین بردن اثر انگشت روی بدنه آن استفاده شود. یک شیشه پاک کن روی هود اسپری کنید و با یک پارچه میکروفیبر آن‌را تمیز و خشک کنید.
  • در یک بطری اسپری، یک قسمت آب و یک قسمت سرکه را مخلوط کنید. شیشه پاک کن به دست آمده را روی هود اسپری کنید و سپس آن را با یک پارچه میکروفیبر پاک کنید. سرکه یک محلول است که در نظافت کاربرد دارد از این محصول شگفت انگیز در رسوب زدایی اسپرسو ساز و همچنین تميز كردن نقره در منزل هم استفاده می‌شود.
  • گزینه دیگر برای تمیز کردن منظم بدنه هود مخلوط کردن آب گرم با مقداری مایع ظرفشویی و سپس شستن آن با یک اسفنج نرم یا پارچه میکروفیبر می‌باشد. در مرحله آخر آن را آبکشی کنید و حتما آن را کاملا خشک کنید تا هیچ لکه آبی باقی نماند. همچنین از مایع ظرفشویی در تمیز كردن كابینت ام دی اف و تمیز کردن فر برقی هم استفاده می‌شود.

 

تمیز کردن موتور هود آشپزخانه

 

تمیز کردن هود

 

یکی از مهم‌ترین وسایل آشپزخانه هود است که به از بین بردن بوها، روغن، دود و سایر آلاینده‌ها در طول پخت و پز کمک می‌کند. فن موتوری هود به عنوان یک فیلتر عمل می‌کند. بنابراین، چگونه می‌توانید این بخش مهم را کثیف رها کنید؟

اگر بودجه شما برای خرید یک هود جدید کم است یا وقت خرید آن را ندارید، پس تمیز کردن هود آشپزخانه به ویژه موتور آن بهترین گزینه است. چند مرحله ساده برای تمیز کردن چربی هود وجود دارد که عبارتنداز:

ابتدا دستورالعمل‌ها را بخوانید: در دستورالعمل دستگاه، تمام جزئیات لازم نوشته شده و تکنیک‌های مختلفی برای برندهای مختلف وجود دارد. بنابراین، اگر آن را به طور کامل بخوانید، کار عاقلانه‌ای خواهد بود. همچنین جزئیاتی در مورد باز کردن قطعات آن وجود دارد. بنابراین، ابتدا دستورالعمل‌ها را بخوانید.

دستگاه را خاموش کنید: قبل از خاموش کردن هود هیچ کاری را شروع نکنید. ابتدا باید دستگاه را خاموش کنید.

آن را خنک کنید: به طور معمول، هود بعد از خاموش شدن تا مدتی گرم باقی می‌ماند. پس برای احتیاط قبل از دست زدن آن را خنک کنید.

پاک کردن موتور: چنانچه متوجه شدید موتور هود چرب و کثیف است، استفاده از بخار آب جهت تمیز کردن موتور هود انتخاب بهتری است.

  • بدین منظور به مدت نیم ساعت یک ظرف آب را روی شعله گاز قرار دهید تا به جوش آید.
  • با این کار بخار به مرور وارد روزنه و شیارهای موتور می‌شود و کثیفی را در خود حل می‌کند.
  • سپس با یک پارچه تمیز، سطح موتور از جرم‌های حل شده پاک و خشک کنید.

در صورتی که آلودگی موتور هود بیش از اندازه است می‌توانید مواد شوینده چربی زدا را بر روی موتور اسپری کنید و پس از مدتی پاک و خشک نمایید. (اگر نیاز به تمیز کردن اساسی منزل خود دارید می‌توانید نظافت منزل شرق تهران خود را به آچارتمان بسپارید.)

برای دریافت خدمات نظافت ساختمان با ما تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

تمیز کردن لوله تهویه هود آشپزخانه

در فرآیند تمیز کردن هود آشپزخانه می‌توانید دریچه یا لوله مجرای هود را که درست بالای هود نصب شده است پیدا کنید. معمولاً آلومینیومی است و به عنوان رابط بین سوراخ تهویه ساختمان و هود عمل می‌کند. این قسمت هود به دفع همه بوهای تند و دودهای غلیظ کمک می‌کند.

تمیز کردن لوله هود ممکن است در شرایط عادی به ذهن کسی نرسد یا دلیل موجهی برای انجام آن وجود نداشته باشد. در صورتی که راندمان استخراج هود در نتیجه تجمع بیش از حد روغن و کثیفی کاهش یابد، می‌توان به تمیز کردن این لوله پرداخت.

در صورت نیاز به تمیز کردن یا تعویض لوله هود، پیچ‌های محل اتصال بالای هود را باز کرده و لوله بین ساختمان و هود را جدا کنید. بررسی کنید که آیا مشکلی وجود دارد. اگر انتخاب شما بین تمیز کردن و تعویض، تمیز کردن است، به یک دستکش تمیزکننده نیاز خواهید داشت.

  • ذرات جامد داخل لوله تهویه هود را با یک جسم سخت یا کاردک خراش دهید.
  • چربی زدا را داخل لوله اسپری کنید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا اثر کند.
  • به سطح داخلی لوله یک برس بلند و ظریف بکشید.
  • مراقب باشید که لوله آلومینیومی در طول فرآیند برس زدن تغییر شکل ندهد.
  • همین روند را چندین بار برای لایه‌های روغنی سخت و کثیفی تکرار کنید.
  • با آب فراوان بشویید و بگذارید در بالکن یا حیاط به حالت عمودی بماند تا خشک شود.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید