شستن تشک تخت

تشک تخت خواب را چگونه بشوییم؟ (شستن لکه خون – ادرار روی تشک تخت )

بهداشت کالای خواب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد و همچنین با سلامت جسمی شما در تمامی ابعاد ارتباط تنگاتنگی دارد، به همین علت شستشوی دوره ای کالای خواب نظیر تشک تخت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌‌باشد، و شما باید در زمان های مشخص به صورت اصولی و صحیح کالای خواب خود را بشویید، روش های شستن تشک تخت در حال حاضر بسیار گوناگون و گسترده می‌باشد و شما با توجه به شرایط ویژه خود می‌توانید هر یک را که دوست دارید انتخاب کنید.

با شستن دوره ای تشک تخت شرایط لازم جهت حفظ سلامت سیستم تنفسی خود خصوصا ریه ها را قطعا به صورت ۱۰۰ درصدی تامین می‌کنید. در ادامه این مقاله سوال اساسی چگونه تشک تخت را بشوییم؟ پاسخ خواهیم داد، تا به کمک هر یک از این روش ها با کمترین هزینه و در منزل پاکیزگی کامل تشک تخت خود را تجربه کنید.

 

نحوه شستن تشک تخت در منزل

هر یک از ما روزانه ۸ الی ۱۰ ساعت از کالای خواب خود خصوصا تشک استفاده می‌کنیم، به همین علت این کالای خواب اساسی در معرض کثیف شدن و آلودگی های مختلف قرار دارد و در نظافت منزل ( در خواست نیروی نظافت منزل در تهران ) نقش پر رنگی را ایفا می کند و در صورت عدم رسیدگی قطعا منجر به بیماری های مختلف در بدن و پوست می‌شود.

راهکاری های خانگی مختلفی وجود دارد که شما به کمک آن‌ها می‌توانید تشک خوشخواب خود را مثل روز اول تمیز و بدون نقص کنید و همچنین شرایط استاندارد لازم را جهت خواب خود می‌توانید مهیا کنید اگر دوست دارید تشک خوشخواب شما مثل روز اول تمیز و پاکیزه شود باید تمامی مراحلی را که در ادامه ذکر می‌کنیم برای شستن تشک تخت به صورت مرحله ای طی کنید:

 

>> تمیز کردن تشک تخت با نمک و آبلیمو

  • در گام اول حتما باید کاور تشک خوشخواب خود را خارج کنید و در آب گرم به همراه مواد شوینده آن را بشویید چون همان طور که می‌دانید آلودگی ها در این قسمت نیز نفوذ می‌کنند.
  • در گام بعدی تشک خوشخواب خود را از داخل تخت خارج کنید و سپس در یک ظرف مخصوص نمک و آبلیمو را با یکدیگر مخلوط کرده و روی قسمت های مختلف تشک خوشخواب بریزید.
    نکته: از این ترکیب بیش از حد استفاده نکنید چون اسیدهای طبیعی موجود در آن امکان آسیب رسانی به بافت تشک خوشخواب شما را دارد.
  • این ترکیب هر چه قدر بیشتر روی تشک خوشخواب شما قرار بگیرید نتایج بهتری به همراه خواهد داشت اما به طور کلی ۱ الی ۲ ساعت مدت زمان کافی می‌باشد.
  • در مرحله بعدی یک فرچه را آغشته به مواد شوینده بدون کف کنید و سپس تمامی قسمت هایی که ترکیب آبلیمو و نمک ریخته بودید را به کمک مواد شوینده بشویید.
  • سپس بلافاصله به کمک یک دستمال دیگر اقدام به تمیز کردن سطح تشک خوشخواب خود کنید.

نکته : اگر میزان آلودگی و کثیفی های تشک شما بسیار زیاد است حتما در هر دو سطح تشک تخت این روش را اجرا کنید.

 

  • در نهایت برای این که تشک خوشخواب شما به طور کامل میکروب زدایی شود و باکتری های مضر آن از بین برود اجازه دهید به کمک نور خورشید خشک شود این روش شاید کمی وقت گیر باشد ولی بیشتر جنبه مثبت دارد تا تمامی آلودگی های داخلی به کمک اشعه های نور خورشید نابود شوند.

شستن تشک خوشخواب

 

>> نحوه شستن تشک تخت فنردار

برای شستن تشک تخت فنردار با استفاده از سرکه و پودر ماشین لباسشویی باید مراحل زیر را طی کنیم:

  • در این روش شما باید تشک خوشخواب خود را خصوصا در نواحی که کثیفی ها و آلودگی ها بسیار زیاد است آغشته به سرکه کنید سرکه به طور طبیعی هر نوع آلودگی را مثل یک شوینده قوی از بین می‌برد.
  • سپس در مرحله دوم بعد از ۱۵ الی ۳۰ دقیقه در جاهایی که از سرکه استفاده کرده بودید مقداری پودر ماشین لباسشویی بریزید آنزیم های موجود در این پودرها می‌تواند هر نوع لکه ای را از بین ببرد و همچنین به پاکیزگی بیشتر تشک خوشخواب شما کمک می‌کند.
  • در مرحله بعدی بعد از حدود ۳۰ دقیقه سعی کنید، به کمک یک فرچه و اسکاج تمامی آلودگی ها را از بین ببرید تا به بافت های داخلی تشک نفوذ نکند.
    نکته : استفاده بیش از حد مواد شوینده و سرکه باعث پاکیزگی بیشتر نمی‌شود بلکه احتمال آسیب دیدن بافت داخلی تشک و فنرهای آن را افزایش می‌دهد، به این نکته حتما توجه خاصی داشته باشید.
  • سپس به هر روشی که دوست دارید، اجازه دهید تشک خوشخواب شما خشک شود برای راحتی بیشتر می‌توانید تشک خود را مانند روش قبلی در معرض نور خورشید قرار دهید.

بهره گیری از هر یک از روش های ذکر شده کاملا به شرایط محیطی و حتی نوع تشک خوشخواب شما بستگی دارد این روش در عین سادگی با کمترین هزینه قابل اجرا هستند و حتی از کثیف شدن دوباره تشک خوشخواب جلوگیری می‌کنند.

 

 

>> پاک کردن و گندزدایی تشک تخت

تشک تخت یک وسیله ضروری و اساسی در منزل است، که شما باید به تمیز کردن آن اهمیت بسیار زیادی دهید چون در غیر این صورت حتی احتمال بروز حساسیت های مختلف و آلرژیک در تمامی سنین وجود دارد که به راحتی قابل درمان نیستند و تا زمانی که شما تشک تخت خود را گندزدایی نکنید. حساسیت شما ادامه خواهد داشت شما به کمک روش گندزدایی در تمیز کردن تشک تخت می‌توانید بار میکروبی و ویروسی آن را کاهش دهید حتی این روش باعث از بین رفتن شپش نیز می‌شود.

 

خشک کردن تشک

 

— برای شروع کار بهتر است ابتدا سطح تشک خود را در نواحی مختلف آغشته به الکل سفید کرده سپس از آب گرم استفاده کنید چون دمای بالا باعث نابودی برخی از میکروب ها و ویروس ها می‌شود.

— در گام بعدی به کمک یک فرچه که آغشته به مایع شوینده آنزیم دار تمامی سطح را تمیز کنید.

— در نهایت می‌توانید برای دفع بیشتر میکروب ها و گندزدایی تکمیلی سطح تشک تخت را به کمک اتو خشک کنید در این روش اگر اتوی بخار ندارید اتوی خود را در درجه کم و روی حالت بخار قرار دهید و سطح تشک را اتو کنید تا هیچ گونه میکروبی در قسمت داخلی و خارجی باقی نماند اگر شما اتوی بخار دارید نحوه انجام این کار آسان تر می‌باشد و فقط کافی است چند بار اتوی بخار را در قسمت های مختلف به صورت رفت و برگشتی بکشید.

— در انتها تشک تخت شما کاملا پاکیزه و عاری از هرگونه عامل بیماری زا و حساسیت زایی خواهد بود خصوصا در افرادی که دارای نوزاد و کودک در سنین پایین هستند این روش از شستن تشک تخت توصیه می‌شود اجرا شود.

 

>> تمیز کردن تشک تخت با دستگاه بخارشوی خانگی

یکی از موارد استفاده از بخارشو برای شستشوی خشخواب بسیار راحت و البته تاثیر گذار می باشد دستگاه بخار به دلیل آنکه قطرات بخار را با حرارت بالا به سطح خوشخواب وارد می کند موجب می شود تمام ذراتی که موجب آلودگی می شود را از بین ببرد. البته توجه کنید در این روش لازم است تا حتما با روش های خشک کردن تشک که در ادامه این مقاله گفته می شود خوشخواب را به خوبی خشک کنید.

 

لکه‌های تشک تخت خواب را چگونه بشوییم؟

بر اثر استفاده مداوم از تشک تخت خواب احتمال بروز هرگونه لکه و کثیفی در سطح آن وجود دارد و قطعا راهکار پاک کردن هر لکه ای متفاوت می‌باشد و شما بر اساس لکه ایجاد شده باید روش مناسب را استفاده کنید چون در غیر این صورت احتمال گسترده شدن لکه و حتی تخریب سطح خارجی تشک و بافت های آن وجود دارد.

 

لکه ادرار روی تشک

 

 — نحوه شستن ادرار از تشک تخت

گاهی اوقات افراد در سنین مختلف دچار شب ادراری می‌شوند و حتی این مشکل در افراد کهن سال بیشتر به چشم می‌خورد چون به دلیل افزایش سن بالا دچار مشکلات مختلف در کنترل ادرار می‌شوند. اگر با این مشکل در خانه مواجه هستید می توانید از پرستار شبانه روزی سالمند استفاده نمایید.

لکه ادرار اگر به موقع پاک نشود بوی بدی را ایجاد خواهد کرد و حتی زمینه بروز هرگونه میکروبی را فراهم می‌کند همچنین از نظر شرعی نیز برای ما مسلمانان پسندیده نیست.

نخستین گام برای شستشوی ادرار از تشک خوشخواب استفاده از جوش شیرین و نشاسته ذرت می‌باشد. این ترکیب می‌تواند به عمق لکه نفوذ کرده و به خوبی لکه ادرار را پاک کند به همین دلیل برای تميز كردن كابينت ام دي اف قهوه ای نیز از آن استفاده می کنیم.

سپس در گام بعدی شامپو فرش را با سرکه مخلوط کرده و روی لکه قرار دهید این ترکیب به جهت اسیدی بودن می‌تواند در مدت زمان کاملا کوتاهی میکروب ها را نابود کند سپس برای از بین بردن بوی بد می‌توانید از خوشبو کننده های مختلفی که در بازار وجود دارد استفاده کنید.

اگر شدت لکه بیشتر است تمامی این مراحل را دوبار تکرار کنید در نهایت برای خشک کردن می‌توانید از اتوی بخار استفاده کنید که به صورت ۱۰۰ درصدی محل را تمیز و پاکیزه کنید. اگر باز هم لکه رفع نشد می توانید از شرکت های نظافتی کمک بخواهید. نحوه تعیین قیمت نظافت ساختمان را در مقالات دیگر آچارتمان بخوانید.

 

 — لکه عرق

یکی از انواع لکه های رایج که دلیل تعریق زیاد در سطح خارجی تشک خوشخواب ایجاد می‌شود لکه عرق است که تمیز کردن آن بیشتر جنبه بهداشتی دارد و اگر در زمان مناسب شما اقدام به شستن تشک تخت در منزل نکنید زمینه بروز انواع بیماری ها را فراهم می‌کنید برای پاک کردن لکه عرق از روی تشک تخت شما می‌توانید از مقداری آب اکسیژنه به همراه آرد ذرت با نشاسته استفاده کنید حتی اکثر قالیشویی ها و حتی خشکشویی ها از این روش جهت از بین بردن لکه ها استفاده می‌کنند.

میزان آب اکسیژنه در این ترکیب باید ۳ به ۱ باشد همچنین پس از ترکیب این ۳ ماده اجازه دهید روی تشک به مدت ۳۰ دقیقه باقی بماند و سپس به کمک یک دستمال آغشته به هر نوع شوینده ای می‌توانید لکه را پاک کنید و در انتها برای پاکیزگی بیشتر استفاده از حرارت گزینه کاملا درست و مناسبی می‌باشد.

 

 — لکه خون

 

لکه خون روی تشک

 

پاک کردن لکه خون احتیاج به تخصص و مهارت بیشتری دارد چون در غیر این صورت لکه شما بیشتر پخش می‌شود برای شروع کار شستشوی تشک خوشخواب در منزل صبر کنید لکه اگر خشک نشده کاملا خشک شود و سپس از یخ یا آب سرد برای پاک کردن سطحی آن استفاده کنید این کار را حدود ۵ دقیقه به صورت رفت و برگشتی انجام دهید سپس در مرحله بعدی یک قرص آسپرین را به صورت له شده در محل لکه قرار دهید.

ترکیبات شیمیایی موجود در این قرص می‌تواند هر نوع لکه خونی را از بین ببرد سپس برای گندزدایی اسپری کردن الکل را فراموش نکنید و در مرحله آخر اجازه دهید، محل پاک شده خشک شود. این روش تکمیلی به صورت ۱۰۰ درصدی هر نوع لکه خونی را از بین می‌برد.

 

روش خشک کردن بعد از شستن تشک خوشخواب

چه خودتان تمیز کردن تشک را انجام می دهید و چه از خدمتکار منزل ( برای استخدام خدمتکار منزل خانم در تهران می توانید با پشتیبانان آچارتمان تماس بگیرید ) استفاده می کنید فراموش نکنید بعد از شستن تشک خوشخواب باید به روش های مختلف قسمت خارجی و داخلی آن را خشک کنید چون رطوبت خود عامل بروز قارچ ها و میکروب های مختلف است.

روش اول : یکی از آسان ترین روش‌ها جهت خشک کردن تشک بعد از شستشوی آن استفاده از باد گرم سشوار می‌باشد که در کوتاه ترین زمان ممکن علاوه بر خشک کردن تشک می‌تواند باعث نابودی هر چه بیشتر و سریع تر میکروب ها شود برای این کار باید سشوار را در فاصله ۱۰ الی ۱۵ سانتی متری از تشک قرار دهید، تا کامل قسمت های مختلف آن خشک شود.

روش دوم : همان طور که در قسمت بالا نیز اشاره کردیم استفاده از اتوهای مختلف می‌باشد که بخار اتو به خوبی می‌تواند به شما در خشک کردن تشک خوشخواب کمک شایانی بکند.

روش سوم : یکی از روش های قدیمی و رایج جهت خشک کردن تشک پهن کردن آن در جلوی نور آفتاب می‌باشد که بیشتر جنبه درمانی دارد چون هوای آزاد و نور خورشید عامل اصلی نابودی بسیاری از میکروب ها و قارچ ها می‌باشد به همین علت اگر وقت کافی جهت خشک کردن تشک خوشخواب را دارید حتما از این روش استفاده کنید.

روش چهارم : استفاده از جارو برقی نیز گزینه کاملا مناسبی می‌باشد چون به سبب مکش بالایی که دارد، به راحتی می‌تواند هر نوع رطوبتی را خشک کند و همچنین روش بی خطر و آسانی می‌باشد.

روش پنجم : استفاده از خاک بستر گربه می‌باشد، این خاک به طور طبیعی خاصیت جذب بسیار بالایی دارد و می‌تواند هر نوع رطوبت را جذب کند شما در محل رطوبت مقداری خاک بستر گربه باید بریزید و سپس بعد از ۱ ساعت می‌توانید خاک بستر گربه را بردارید نتیجه قطعا شما را شگفت زده خواهد کرد چون این خاک جذب رطوبت بسیار بالایی دارد و به راحتی باعث خشک شدن تشک خوشخواب شما می‌تواند شود.

برای دریافت خدمات نظافت راه پله تهران با پشتیبانان ما در آچارتمان تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

1 دیدگاه دربارهٔ «تشک تخت خواب را چگونه بشوییم؟ (شستن لکه خون – ادرار روی تشک تخت )»

  1. برای شستشوی ادرار از تشک خوشخواب که مدت زیادی باقی مانده هم می توانم از این روشی که فرمودید استفاده کنم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید