چگونه کودکان را د رخانه سرگرم کنیم

بهترین سرگرمی برای کودکان ( 23 سرگرمی در خانه برای کودکان )

کودکان همواره از احساس هیجانی بالایی برخوردار بوده و علاقه شدیدی به انجام فعالیت‌های بدنی دارند. کنترل رفتار و بسیاری از حرکات کودکان در سنین پایین بسیار سخت و دشوار است. از طرفی یکی از دغدغه‌های اصلی والدین سرگرم کردن کودکان خود با تفریحات سالم و آموزشی است.

بازی‌های رایانه‌ای و تلفن‌های هوشمند مضرترین سرگرمی برای کودک بوده و بیشترین آسیب را به او در دراز مدت وارد کرده و منجر به بروز بسیاری از مشکلات اجتماعی، عاطفی و روحی می‌شود. در ادامه این مقاله چندین راهکار سالم و خلاقانه به منظور سرگرمی برای کودک را به صورت کامل شرح می‌دهیم.

 ایده های جذاب و خلاقانه سرگرمی در خانه برای کودکان

روش‌های بسیاری برای سرگرم کردن کودک وجود دارند، اما باید شما به عنوان والدین یا پرستار در منزل درست‌ترین و سالم‌ترین بازی‌های را برای کودک خود انتخاب کنید. در ادامه 21 روش سالم سرگرمی برای کودک را معرفی می‌کنیم.

 

>>آموزش پرورش گل و گیاه 

یکی از بهترین ایده هایی که می تواند به کودک شما کمک کند با محیط زیست ارتباط بیشتر داشته باشد و به گل ها علاقه مند شود همکاری با او در باغبانی است. در هنگام آب دادن به گلدان ها، برای پاک کردن برگ گل ها از خاک و همچنین برای تعویض گلدان از آنها کمک بگیرید و اجازه دهید تا خاک را لمس کنند و حس خوب آن را درک نمایند.

 

>> کشیدن نقاشی‌های ساده یک ایده برای سرگرمی در خانه

 

نقاشی برای سرگرمی کودکان

نقاشی کشیدن بدون موضوع و هدف خاص از لحاظ روان‌شناسی یکی از موثرترین راهکارها برای سرگرم کردن کودکان و تخلیه هیجانات ذهنی آن‌ها است. افزون بر این موارد کشیدن نقاشی بدون منظور و هدف برای خلاقیت ذهنی کودکان بسیار مفید بوده و در طولانی‌مدت منجر به شکوفایی استعداد کودکان نیز می‌شود.

 

>> خمیر بازی بهترین ابزار سرگرمی برای کودکان در خانه 

بهترین ابزار سرگرمی برای کودک خمیر بازی است. بازی با خمیر بازی و درست کردن اشکال مختلف حتی درست کردن اجسامی با شکل غیر متعارف به تقویت قدرت تخیل کودکان کمک بسیار زیادی می‌کند. خمیر بازی برای کودکان در سنین پایین فواید بی‌شماری دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

 

حتما بخوانید: زخم بستر در سالمندان

 

>> بازی های تقویت قدرت دست و مهارت‌های حرکتی

یکی از بهترین راهکارها برای تقویت قدرت عضلات دست کودکان و همچنین ایجاد سرگرمی برای کودکان مشغول کردن آن‌ها با خمیر بازی است. فشردن، له کردن و شکل دادن به خمیر بازی همگی منجر به درگیر شدن عضلات دست کودکان و در نهایت تقویت آن‌ها می‌شود.

 

>> سرگرمی های کاهش اضطراب و افزایش آرامش در کودکان

بسیاری از کودکان به دلایل ژنتیکی و محیطی استرس و اضطراب زیادی دارند، همچنین این عامل مانع از تنظیم خواب کودک می‌شود؛ از لحاظ روانپزشکی بهترین راهکار سالم و طبیعی برای کاهش استرس و اضطراب در کودکان سرگرم کردن آن‌ها با خمیر بازی است. همچنین این ابزار بازی بهترین راهکار برای دور نگه داشتن کودکان از بازی‌های رایانه‌ای مضر و فضای مجازی است.

 

برای استخدام همراه بیمار در بیمارستان تهران با ما تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

 

>> از یک مربی کودک استفاده کنید

قطعا شخصی که آموزش های لازم را برای نگهداری از کودک دیده بهتر از هر کس دیگری می تواند او را در خانه سرگرم کند. با استفاده از یک پرستار نوزاد در منزل می توانید آموزش های مختلف مثل نقاشی یا زبان را در خانه به کودکتان بدهید و او را سرگرم کنید در کنار آن مدت زمان کوتاهی را به کارهای شخصی خود بپردازید.

 

>> آشپزی با کودکان

بهترین روش سرگرمی برای کودک و دور کردن او از انجام فعالیت‌های پرخاشگرانه دعوت او به درست کردن غذاهای مختلف است. اگر کودک شما هم فعالیت بدنی بسیار زیادی داشته و علاقه‌ای به سرگرمی‌های نشسته و بدون تحرک ندارد بهتر است حتما یکبار با او آشپزی کنید. همراه کردن کودک در پختن غذاهای مختلف علاوه بر افزایش تعامل سازنده شما با کودک خود باعث می‌شود تا حسابی سرگرم شود.

شاید در ابتدا کودک شما تمایلی به انجام آشپزی نداشته باشد، اما بعد از گذشت چند دقیقه سوالات متداولی درباره مواد غذایی مختلف از شما پرسیده و در نهایت کنجکاو به انجام برخی فرایندهای آشپزی می‌شود.

 

>> ایده سرگرمی در خانه با وسایل ساده، درست کردن کاردستی‌های کاغذی

درست کردن کاردستی‌های مختلف بهترین و مفیدترین سرگرمی برای کودک به شمار می‌روند. برای درست کردن کاردستی‌های کاغذی مختلف بهتر است از کاغذهای باطله و نوشته شده استفاده کنید. به کودک خود چگونگی درست کردن موشک، کشتی و امثال این اجسام با کاغذ را یاد دهید تا شاهد اشتیاق بی حد و اندازه او در درست کردن کاردستی شوید. اگز نوزاد تازه متولد شده ای دارید که نمی دانید چگونه از او مراقبت های لازم را به عمل آورید در مقاله چگونه از نوزاد تازه متولد شده مراقبت کنیم؟ بیشتر در این باره توضیح داده ایم.

 

حتما بخوانید: مادریار چیست

 

>> به کودک خود گلدوزی یاد دهید

چنانچه کودک شما 5 سالگی خود را تمام کرده است، حال وقت آن است که گلدوزی را به او یاد دهید. بسیاری از کودکان به خصوص دختربچه‌ها به انجام کارهای هنری به ویژه گلدوزی علاقه دارند.

اگر شما هم می‌خواهید نسبت به علاقه کودک خود به هنر آشنا شوید بهتر است گلدوزی را به او یاد دهید. اما بهتر است از کیت‌های پلاستیکی مخصوص کودکان برای یاد دادن گلدوزی به کودک دلبند خود استفاده کنید تا آسیبی به انگشتان یا دست او وارد نشود.

 

>> ایجاد سرگرمی کودکان در خانه با پنهان کردن اشیا مختلف و پیداکردن آن با کودک

اگر شما هم جزو والدینی هستید که زمان کافی برای گذراندن وقت با کودک خود دارید، بهتر است از روش‌های سرگرمی کودکان در خانه که انها را به تحرک وا می دارد استفاده کنید. این نوع سرگرمی برای کودک بر خلاف سایر روش‌ها غیرتکراری نبوده و تازگی دارد. برای نمونه می‌توانید سکه‌ها و عکس‌های قدیمی را در جاهای مختلفی از خانه پنهان کرده و سپس به همراه کودک خود آن را پیدا کنید.

 

>> درست کردن ساعت آفتابی

 

انجام کارهای آزمایشگاهی برای سرگرمی کودکان در خانه

یکی دیگر از روش‌های سرگرم کننده کودکان درست کردن ساعت آفتابی است. در حقیقت شما با درست کردن این ساعت به همراه کودک خود می‌توانید به آن‌ها یاد بدهید که چگونه در سالیانی که ساعت اختراع نشده بود مردمان از ساعت و زمان روز مطلع می‌شدند.

برای ساختن این نوع ساعت به یک قطب نما، تکه چوبی عمودی فرورفته در زمین و یک عدد ظرف پلاستیکی عددگذاری شده نیاز دارید. ابتدا ظرف پلاستیکی را همانند ساعت‌ها عددگذاری کرده و سپس از مرکز آن یک سوراخ ایجاد کرده و سپس آن را در محل تکه چوبی فرو رفته در زمین قرار دهید.

سپس با قطب نما سمت شمال را مشخص کنید، در آخر با حرکت کردن خورشید موقعیت مکانی سایه چوب نیز تغییر یافته و روی اعداد مختلف قرار می‌‌گیرد که همان نشان دهنده ساعت است.

 

>> ورزش کردن در خانه با کودکان

بهترین سرگرمی برای کودک انجام فعالیت‌های بدنی سالم و غیر خشونت‌آمیز است. در حقیقت با انجام حرکات ورزشی متناسب علاوه بر سرگرم کردن کودک خود می‌توانید به تقویت سلامت وضعیت جسمانی او نیز کمک کنید. ورزش‌هایی همچون فوتبال دستی و بدمینتون در فضاهای بسته بهترین راهکار برای سرگرم کردن کودکان هستند. این نوع بازی با کودکان در خانه هم انها را به ورزش علاقه مند می کند و هم موجب سرگرم شدن آنها خواهد شد.

 

>> ساختن اشیا مختلف با گِل

بر اساس آمارگیری‌های انجام شده بیش از 80 درصد کودکان از بازی با آب و خاک یا همان گِل لذت می‌برند. به همین جهت این روش بهترین سرگرمی برای کودک است. اما بهتر است ابزار مخصوص درست کردن اشیا مختلف را از پیش تهیه کنید تا کودک شما از لوازم خطرناک چون چاقو استفاده نکند.

برای مثال می‌توانید قالب‌های پلاستیکی مخصوص و چاقو پلاستیکی را تهیه کرده و سپس آب و خاک رس را با هم مخلوط کرده و به همراه کودک خود شروع به درست کردن اشیا مختلف کنید.

 

>> بازی‌های فکری و معمایی به عنوان سرگرمی برای کودکان

یکی دیگر از روش‌های مفید و همچنین علمی برای سرگرم کردن کودکان استفاده از بازی‌های فکری است. بر اساس روان‌شناسان و پژوهشگران بازی‌های فکری بهترین سرگرمی برای کودک هستند. بازی‌های فکری در رشد تقویت‌های فردی کودکان تاثیر بسیار زیادی دارد.

 

>> افزایش تمرکز و قدرت ادراک

یکی از فواید بازی‌های فکری برای کودکان در دراز مدت افزایش قدرت تفکر، تمرکز و ادراک واقعیات است. انجام این نوع بازی‌های از همان سنین پایین منجر به تقویت حافظه یادگیری کودکان شده و در نهایت در دوران تحصیل منجر به برتری کودک نسبت به هم‌سن‌های خود می‌شود.

 

>> تماشای فیلم‌ها و کارتون‌های مناسب و آموزنده

 

سرگرمی برای کودکان

در این عصر تکنولوژی کودکان علاقه بسیار شدیدی به رسانه و فضای مجازی دارند. اما طبیعتا منابع مضر بسیاری در بستر اینترنت و فضای مجازی برای کودکان وجود دارد. بهترین راهکار به منظور تخلیه بار اشتیاقی کودکان بردن آن‌ها به سینما، تئاتر و دیدن فیلم‌های سالم و آموزنده در خانه است. در اغلب موارد نیازی نیست که حتما با کودک خود به تماشای کارتون بپردازید، بلکه می‌توانید فیلم‌ها و سریال‌های خانوادگی و شاد را تماشا کنید.از این نوع فیلم های می توانید مسواک زدن بچه ها را به آنها آموزش دهید.

 

>> درست کردن مخفیگاه بهترین سرگرمی برای کودکان

یکی دیگر از بهترین سرگرمی برای کودکان که بسیاری از کودکان به آن علاقه‌مند هستند، درست کردن خانه یا مخفیگاه به وسیله اجسام مختلف در خانه است. برای سرگرم کردن کودک خود می‌توانید تعدادی بالشت، ملحفه و تخته چوبی را در اختیار او قرار داده و در صورت نیاز در درست کردن مخفیگاه به او کمک کنید.

سپس در حین درست کردن مخفیگاه از کودک خود بخواهید که مخفیگاه خود را در وسط جنگل یا منطقه‌ای سرسبز تصور کند. این نوع بازی‌ها بهترین سرگرمی برای کودک شما بوده و خاطرات خوبی را در ذهن او می‌سازند.

 

>> درست کردن بادنما

یک ایده سرگرمی خانگی برای کودکان کاردستی‌های کم‌هزینه و سرگرم کننده برای کودکان درست کردن بادنما است. برای درست کردن بادنما ابتدا مقوایی را برداشته و به ابعاد یک مربع کوچک آن را برش دهید. سپس با استفاده از قطب‌نما جهت شمال (N) را پیدا کرده و سپس علامت N را روی مقوا درج کنید.

سپس با استفاده از یک عدد نی پلاستیکی و مقوا رنگی قسمت فلش مانند و ذوزنقه پشتی یک پیکان را درست کنید. سپس مرکز این نی را با یک سوزن سوراخ کنید. در آخر برای درست کردن پایه بادنما یک مداد برداشته و سپس مقداری خمیر بازی را روی مقوا بریده شده مربع شکل قرار داده و سپس مداد را درون آن قرار دهید.

سپس یک سوزن ته گرد را درست از مرکز نی پلاستیکی که قبلا سوراخ شده عبور داده و به انتهای مداد که عمدتا دارای پاک کن است فرو کنید. حالا بادنمای شما آماده است.

 

>> پازل ‌سازی 

 

انجام پازل و لگو برای سرگرم کردن کودکان در خانه

پازل سازی بهترین سرگرمی برای کودک و تقویت حافظه و قدرت تمرکز آن است. پازل ‌سازی به قدری سرگرم‌کننده و جذاب است که حتی برخی از بزرگسالان نیز به آن علاقه شدید دارند. هرچقدر تعداد قطعات پازل بیشتر باشد به همان اندازه سخت‌تر است، البته اگر کودک شما برای اولین بار است که این بازی را انجام می‌دهد، بهتر است پازلی با تعداد قطعات کمتر را تهیه کرده و در مراحل بعدی نیز پازل‌های سخت‌تری را خریداری کنید.

 

>> بازی با لگو و خانه‌سازی

انجام بازی‌های مربوط به ساخت و ساز به خصوص توسط بلوک‌های پلاستیکی و لگو بهترین راهکار برای سرگرم کردن کودکان به مدت طولانی است. بسیاری از دختربچه‌ها و پسربچه‌ها عاشق درست کردن سازه‌های مختلف و حتی خراب کردن آن‌ها هستند. لگو و خانه‌سازی برای تقویت بار تخیلی و مهارت‌های حرکتی کودکان بسیار مفید و سازنده است.

 

>> کتاب‌های رنگ‌آمیزی مختلف

تهیه کتاب‌های رنگ‌آمیزی با موضوعات مختلف بهترین سرگرمی برای کودک است. بسیاری از روانپزشکان و متخصصین به والدین توصیه می‌کنند تا کودکان خود را به رنگ‌آمیزی شخصیت‌های خیالی و واقعی مختلف در کتاب‌های رنگ‌آمیزی تشویق کنند. زیرا انجام این کار موجب زمینه سازی شناخت کودک از محیط پیرامون خود می‌شود.

 

>> درست کردن کاردستی‌های مختلف با لوازم کهنه و دورریز

یکی از بهترین راهکارها برای تقویت خلاقیت کودکان قرار دادن مقداری دورریز به همراه چسب و رنگ در اختیار آن‌ها است. در کنار کودک خود قرار گرفته و از او بخواهید با دورریزها یک شی یا جسم درست کند.

 

برای استخدام پرستار سالمند پاره وقت و شبانه روزی با ما تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

>> حباب بازی کنید

درست کردن حباب‌های بزرگ و کوچک توسط اسباب‌بازی‌های مخصوص و حتی برخی لوازم ساده می‌تواند کودک شما را تا ساعت‌ها سرگرم کند. برای نمونه می‌توانید در یک ظرف کوچک مقداری صابون را با آب مخلوط کرده و سپس با استفاده از یک نی به همراه کودک خود حباب بازی کنید.

 

>> اجرای نمایشنامه

یکی از بهترین سرگرمی برای کودکان که می تواند تا ساعت ها آنها را مشغول نگه دارد ایده اجرای یک نمایشنامه می باشد. به آنها یک متن نمایشنامه و یک نقش بدهید همراه با لباس هایی خاص، مثل یک شنل، یک کلاه تولد و … . سپس از آنها بخواهید متن نمایشنامه را حفظ کند و آن را با یکدیگر اجرا کنید. برای شروع می توانید از کتاب داستان مورد علاقه او استفاده کنید.

 

جمع‌بندی

روش‌های بسیاری تحت عنوان سرگرمی برای کودک وجود دارند، اما در بین آن‌ها باید سالم‌ترین، کم‌خطرترین و کم ‌خشونت‌ترین روش را برای سرگرم کردن کودک خود انتخاب کنید. برای مثال می‌توانید با کودک خود آشپزی کرده و یا سازه‌های مختلفی را بسازید. انجام چنین بازی‌هایی موجب تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی کودک شما می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید