روش های تنظیم خواب کودک

تنظیم ساعت خواب نوزاد ( اختلالاتی که مانع از تنظیم خواب کودک است کدامند؟ )

والدین می توانند کارهای زیادی برای کمک به فرزندان خود برای غلبه بر مشکلات خواب و تنظیم خواب نوزاد خود برای رشد قوی و سالم انجام دهند. در شب، مغز کودک تمام اطلاعاتی را که در طول روز آموخته است پردازش و ذخیره می کند، بنابراین بسیار مهم است که خواب خوب شبانه داشته باشد. در این مقاله به تنظیم خواب کودک و مواردی که مانع از خواب او می شود پرداخته ایم در ادامه همراه ما باشید.

 

برای کمک تنظیم خواب کودک در خانه چه کنیم؟

 

— ایجاد روتین : ایجاد روال خواب مهم است. همیشه همان مراحل را در زمان های یکسان دنبال کنید و اجازه ندهید این روال ها به طور تصادفی تغییر کنند. این فرآیند که مبتنی بر تکنیک های رفتاری است، از نظر تنظیم ساعت بیولوژیکی کودک، ثابت نگه داشتن ریتم زندگی و برقراری کنترل بر خواب خود حائز اهمیت است.

— شام سبک : شام های سبکی را تهیه کنید که به راحتی هضم شوند. از غذاهای شیرین که می توانند انرژی شما را زیاد کنند، خودداری کنید. آنها نباید هر چیزی حاوی کافئین مانند قهوه، چای یا نوشابه مصرف کنند.

— بازی نکردن قبل از خواب : بازی ها می توانند کودک را بیش از حد هیجان زده کنند. سعی کنید در طول روز با استفاده از ایده های مختلف ایجاد سرگرمی کودکان در خانه انرژی زیاد آن ها را تخلیه کنید.

— زود خوابیدن : کودکان باید 9 تا 10 ساعت در روز بخوابند، بنابراین باید زود بخوابند. ساعت 8 شب زمان مناسبی برای خوابیدن کودک است.

— کتاب داستان بخوانید : با لحنی آرام صحبت کنید تا به کودک کمک کنید هنگام آماده شدن برای خواب، راحت شود. وقتی دیدید او در حال استراحت است، اتاق را ترک کنید.

— چراغ ها را خاموش کنید : برای تنظیم خواب کودک 2 ساله و بزرگتر، مهم است که چراغ ها را خاموش نگه دارید. ساعت بیولوژیکی تحت تاثیر شرایط محیطی است. از آنجایی که هوا تاریک است، مغز ما به ما می گوید که وقت خواب است و وقتی هوا روشن است بیدار باشیم.

— سعی کنید عصبی نشوید : این کار به صبر نیاز دارد، اما یک روال سخت برای کودک لازم است تا یاد بگیرد که خودش به خواب برود. اگر از رختخواب بلند شد، او را به رختخواب برگردانید.

 

برای استخدام پرستار منزل با ما تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

نشانه های کافی نبودن خواب کودک شما

  • خواب آلودگی کودک در طول روز
  • بد خلقی
  • گریه‌ی بی دلیل
  • تحریک پذیری
  • بی تابی
  • بیش فعالی
  • مشکل در بیدار شدن به موقع

 

نیاز خوابی کودک در سنین مختلف

خواب یک نیاز فیزیولوژیکی مهم در دوران کودکی و بزرگسالی است. یادی کنیم روزهایی که بی خواب بودیم. ما احساس بی ثمری، ناراحتی، تنبلی و بیماری می کنیم. ما در بسیاری از کارهایی که انجام می دهیم شکست می خوریم. اگر بی خوابی برای مدت طولانی ادامه یابد، مشکلات سلامتی در بدن ما شروع می شود. الگوی خواب نیز در سیستم کاری بدن ما مهم است. اگر یکی از نیازهای خواب، تغذیه، نظافت و حرکت مختل شود، اختلالاتی در سیستم دیده می شود. اگر به دلیل مشغله کاری نمی توانید به خوبی ساعت خواب کودک خود را کنترل کنید می توانید از یک پرستار منزل کمک بگیرید.

خواب مورد نیاز روزانه یک بزرگسال حدود هفت تا هشت ساعت است. با این حال، این دوره به طور قابل توجهی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در حالی که برخی ممکن است با سه ساعت خواب در روز زندگی سالم و مناسبی داشته باشند، برخی دیگر حتی اگر هشت یا نه ساعت در روز بخوابند، احساس آرامش نکنند. به گفته برخی از محققان مشخص شده است که افراد مضطرب و بدخلق زیاد می خوابند. مشخص شده است که افراد خوش بین و سرزنده به خواب کمتری نیاز دارند.

 

نیاز خواب کودک

خواب منظم و کافی در دوران نوزادی از نظر رشد مهم است و در واقع یکی از اصول مراقبت از نوزاد و کودک تنظیم خواب اوست. مشخص است که هورمون رشد در هنگام خواب ترشح می شود. برای اینکه کودک سالم رشد کند، باید یک عادت خواب منظم داشته باشد.

با نوزاد تازه متولد شده، شب های بی خوابی برای والدین نیز آغاز می شود. در ماه های اول، نوزادان بین روز و شب تفاوتی قائل نمی شوند. گاهی تمام روز می خوابند و شب بیدار می شوند و گریه می کنند. با گذشت زمان، خواب شبانه طولانی‌تر می‌شود و خواب در روز کاهش می‌یابد.

نیاز به خواب با افزایش سن کاهش می یابد. خواب مورد نیاز نوزاد تازه متولد شده تقریبا 16.5 ساعت است. علاوه بر این، نوزادان تا رسیدن به سن 3 سالگی به خواب روزانه و همچنین خواب شبانه نیاز دارند. باز هم با افزایش سن، خواب شبانه افزایش می‌یابد در حالی که خواب روز کاهش می‌یابد.

هنگامی که ریتم خواب نوزادان زیر 9 ماه با اندازه گیری امواج مغزی بررسی شد، مشخص شد که خواب آنها خیلی عمیق نیست، خواب آنها سبک تر است و می توانند برای مدت کوتاهی هر 50-60 دقیقه بیدار شوند. یک نوزاد طبیعی سالم در مجموع 16.5 ساعت در هفته می خوابد. در حالی که 8.5 ساعت از کل نیاز به خواب را خواب شبانه تشکیل می دهد، 8 ساعت باقیمانده را خواب روزانه، 4 بار در روز تشکیل می دهد.

در هفته های اول، کودک ممکن است به دلیل گاز درد و اسید معده به دهانش بی قرار باشد و نخوابد. بیماری ها، تغذیه بیش از حد بی مورد و وحشت و بی قراری بیش از حد نیز خواب نوزاد را مختل می کند. در ماه‌های اول، کودک شما بیشتر از خواب بیدار می‌شود، زیرا خوابش سبک‌تر می‌شود و سپس دوباره برای به خواب رفتن دچار مشکل می‌شود. در این زمان استفاده از یک کمکی که می تواند همسر یا حتی یک پرستار تمام وقت در منزل باشد بسیار کمک کننده است.

— تنظیم خواب نوزادان در سه ماهگی

 نوزادان 9 ساعت در شب و 6 ساعت در طول روز به سه ساعت یعنی در مجموع 15 ساعت می خوابند.

— تنظیم ساعت خواب نوزاد 6 ماهه

 2 خواب سبک تقریباً 2 ساعت در شبانه روز و در بقیه زمان ها یک خواب عمیق شبانه می خوابد.

— تنظیم ساعت خواب نوزاد 9 ماهه

 مدت خواب سبک به 30 دقیقه کاهش می یابد و کل زمان خواب به 14 ساعت می رسد. هنگامی که کودک شما یک ساله می شود، خواب روزانه او حدود 13-14 ساعت خواهد بود که 11 ساعت آن به خواب شبانه تبدیل می شود.

— نوزادان 3-6 ماهه و 3-4 ماهه

 حدود 15 ساعت در روز می خوابند. آنها 10 ساعت در شب و بقیه در روز به صورت تکه تکه می خوابند. ممکن است همچنان یک یا دو بار در شب بیدار شوید تا به کودکتان غذا بدهید، اما از 6 ماهگی ممکن است کودک شما در طول شب شروع به خوابیدن کند. هنگامی که آنها 6 ماهه هستند، می توانند زمان خواب خود را بدون وقفه به 6-8 ساعت افزایش دهند. خواب آلودگی روزانه کودک را کاهش دهند.

— بین 9 تا 12 ماهگی

 در این ماه ها کودک شما 12-10 ساعت در شب و 1.5 تا 2 ساعت در طول روز می خوابد. باید مطمئن شوید که کودک شما به اندازه کافی می خوابد زیرا خواب برای رشد کودک شما بسیار مهم است.

مراقب باشید که الگوی خواب ثابتی داشته باشید و کودک خود را همیشه در همان ساعات بخوابانید حتی این موضوع را به مادریار کودک نیز گوشزد نمایید. اگر این الگو را تغییر دهید، ممکن است به سختی در شب بخوابید و بیشتر اوقات بیدار شوید. مانند حمام کردن، خواندن افسانه ها، انجام یک بازی آرام. اگر هر شب همان روال را با همان ترتیب انجام دهید، راحت تر به خواب می رود. نوزادان نظم را دوست دارند و از اینکه بدانند در آینده چه می شود خوشحال هستند. اگر او دوست ندارد حمام کند، می توانید این فعالیت را اول بگذارید و اول آن را کامل کنید. اگر او افسانه ها را دوست ندارد، می توانید آهنگی را برای او زمزمه کنید.

 

تنظیم خواب نوزاد

— تنظیم خواب کودک یک ساله

کودک شما اکنون از دوران نوزادی کودک است، اما همچنان به اندازه دوران کودکی به خواب نیاز دارد. تا دو سالگی باید 13-14 ساعت در روز و 11 ساعت در شب بخوابید. او همچنان به دو چرت در طول روز نیاز دارد، اما در 18 ماهگی، 1.5-2 ساعت خواب یک بار در روز در شب کافی است. این دستور باید تا سن 4-5 سالگی ادامه یابد.

انتقال از دو چرت روزانه به یک چرت روزانه ممکن است دشوار باشد. برای این، ممکن است مفید باشد که یک یا دو چرت روزانه با توجه به میزان خواب نوزادتان برای مدتی در طول دوره انتقال، و خواباندن او در اوایل شب زمانی که یک بار در روز می‌خوابد، مفید باشد.

— بین 18 تا 24 ماهگی 

کودک شما در حال حاضر به 10 تا 12 ساعت خواب شبانه و 1.5 تا 2 ساعت خواب یک بار در شب نیاز دارد. برخی از نوزادان تا سن 2 سالگی باید دو بار در روز بخوابند و اگر کودک شما یکی از آنهاست، با آن مبارزه نکنید، بگذارید بخوابد. اگر کودک شما در این سن هنوز عادات بد خوابیدن دارد، سعی کنید آنها را تغییر دهید. از ایده های بازی با بچه ها در خانه کمک بگیرید به سراغ ایده های که تخلیه انرژی دارند بروید.

اگر کودک شما هنوز با لالایی تکان می خورد، در آغوش می گیرد یا می خوابد، وقت آن است که آنها را عوض کنید. اگر کودک شما بدون این فعالیت ها نمی تواند بخوابد، به شما وابسته است و وقتی شب از خواب بیدار می شود به شما نیاز خواهد داشت. برای جلوگیری از این امر لازم است نوزاد خود را در زمان خواب آلودگی بخوابانید و او را به حال خود رها کنید تا خودش بخوابد.

 

برای تنظیم خواب نوزاد و ایجاد عادت خواب منظم در کودک چه کنیم؟

در 6 ماه اول، فقط می توانید نوزاد خود را در اتاق خواب خود بخوابانید تا در شب به او غذا بدهید و محیطی امن ایجاد کنید. بعد از 6 ماه، وقت خواب در اتاق خودتان است. برای کمک به خواب طولانی تر، حذف خوراک های شبانه ضروری است.

اگر به فعالیت های روزانه کودک خود نظم دهید، مانند برنامه تنظیم خواب شبانه او، او بیشتر از برنامه شبانه خود استقبال می کند. اگر همیشه در یک زمان غذا بخورد، بازی کند، بخوابد و به رختخواب برود، بهتر می‌خوابد. همانطور که به کودک خود کمک می کنید مهارت های زیادی کسب کند، می توانید به او کمک کنید تا خودش بخوابد. در حالی که دردهای قولنجی والدین را در ماه های اول بیدار نگه نمی دارد، دلایل مختلفی مانند دوره دندان درآوردن کودک با رشد کودک، تکرار ترس های روزانه در خواب، ترس از رها شدن هنگام شروع کار مادر و دوره توقف شیر مادر ممکن است باعث بیدار شدن در شب شود.

برخی از نوزادان در پایان یک روز با محرک های بیش از حد، شلوغی، غریبه ها و فعالیت های بیش از حد قادر به خوابیدن نیستند. برخی از کودکانی که می خواهند زمان بیشتری را با والدین خود بگذرانند نیز در برابر خواب مقاومت می کنند.

 

Children's regular sleeping habits

 

مشکلات خواب در 8 تا 9 ماهگی به احتمال زیاد به این دلیل است که کودک شما نمی خواهد از فعالیت هایی که به تازگی شروع به یادگیری آنها کرده و از آنها لذت زیادی می برد، مانند نشستن، غلت زدن، خزیدن روی زمین یا حتی چند قدمی دور بماند. این دستاوردها آنقدر او را هیجان زده می کند که نمی خواهد بخوابد، حتی اگر بخوابد، می خواهد دوباره بیدار شود و تمرین کند.

اگر نتواند خودش را آرام کند و بخوابد، شروع به گریه می کند. اول از همه باید بفهمیم که آیا نیازهای جسمانی نوزاد برآورده می شود، یعنی آیا معده پر است، ته آن خشک است و دمای محیط کافی است یا خیر. با این تصور که نوزاد در مدت کوتاهی دوباره به خواب می رود نباید محرک هایی مانند سر و صدای زیاد و نور زیاد بدهیم. باید مدتی با او صحبت کنیم و سعی کنیم کودک را بدون اینکه از تختش بیرون بیاوریم آرام کنیم. باید منتظر باشیم تا او آرام شود.

برای اینکه کودک احساس امنیت کند باید هنگام گریه به سراغ او برویم. اما بردن آن به رختخواب خودمان رفتار مناسبی نیست زیرا پس از مدتی تبدیل به یک عادت می شود.

 

با افزایش سن، کودکان به خواب کمتری نیاز دارند.

 

سننیاز خواب روزانهنیاز خواب شبانه
کودک 2 ساله1-2 ساعت خواب در روز10-12 ساعت خواب شبانه
کودک 2 تا 3 ساله0-1 ساعت خواب در روز10-11 ساعت خواب شبانه
کودک 5 سالهدیگر نیازی به خواب روزانه ندارد10-12 ساعت خواب شبانه
کودک 4 تا 5 ساله0-1 ساعت خواب در روز10-12 ساعت خواب شبانه

 

اختلالاتی که مانع از تنظیم خواب کودک خواهند شد

گاهی اوقات بی خوابی در کودکان به دلیل یک مشکل پزشکی ایجاد می شود، بنابراین مراجعه به متخصص اطفال برای تشخیص دقیق ضروری است. شایع ترین علل رفتاری و روانی اختلالات بی خوابی یا عدم تنظیم خواب عبارتند از :

>> بی خوابی کودک به دلیل عادت های بد خواب : شروع خواب و توانایی در خواب ماندن به مجموعه ای از شرایط بیولوژیکی و رفتارهای آموخته شده بستگی دارد. ارگانیسم باید برای خواب آماده باشد، بنابراین با ایجاد عادات، بدن می تواند خود را برای خواب آماده کند که باعث می شود کودک راحت تر استراحت کند. گاهی اوقات مشکلات خواب ممکن است در نیمه های شب اتفاق بیفتد، بنابراین مهم است که کودک برنامه ریزی داشته باشد و آماده باشد تا بتواند دوباره خودش بخوابد.

>> بی خوابی کودک بر اساس استرس و اضطراب : کودکان به روال نیاز دارند. کودک ممکن است به دلیل مشکلات خانوادگی، اضطراب جدایی یا ترس های دوران کودکی احساس بی قراری کند. چنین مشکلات خواب به طور ناگهانی رخ می دهد و ممکن است به دلیل عوامل شخصی، خانوادگی و اجتماعی موقتی باشد. در این موارد ممکن است کودک با مقاومت در برابر خواب، اضطراب خود را نشان دهد. گاهی اوقات ممکن است بعد از یک روز بسیار هیجان انگیز رخ دهد، زیرا خواب به معنای ترک لذت است. کابوس ها نیز می توانند دلیل دیگری باشند. در این شرایط، حمایت از آنها و صحبت درباره ترس هایشان مهم است. در چنین مواردی هدف از درمان یافتن ریشه اضطراب و نشان دادن نحوه غلبه بر آن به کودک است.

علاوه بر این مشکلات رفتاری، دلایلی مرتبط با مشکلات پزشکی وجود دارد که مانع تنظیم خواب کودک می شود. آلرژی می تواند خواب را مختل کند، عفونت گوش، قولنج و سایر دردها می تواند خواب را مختل کند. به همین دلیل مهم است که برای یافتن علت اصلی مشکل با پزشک مشورت کنید.

 

برای دریافت خدمات نظافت از یک شرکت نظافتی خوب در تهران با ما تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید