تمیز کردن پارکت

تمیز کردن پارکت چوبی ( + نکات مهم دربراق کردن پارکت با مواد خانگی )

مقاومت بالا، زیبایی و دوام پارکت های چوبی سبب افزایش استقبال افراد از آنها شده است. به طوری که اکثر افراد برای افزایش زیبایی دکوراسیون منزل خود به انتخاب پارکت می اندیشند. از طرفی یکی از مهم ترین دغدغه های افرادی که منزل آنها با پارکت چوبی پوشیده شده است، براق کردن پارکت می باشد. این امر در عین سادگی، نیاز به دقت بسیار زیادی دارد. چرا که اشتباه در تمیز کردن پارکت چوبی موجب از بین رفتن کیفیت آن خواهد شد. لذا در این مطلب قصد داریم به مهم ترین روش های تمیز کردن پارکت چوبی بپردازیم.

 

مراحل مهم تمیز کردن پارکت چوبی

1. ابتدا تمام گرد و غبار و زباله های موجود بر روی پارکت چوبی را به دقت بزدائید. بهتر است این کار را درست مثل تمیز کردن فرش در منزل با جارو برقی انجام دهید تا تمام پرز و گرد و غبار سطح پارکت حذف شود. توجه کنید که باید سر جارو را به نرمی بر روی پارکت چوبی بکشید چرا که در غیر این صورت خط و خش موجود بر روی آنها سبب کاهش کیفیت و براقیت پارکت چوبی شما خواهد شد.

2. در مرحله بعد پارکت چوبی را با با یک تی نرم و حوله ای مانند به خوبی تی بکشید. تی را با مقداری آب و شوینده مناسب نم دار کنید و از گوشه اتاق شروع کرده و و تا انتها ادامه دهید. توجه داشته باشید که بعد از کشیدن تی به هر منطقه از رفت و آمد در آن منطقه تا زمان خشک شدن کامل آن جا خودداری کنید. چرا که این عمل سبب لکه شدن آن بخش از پارکت چوبی منزل شما خواهد شد.

 

برای استخدام خدمتکار منزل با تضمین کیفیت کار و ارائه خدمات مناسب با کارشناسان ما تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

چگونه پارکت را تمیز کنیم؟

 

در این بخش شما را با مهم ترین روش ها برای تمیز کردن پارکت چوبی آشنا خواهیم کرد:

1- تميز كردن پاركت با سركه

سرکه از دیرباز به عنوان مهم ترین ماده شوینده و ضد عفونی کننده سطوح مورد استفاده بوده است. برای استفاده از این ماده جهت تمیز کردن پارکت چوبی منزل خود ابتدا یک فنجان سرکه سفید را در ده برابر حجم خود آب مخلوط کنید و سپس چند قطره مایع ظرفشویی را نیز به آن اضافه کرده و به خوبی مخلوط نمایید.

این امر در افزایش براقیت پارکت چوبی و همچنین ضد عفونی شدن آن بسیار موثر خواهد بود. حال بعد از جارو کشیدن پارکت تی خود را در محلول سرکه و مایع ظرفشویی فرو برده و پارکت را به آرامی تمیز کنید. سعی کنید بعد از هر بار تی کشی بلافاصله آن را خشک کنید. تا احتمال باقی ماندن لکه بر روی پارکت چوبی به حداقل ممکن برسد.

 

 

2- تمیز کردن پارکت چوبی با چای

چای حاوی اسیدی با قدرت ضعیف به نام اسید تانیک است. تجربه نشان داده است که استفاده از اسید تانیک موجود در چای کیسه ای برای افزایش براقیت و جلای پارکت چوبی شما بسیار کارساز خواهد بود. برای این کار به یک چای کیسه ای و مقداری مایع ظرفشویی و یک سطل آب نیاز دارید. اجازه دهید چای کیسه ای به مدت ده دقیقه در سطل آب حاوی مایع ظرفشویی غوطه ور شود و سپس تمیز کردن پارکت چوبی خود را با این محلول انجام دهید و از براقیت بسیار زیبای پارکت خود لذت ببرید.

 

تميز كردن پاركت چوبي

 

3- پاک کردن پارکت با مایع تمیز کننده

شما می توانید برای تمیز کردن پارکت چوبی منزل خود از انواع شوینده های استاندارد موجود در سراسر فروشگاهها نیز بهره ببرید عموما این محصولات دارای کف کافی بوده و به براقیت و پاکیزگی پارکت کمک زیادی خواهد نمود. از طرفی برخی از آنها موجب طول عمر و ماندگار یبیشتر پارکت نیز خواهد شد.

 

4- استفاده مداوم بخارشوی را متوقف کنید.

 

تميز كردن پاركت با سركه

 

کاربرد بخارشوی به دلیل سهولت استفاده آن و همچنین سرعت آن در تمیز کردن پارکت چوبی منزل شیوه ای است که طرفداران زیادی دارد. اما باید بدانید که در صورت استفاده مداوم از این وسیله موجب کنده شدن چسب های پارکت خواهید شد. علاوه بر آن بعد از مدتی پارکت چوبی منزل شما کدر شده و با آسیب بسیار جدی مواجه خواهد شد.

 

چگونه پارکت را براق کنیم؟

برای براق کردن پارکت چوبی منزل خود لازم است مواد پولیش پارکت ها را تهیه کنید و هر چند وقت یکبار با توجه به دستورالعمل نوشته شده بر روی محصول از آن استفاده نمایید. اما اگر این محصول در دسترس شما نیست می‌توانید پاک کننده محصولات چوبی استفاده نمایید.

 

 

نکات مهم در تمیز کردن پارکت چوبی

1. در هنگام تی زدن پارکت چوبی حتما آب اضافی تی را به خوبی بگیرید؛ چرا که آب مازاد می تواند از طریق درزهای پارکت چوبی به بخش های زیرین آن نشت کرده و موجب باز شدن چسب ها و ایجاد تورم و حباب در پارکت چوبی شما گردد.

2. ناخن بلند حیوانات خانگی خود را کوتاه نگه دارید. حیواناتی مانند سگ و گربه می توانند موجب خراش و کدر شدن پارکت های چوبی منزل شده و از زیبایی آن بکاهند.

3. با کفش روی پارکت چوبی راه نروید. بر کسی پوشیده نیست که کفش منبع غنی از انواع میکروارگانیسم ها و آلودگی است. بنابراین در صورتی که با کفش روی پارکت راه می روید مجبورید از شوینده و آب بیشتری برای تمیز کردن آن استفاده نمایید. که همین امر عامل کاهش ماندگاری پارکت چوبی شما خواهد بود.

لذا توصیه می کنیم برای تمیز کردن پارکت چوبی خود بهتر است کفش های خود را پیش از ورود به خانه در آورید.

4. حتما بعد از هر بار تمیز کردن پارت های چوبی انها را با دستمالی نرم به خوبی خشک کنید.

5. توصیه می شود برای کف آشپزخانه از پارکت چوبی استفاده نکنید. این محل در معرض آب و رطوبت و لکه های چربی بسیاری است که به نوبه خود موجب کاهش طول عمر پارکت خواهد شد.

6. قبل از اقدام برای پاک کردن پارکت سعی کنید به نوع لکه پی ببرید چرا که این امر در پاک کردن آن بسیار کمک کننده خواهد بود.

7. برخی از افراد برای تمیز کردن پارکت چوبی از مواد شوینده ای نظیر وایتکس و انواع مختلف اسید برای زدودن لکه های موجود بر روی پارکت استفاده می کنند. این امر موجب آسیب جدی بر پارکت شده و دوام آن را به شدت کاهش خواهد داد.

8. به هیچ عنوان از آب داغ به عنوان روش تمیز کردن پارکت استفاده نکنید. آب داغ موجب باز شدن چسب بینابینی پارکت شده و به شدت آسیب زاست. سعی کنید برای تی زدن و لکه بری از پارکت ها از آب ولرم استفاده نمایید.

 

 

سوالات متداول

 

1. آیا سرکه برای پاک کردن چوبی خوب است؟

بله اما نباید برای تمیز کردن پارکت چوبی از این ماده به طور مستقیم استفاده شود. توصیه می شود سرکه را با ده برابر آب رقیق کرده و سپس برای تمیز کردن پارکت استفاده نمایید.

2. لکه روغن پارکت چوبی را با چه چیزی پاک کنیم؟

توصیه می شود بعد از ریختن لکه های روغن بلافاصله آن را با دستمالی آغشته به مایع ظرفشویی و یا مایع های پاک کننده مخصوص پارکت پاک کنید. توجه داشته باشید که تعلل در لکه زدایی از پارکت چوبی سبب افزایش ماندگاری آن و همچنین دشواری این عمل خواهد شد.

3. بهترین روش تمیز کردن پارکت چیست؟

بهترین روش برای تمیز کردن پارکت چوبی جارو کردن مرتب آن برای زدودن گرد و غبار و همچنین استفاده از تی با مواد شوینده ملایم است.

برای اعزام پرستار شبانه روزی در تهران با ما تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید