مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

مراقبت از نوزاد + نکات طلایی ( چگونه از نوزاد تازه متولد شده مراقبت کنیم؟ )

تولد یک نوزاد به طور قطع تجربه شیرینی برای پدر و مادر است. با این حال پدر و مادر شدن مسئولیت های سنگینی نیز به همراه دارد که باید خود را برای آن ها آماده کنید. مراقبت از نوزاد نیازمند مهارت های مختلفی است که باید آن ها را بیاموزید. معمولا کسانی که برای اولین بار مادر شدن را تجربه می کنند اطلاعات کمی در این مورد دارند. بر همین اساس در این مطلب قصد داریم تا نکات مهم در نگهداری از نوزاد تازه متولد شده را بیان کنیم و به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه از نوزاد تازه متولد شده مراقبت کنیم؟ پس تا انتها با ما همراه باشید.

 

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده

بعد از تولد نوزاد مسئولیت سنگین نگهداری نوزاد تازه متولد شده بر روی دوش پدر و مادر قرار می گیرد که باید خود را برای آن آماده کنند. به همین علت بلافاصله بعد از تولد مراقبت های نوزادان آغاز خواهد شد. بعد از زایمان برای اینکه شرایط جسمی مادر نیز به حالت طبیعی خود برگردد، باید حدود ۲۴ ساعت در بیمارستان باقی بماند. در این بازه پرستاران کارهای اولیه نوزاد را انجام داده و آن را نزد مادر می‌برند.

بهترین کاری که یک مادر می‌ تواند در چنین شرایطی انجام دهد بغل کردن کودک است. این کار باعث می شود که کودک آرامش زیادی پیدا کند. البته بغل کردن نیز اصول اولیه دارد که باید به آن دقت داشته باشید. به طور مثال در هنگام بغل کردن حتما باید یکی از دستانتان را زیر سر و گردن نوزاد بگیرید. نگهداری از نوزاد باعث می شود که او کم کم با وجود مادر آرامش پیدا کند. یکی از بهترین کارها برای مادران شاغل استفاده از مربی کودک در خانه است که میتواند وظیفه مراقبت از نوزاد تازه متولد شده را در خانه به خوبی انجام دهد و خیال شما را از این بابت راحت نماید.

 

— نکات مهم در شیردهی

وقتی که نوزاد شما به دنیا می‌ آید، بعد از مدتی گرسنه خواهد شد که باید برای شیردهی به آن اقدام کنید. مراقبت از نوزاد تازه متولد شده شامل شیردهی هم می شود که باید آن را شروع کنید.

در صورتی که از نظر شیردهی با مشکل مواجه هستید، باید بلافاصله برای جایگزین کردن شیر اقدام کنید. همچنین استفاده از شیرهای مکمل نیز می تواند در رشد هر چه بیشتر نوزاد موثر باشد. همه این موارد اثبات کننده اهمیت بالای شیردهی در مراقبت های اولیه است. شیر خوردن بچه یکی از لذت بخش ترین تجربه هایی است که برای هر مادری ممکن است پیش بیاید. برای مراقبت بهتر در طول شب از نوزاد خود می توانید از پرستار شبانه روزی در منزل استفاده کنید. برای درخواست این نیرو با کارشناسان آچارتمان تماس بگیرید.

 

— نحوه تعویض پوشک

 

مراقبت از نوزاد

حفظ بهداشت نوزاد در بین مراقبت های نوزادان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که به همین علت باید برای پوشک کردن نوزاد اقدام کنید. در حال حاضر انواع مختلفی از پوشک های یکبار مصرف در بازار موجود هستند که شما می توانید به راحتی آن ها را ببندید. نکته مهم این است که در هنگام بستن پوشک باید پودر مخصوص به کشاله ران را هم به نوزاد بزنید. به دلیل اینکه پوست نوزاد به شدت حساس است، باید در بازه های زمانی کوتاه برای تعویض پوشک اقدام کنید. نگهداری از نوزاد با استفاده از پوشک استاندارد و باکیفیت امکانپذیر خواهد بود.

معمولا نوزاد در طول روز حدود ۱۰ بار نیاز به پوشک خواهد داشت که باید این مورد را تامین کنید. معمولا دیر باز کردن پوشک می تواند مشکلاتی همچون قرمزی و التهاب پوستی را به وجود بیاورد. به همین علت حتما اصول مهم را در پوشک کردن بچه ها رعایت کنید تا مشکل خاصی به وجود نیاید. همچنین شما این امکان را خواهید داشت که از پوشک های پارچه ای استفاده کنید ولی باید در شستشوی آن حساسیت بالایی به خرج دهید. در اکثر پوشک های یکبار مصرف از مواد ضدحساسیت استفاده شده است تا بچه ها در هنگام استفاده از آن آزار نبینند.

 

— تنظیم ساعت خواب

یکی از نکات طلایی در نگهداری نوزاد تازه متولد شده تنظیم ساعت خواب کودک از ساعت خواب خودتان است. نوزادان در اولین روزهای تولد در حدود 16 تا 18 ساعت در روز می خوابند و فقط چند بار به دلایل مختلفی مانند گرسنگی، احساس سرما و گرما و یا سایر محرک ها از خواب بیدار می شوند. این بیداری ها در طول شب نیز ادامه پیدا می کنند بنابراین زمان استراحت شما را هم تحت تاثیر قرار می دهند. بهتر است هر زمان که کودک می خوابد شما نیز با او استراحت کنید تا زمان بیداری او با حوصله باشید.

یکی دیگر از پیشنهادات در این زمان آن است که روتین خواب کودک را تنظیم کنید به این صورت که نگذارید در طول روز بیشتر از دو ساعت خواب عمیق داشته باشد. در مورد تنظیم ساعت خواب نوزاد در مقالات دیگر بیشتر توضیح داده ایم.

 

حتما بخوانید: سرگرمی برای کودکان

 

— نگهداری از نوزاد تازه متولد شده و بند ناف

نوزاد در هنگام تولد همراه با بند ناف به دنیا می آید که این مورد بین ۱۰ تا ۲۰ روز در بدن نوزاد باقی خواهد ماند. از همین رو در طول این این مدت باید مراقبت از بند ناف با حساسیت بسیار بالایی دنبال شود. به هیچ عنوان سعی نکنید که بند ناف را زودتر از موعد بیندازید زیرا ممکن است به نوزاد آسیب بزند. تنها کاری که باید در این زمان انجام دهید خشک نگهداشتن بند ناف است. زمانی که در حال پوشک کردن نوزاد خود هستید حتما بند ناف را بیرون از پوشاک قرار دهید.

همچنین در هنگام حمام کردن نیز از غوطه ور شدن آن در آب جلوگیری کنید. همانطور که می بینید مراقبت از نوزاد شامل موارد مختلفی می شود که باید هر کدام از آن ها را به صورت جداگانه رعایت کنید. چنانچه در قسمت بند ناف قرمزی یا بوی بدی حس شد، باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. بروز عفونت در قسمت بند ناف می تواند نوزاد را با مسائل جدی روبرو کند. با توجه به نکات مهمی که خدمت شما بیان شد، حتما مراقبت از بند ناف را به صورت حرفه ای در برنامه خود قرار دهید.

 

— نگهداری از نوزاد و ختنه

ختنه در پسران معمولا در همان دوران نوزادی اتفاق می افتد و اکثر پزشکان معتقدند که نباید آن را بیش از حد به تاخیر انداخت. در صورتی که نوزاد شما نیز ختنه کرده است،‌ باید مراقبت های مختلفی از آن داشته باشید. بعد از انجام ختنه بر روی آلت تناسلی یک پانسمان قرار می‌ گیرد. وجود این مورد سبب می شود تا نوک آلت تناسلی با پوشک برخورد نکند. بعد از مدت کوتاهی باید پانسمان را تعویض کنید.

برای نحوه انجام دقیق این مورد می توانید با پزشک کودک مشورت داشته باشید. قرمزی آلت تناسلی در روزهای بعد از ختنه یک مساله طبیعی محسوب می شود. با این حال اگر مدت زمان این مساله بیش از حد طول بکشد، باید برای بررسی اوضاع به پزشک اطلاع دهید. نگهداری از نوزاد ختنه شده نیز حساسیت های خاص خودش را دارد که باید در این زمینه دقت زیادی داشته باشید. در صورت مشاهده هر گونه عفونت در ختنه گاه، در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه کنید تا مساله را حل کند.

 

 

— حمل صحیح نوزاد

یکی از مهارت های مهمی که باید به عنوان مادر بیاموزید حمل کردن اصولی نوزاد است. با توجه به حساسیت بسیار بالای نوزاد، قبل از برداشتن او حتما دستان خود را به صورت کامل شستشو دهید. حمل نوزاد با دستان کثیف می تواند زمینه ایجاد بیماری های مختلف را به وجود بیاورد. مهم ترین نکته در حمل نوزاد مربوط به مراقبت از سر و گردن است. در هنگام برداشتن نوزاد حتما یک دست خود را در کمر و دست دیگر را زیر سر نوزاد قرار دهید و آن را بلند کنید. در صورتی که می خواهید نوزاد را در داخل کالسکه قرار دهید، حتما درست بودن زیر سر آن اطمینان حاصل کنید.

همچنین قرار دادن و برداشتن از گهواره نیز باید به شکل اصولی صورت بگیرد تا کودک به هیچ عنوان با آسیب روبرو نشود. چنانچه خواستید همراه با اتومبیل جابجا شوید، استفاده از صندلی مخصوص نوزاد اجباری خواهد بود. از همین رو حتما این اصول مهم و تعیین کننده را به درستی رعایت کنید تا نوزاد اذیت نشود. مراقبت از نوزاد شامل جزئیات بسیار زیادی است که شما باید تمامی آن ها را به صورت کامل بیاموزید. از همین رو سعی کنید که این موارد را سریعا یاد بگیرید. اگر برای رفت و امد های بعدی به بیمارستان نیاز به یک همراه بیمار در بیمارستان دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

— مراقبت در استحمام نوزاد

 

نگهداری از نوزاد

 

رعایت بهداشت نوزاد نقش بسیار مهمی در سلامتی نوزاد دارد که حتما باید به این نکته دقت کافی را داشته باشید. از همین رو استحمام نوزاد نیز باید به شکل استاندارد صورت بگیرد. به طول کلی هفته ای دو بار برای حمام کردن نوزاد مناسب خواهد بود. برای حمام کردن کودک باید یک تشت آب ولرم را آماده کرده و نوزاد را در آن شستشو دهید. فراموش نکنید که در روزهای اول حمام کردن باید با حساسیت بیشتری دنبال شود. همچنین برای انجام شستشو باید از شوینده های خاص مانند شامپو بچه استفاده کنید که بهترین عملکرد ممکن را دارد.

استفاده از اسفنج در فرایند شستشو بسیار مفید است زیرا با کمک آن مناطق باقی مانده به راحتی شسته خواهد شد. فراموش نکنید که حمام باید به اندازه کافی گرم باشد تا نوزاد دچار سرماخوردگی نشود. در هنگام شستشوی سر نوزاد دست خود را بر روی پیشانی او قرار دهید تا کف وارد چشمانش نشود. تمامی مراحل شستشو را با دقت انجام دهید و بلافاصله بعد از آبکشی نوزاد را در داخل حوله بپیچید. سپس خشک کردن نوزاد را انجام داده و لباس او را بپوشانید.

 

حتما بخوانید: رژیم غذایی سالمندان

 

سخن پایانی

مراقبت از نوزاد یک مسئولیت بزرگ و ایثارگرانه است که باید به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد می تواند برای راحت تر شدن این دوران از پرستار شبانه روزی و روزانه که به صورت مادریار به مادران کمک میکنند استفاده کنید. تا با کمک او تلاش کنید تا جنبه‌ های مختلف این مسئولیت را به خوبی یاد گرفته و آن را به دوش بکشید. از آنجایی که انجام تمامی وظایف برای برخی از مادران سخت است، می‌توانند که از خدمات پرستار کودک کمک بگیرند. در این مطلب مهم ترین نکات را درباره نگهداری از نوزاد بیان کردیم. چنانچه همه این موارد به درستی رعایت شود، مسلما نوزاد نیز بدون مساله خاصی به رشد خود ادامه خواهد داد.

 

برای استخدام نظافت راه پله با پشتیبانان آچارتمان تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید