پاک کردن لکه شمع

پاک کردن لکه شمع روی لباس ( اصول پاک کردن شمع از پارچه + فرش )

یکی از آلودگی ها و کثیفی هایی که به سبب استفاده مستمر و روزانه از شمع بر روی هر سطحی ظاهر می‌شود، لکه شمع می‌باشد، که شاید شما فکر کنید، پاک کردن این نوع از لکه های سرسخت تقریبا غیر ممکن می‌باشد، در صورتی که شما به کمک برخی از روش های اصولی که پیرامون تمیز کردن این لکه وجود دارد، به راحتی می‌توانید هر محیطی را که آغشته به لکه شمع شده است، را تمیز و پاکیزه کنید، در این راستا بهره گیری از روش های درست بر اساس جایی که لکه روی آن قرار دارد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد.

در ادامه این مقاله شما را با نحوه از بین بردن لکه شمع روی لباس، روي فرش و روش های پاك كردن شمع از روي پارچه آشنا می‌کنیم.

 

پاک كردن لکه شمع از روی لباس

برای پاک كردن لکه شمع روی لباس، جنس پارچه به کار رفته در لباس شما به هیچ عنوان مهم نیست و روشی که در ادامه به شما یاد می‌دهیم، روی هر نوع پارچه ای قابل اجرا است و هیچ گونه آسیب جدی به لباس شما وارد نمی‌شود.

برای پاک کردن شمع از روی لباس ابتدا باید آن را در فضای آزاد قرار دهید، تا لکه شمع به طور کامل خشک شود. برای خشک شدن سریعتر لباس می توانید آن را در فریزر قرار دهید. سپس مقداری یخ را در کیسه فریزر قرار دهید و به صورت رفت و برگشتی بر روی لباس بکشید تا از بین بردن شمع روی لباس به طور کامل انجام شود.

کمپرس یخ سرد روی لباس تاثیر شگفت انگیزی در پاک کردن شمع از روی لباس دارد، همچنین در مرحله بعدی سعی کنید، بلافاصله به کمک یک وسیله نسبتا تیز اقدام به جدا کردن شمع از روی لباس کنید، البته بعد از کمپرس با یخ روی لباس این کار به راحتی قابل انجام می‌باشد و بعد از چند دقیقه لباس شما مثل روز اول می‌شود و پروسه از بین بردن شمع روی لباس موثر خواهد بود. از کمپرس یخ همچنین برای از بین بردن لکه زردی ناشی از سوختگی نیز استفاده می شود که در مقاله تعمیر فرش سوخته در منزل به این عنوان پرداخته ایم.

روش دوم از بین بردن لکه شمع از روی لباس استفاده از الکل می باشد ابتدا باید تست کنید که الکل لباس را از بین نبرد. برای این منظور الکل را در قسمت کوچکی تست کنید اگر استفاده از الکل مشکلی را به وجود نیاورد ابتدا در زیر لباس یک پارچه سفید قرار دهید سپس با دستمالی که به الکل آغشته شده است بر روی لکه ضربه بزنید تا زمانی که به طور کامل پاک شود.

 

پاک کردن لکه شمع از روی لباس

پاک کردن شمع از پارچه

در حال حاضر پارچه ها جنس های مختلفی دارند و هر یک تار و پود گوناگونی داشته و از متریال خاصی تشکیل شده است، اما شمع به طور کلی روی هر سطحی به یک میزان لکه ایجاد می‌کند و به همین علت از هر روش در هر نوع پارچه ای حتی نمونه های دستباف و پشمی می‌توان استفاده کرد.

برای شروع پاک کردن شمع از روی پارچه ابتدا شما در یک ظرف مخصوص مقداری آب گرم باید قرار داده و سپس بلافاصله پارچه را در داخل آن قرار دهید، بعد از ۳ الی ۴ دقیقه پارچه خود را از داخل آب گرم خارج کنید و در مرحله بعد به کمک وسیله های مختلف که نوک نسبتا تیزی دارند، می‌توانید لکه را به راحتی پاک کنید، همچنین بعد از پاک کردن شمع از روی پارچه بهتر است، آن را دوباره بشویید، که حتی کوچک ترین میزان از پارافین با گذشت زمان در تار و پود پارچه نفوذ نکند.

 

 

تميز كردن شمع از روی فرش

تار و پود فرش به طور کاملا متفاوتی بافته شده اند و همچنین لکه شمع به راحتی می‌تواند در تمامی قسمت های مختلف تار و پود فرش نفوذ کند و شما در مدت زمان مناسب باید بهترین عملکرد را از خود نشان دهید، تا فرش شما دچار آسیب های جدی نشود، راهکارهای مختلفی برای تميز كردن شمع از روی فرش وجود دارد، یکی از روش های تضمینی و قطعی برای پاک کردن لکه شمع از روی فرش استفاده از گرما می‌باشد.

به طور کلی همان طور که می‌دانید، شمع از موم تشکیل شده است و موم در صورت برخورد با گرما از حالت جامد خارج شده و به یک مایع رقیق تبدیل می‌شود، که به راحتی می‌توانید به کمک این روش حتی سرسخت ترین لکه های شمع را از روی فرش های مختلف پاک کنید، البته لکه می‌تواند روی فرش دستباف و یا ماشینی ایجاد شود و نوع عملکرد شما و استفاده از گرما در هر روشی متفاوت می‌باشد.

 

پاک کردن لکه شمع از روی فرش

 

مراحل روش پاک كردن شمع از روی فرش دستباف :

1.برخلاف باورهای عمومی که فکر می‌کنند، لکه شمع همان لحظه باید برطرف شود، شما باید ابتدا اجازه دهید، موم و پارافین موجود در شمع که روی فرش ریخته شده به طور کامل خشک و سفت شود، در این صورت راحت تر می‌توانید لکه را از بین ببرید.

2. ابتدا به کمک یک وسیله داغ مثل اتو که از حرارت کافی برخوردار باشد استفاده کنید.

نکته : اکثر شمع ها دارای رنگ های شیمیایی هستند و شما باید به درستی عمل کنید، تا رنگ به هیچ عنوان پخش نشود.

3. سپس یک کاغذ روغنی و یا کیسه کاغذی روی لکه دقیقا قرار دهید. کاغذ روغنی و یا کیسه کاغذی که قصد استفاده کردن از آن را دارید نباید بیش از حد ضخیم باشد.

4. اتو را روی حرارت متوسط قرار داده و از روی کاغذ روغنی و یا کیسه کاغذی اتو کشی را انجام دهید، این کار را ۳ الی ۴ بار به صورت رفت و برگشتی تکرار کنید.

5. در نهایت بعد از برگرداندن کاغذ روغنی و یا کیسه کاغذی متوجه می‌شوید، که کل لکه از بین رفته و فرش شما مثل روز اول شده است.

 

بیشتر بخوانید: تمیز کردن نقره

 

مراحل تکمیلی پاک كردن شمع از روی فرش ماشینی :

 دست شما برای پاك كردن شمع از روي فرش ماشینی بسیار باز است و می‌توانید از روش های مختلف و گوناگونی استفاده کنید، اما یکی از روش های جدید و منحصر به فرد استفاده از نرم کننده و آبلیمو می‌باشد، برای شروع این کار حتما باید مراحل زیر را به درستی طی کنید.

  • ابتدا محلی که لکه شمع روی آن ایجاد شده است، آغشته به نرم کننده لباس و یا موی سر کنید.
  • سپس اجازه دهید، نرم کننده به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی لکه قرار بگیرد، البته مدت زمان قرار گرفتن نرم کننده روی فرش به میزان و شدت لکه کاملا بستگی دارد.
  • در مرحله بعد در یک ظرف خاص مقداری آبلیمو بریزید و سپس آبلیمو را به یک دستمال تمیز روی لکه بریزید.
  • آبلیمو به دلیل داشتن اسید طبیعی می‌تواند به راحتی برای پاك كردن شمع از روي فرش بدون آنکه کوچک ترین آسیبی به بافت فرش شما وارد کند مورد استفاده قرار بگیرد. از آب لیمو همچنین برای رفع لکه قهوه روی لباس نیز استفاده می کنند چگونگی انجام آن را در مقاله ی دیگری به طور کامل توضیح داده ایم.

 

برای دریافت خدمات نظافت مشاعات ساختمان با ما تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

پاک كردن شمع از روي مبل

معمولا در مراسمات مختلف مثل جشن های تولد و سالگردها از کیک ها و شمع های مختلف استفاده می‌شود، که در اثر سهل انگاری می‌تواند انواع لکه و حتی لکه شمع روی مبل ایجاد شود برای پاک کردن سایر لکه ها در یک مقاله دیگر به طور کامل در مورد تمیز کردن مبل صحبت کرده ایم اما در مورد پاک كردن شمع از روي مبل، جنس پارچه به کار رفته در مبل های نیز متفاوت می‌باشد و برای پاک كردن شمع از روي مبل چرم فقط کافی است، به کمک یک اسکاج و شوینده لکه را پاک کنید. در سایر مبل ها که جنس متفاوتی دارند، نحوه عملکرد شما متفاوت می‌باشد و شما باید به روش زیر عمل کنید، تا نتیجه ۱۰۰ درصدی را دریافت کنید.

  • در گام اول یک قرص ماشین ظرفشویی را در داخل آب گرم قرار می‌دهید، تا تمامی محتویات آن در آب حل شود، این نوع از قرص ها بدون کوچک ترین آسیبی هر نوع لکه ای را پاک می‌کنند.
  • سپس لکه را به مدت ۳ الی ۵ دقیقه در معرض حرارت مستقیم سشوار قرار می‌دهید، تا ذوب شود، این کار به قدری ادامه می‌دهید، که لکه شمع از حالت جامد خارج شود.
  • سپس بلافاصله به کمک یک دستمال تمیز و یا اسکاج اقدام به پاک کردن لکه با ترکیب قرص ماشین ظرفشویی و آب گرم کنید‌.
  • بعد از چند دقیقه لکه به طور کامل از بین می‌رود و شما می‌توانید جهت خشک کردن محل مورد نظر سشوار را روی باد سرد قرار دهید و بعد از چند دقیقه مبل شما مثل روز اول می‌شود و همچنین در این روش حتی کوچک ترین اثری از لکه شمع روی مبل باقی نمی‌ماند.

روش دوم پاک كردن شمع از روی مبل استفاده از سرکه طبیعی به همراه روغن نارگیل و مایع ظرفشویی می‌باشد، برا این کار شما این ۳ ماده را باید با یکدیگر در یک ظرف در مقادیر مشخص ترکیب می‌کنید و سپس ۵ دقیقه روی لکه قرار می‌دهید و بلافاصله با یک دستمال تمیز آن را پاک کرده و اقدام به خشک کردن محل مورد نظر کنید، نکته حتما از سرکه و روغن نارگیل بیش از ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری استفاده نکنید، همچنین در این روش شما می‌توانید لکه را به طرز کاملا دقیق و اصولی با کمترین آسیب از بین ببرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید