پاك كردن چسب از روي لباس

پاک کردن چسب از روی لباس ( چگونه چسب رازی را از روی لباس پاک کنیم؟ )

پاک کردن چسب از روی لباس یکی از بزرگ ترین مشکلات و معضلاتی است که افراد احتمالاً بعد از کار با انواع چسب با آن روبه رو می شوند. چسب به عنوان یک ماده مهم و کاربردی در ساخت و تعمیر ابزارآلات و وسایل مختلف همیشه یک عنصر در دسترس بوده است. بنابراین بدهی است که لک شدن لباس به وسیله آن یکی از مشکلات مهم کار با چسب است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به چگونگی پاک کردن لکه انواع چسب از روی لباس بپردازیم.

 

پاک كردن چسب رازی از روی لباس

پاک کردن چسب رازی از لباس در صورتی که نوع چسب مشخص باشد به راحتی قابل انجام است. در مورد آنکه چگونه لکه چسب رازی را از روی لباس پاک کنیم باید گفت از آنجا که این چسب یکی از پرکاربردترین چسب ها است. اطلاعات بسیاری در رابطه با حلال چسب رازی روی پارچه وجود دارد. اصلی ترین ماده تشکیل دهنده این چسب ماده سیانواکریلات است که جزو مواد سخت و مقاوم به شمار می آید.

 

پاك كردن چسب قطره اي از روي لباس

 

با این حال مواد حلال و از بین برنده ای چسب مقاوم بسیارند و می توان از آن ها برای پاک کردن لکه چسب رازی از روی لباس استفاده کرد. روغن مایع، نمک، الکل صنعتی، خمیر دندان، آب لیمو، آب و مواد شوینده، استون و ژل پترولیوم از جمله موادی هستند که برای پاك كردن چسب رازی از روي لباس استفاده می شوند. برای استفاده از این حلال های چسب رازی تنها کافی است لکه را به یکی از آن ها آغشته کرده و بعد از چند دقیقه لباس با مواد شوینده شست و شو داد. به این ترتیب می توان عملیات پاک کردن چسب از روی لباس را با موفقیت سپری کرد.

 

 

برای اطلاع از خدمات نظافت راه پله مناسب تمامی ساختمان های مسکونی و اداری با ما تماس بگیرید.

02144831500
02144831700

 

روش پاک كردن چسب قطره ای از روی لباس

پاک کردن چسب از روی لباس آن هم چسب قطره ای کار چندان سخت و زمان بری نیست. زیرا این نوع چسب به راحتی از روی بسیاری از پارچه ها و الیاف طبیعی و مصنوعی پاک می شود. برای پاک کردن چسب قطره ای از روی پارچه باید به روش ذیل عمل کرد :

 

پاك كردن چسب مایع از روي لباس

 

1> برای پاک کردن چسب از روی لباس لازم است ابتدا اجازه داده شود تا چسب ریخته شده بر روی لباس کاملاً خشک شود. سپس می توان با استفاده از استون یا لاک پاک کن اقدام به پاک کردن چسب کرد. البته بهتر است قبل از ریختن استون بر روی لکه چسب مقداری پنبه را به آن آغشته کرد. و سپس آن را بر روی گوشه کوچکی از لباس کشیده تا واکنش الیاف پارچه را به استون مشاهده کرد. این کار نوعی امتحان پارچه در برابر استون یا لاک پاک‌کن است. در صورت عدم تغییر رنگ پارچه می توان با خیالی آسوده لکه ایجاد شده را با استون پاک کرد.

2> برای پاک کردن چسب از روی لباس باید تکه ای اسفنج را به استون آغشته کرده و آن را از سمت بیرون به سمت داخل بر روی لکه کشید. همچنین می توان اسفنج آغشته به لاک پاک‌کن را به صورت ضربه ای بر روی لکه زد تا چسب به کلی از روی لباس پاک شود. زمانی که چسب کاملاً از بین رفت باید از یک شوینده نسبتاً قوی استفاده کرد و لباس را با آن شست و شو داد. بعد از شستن لباس باید آن را کاملاً بررسی کرده و در صورت باقی ماندن لکه لازم است عمل پاک‌سازی مجدداً انجام شود. در غیر این صورت می توان پارچه را آبکشی کرد و اجازه داد تا کاملاً خشک شود.

 

 

پاک کردن چسب مایع از روی لباس

 

پاك كردن چسب رازی از روي لباس

 

چسب مایع از جمله چسب هایی است که اگر بر روی لباس ریخته شود برای پاک کردن آن به هیچ عنوان دچار دردسر نخواهید شد. اولین اقدام برای پاک کردن چسب از روی لباس آن است که اجازه دهید تا چسب کاملاً خشک شود. سپس تا حد ممکن به کمک دست اقدام به برداشتن لایه های چسب از روی لباس کنید. در صورتی که باز هم آثاری از لکه بر روی لباس باقی مانده باشد باید لباس را برای چند ساعت در آب یخ قرار دهید. سپس مقداری شوینده قوی مانند پودر لباسشویی را روی لکه بریزید و اقدام به ماساژ لکه کنید. این کار را آنقدر تکرار کنید تا موفق به پاک کردن چسب از روی لباس شوید.

روش پاک کردن چسب پی وی سی صنعتی

برای پاک کردن چسب از روی لباس راه های مختلفی وجود دارند اما پاک کردن لکه ناشی از چسب صنعتی کاملاً متفاوت است. چسب‌ صنعتی یا همان چسب ساختمان از جمله چسب های مقاومی هستند که اغلب توسط استادکاران صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال اگر به هر دلیلی لباستان به این نوع چسب آغشته شد نگران نباشید. زیرا بهترین و البته تنها راه ممکن برای پاک کردن آن استفاده از حلال و پاک کننده آن است. برای تهیه حلال چسب صنعتی باید به فروشگاه های فروش مصالح و تجهیزات ساختمانی مراجعه کرد.

 

 

پاک کردن چسب ناخن از روی لباس

پیش از پرداختن به پاک کردن لکه چسب از روی لباس آن هم چسب ناخن باید به چند نکته مهم توجه کرد. اول اینکه ساختار چسب ناخن بسیار شبیه به چسب قطره‌ای است. زیرا مواد اصلی تشکیل دهنده آن سیانواکریلات و چسب آکریلیک هستند. نکته مهم بعدی در رابطه با پاک کردن چسب ناخن مصنوعی از روی لباس  مرحله به مرحله عمل کردن است. مورد مهم بعدی خشک شدن کامل لکه و سپس اقدام برای پاک کردن آن است. زیرا در این حالت می توان از گسترش لکه و نفوذ آن به درون الیاف پارچه جلوگیری کرد. بنابراین برای رفع لکه ناشی از چسب ناخن بر روی لباس باید به این صورت عمل کرد.

●       از یکپارچه نخی آغشته به استون استفاده کرده و آن را بر روی لکه قرار داده و از سمت بیرون به داخل اقدام به پاک کردن لکه کنید.

●       در صورتی که لکه ایجاد شده نسبتاً بزرگ است از حالت ضربه زدن به کمک پارچه آغشته به استون برای پاک کردن آن استفاده کنید.

●       در مرحله بعدی پارچه آغشته به استون را به مدت چند دقیقه بر روی لکه قرار دهید.

●       سپس با استفاده از جسمی کند مانند پشت چاقو اقدام به کندن تکه های نرم شده چسب از روی پارچه کنید.

●       مرحله فوق را آنقدر تکرار کنید تا تمام بخش های چسب از روی لباس کنده شوند.

●       حال باید لباس را به کمک یک پاک کننده مناسب شست و شو داد.

 

 

نکته:

پیش از هر گونه اقدام برای پاک کردن چسب از روی لباس در صورتی که چسب از نوع چسب ناخن باشد باید ترکیبات پارچه را مطالعه کرد. در صورتی که در ترکیب پارچه لباس از الیاف استات، تری استات و الیاف مد آکریلیک استفاده شده باشد باید لکه را با تینر پاک کرد. زیرا استون برای پاک کردن لکه ایجاد شده بر روی پارچه هایی با الیاف ذکر شده غیر قابل استفاده است. دلیل این امر هم حساس بودن این الیاف به استون است که در صورت تماس با آن سبب ایجاد حفره هایی در پارچه می شوند.

 

بیشتر بخوانید : از بین بردن رسوب کتری

 

از بین بردن چسب حرارتی روی لباس

روش های متعددی برای پاک کردن چسب از روی لباس وجود دارند که می توان برای رفع لکه ایجاد شده توسط چسب حرارتی از آن ها استفاده کرد. بهترین و مناسب ترین روش برای پاک کردن چسب حرارتی بر روی لباس قرار دادن لباس در فریزر است. این کار باعث سفت و شکننده شدن ساختار چسب می شود. در نتیجه می توان بعد از حداکثر نیم ساعت پارچه را از فریزر خارج کرده و با ابزاری مناسب تکه های سفت شده چسب را از روی لباس جدا کرد. سپس می توان لباس را به کمک یک شوینده مناسب کاملاً شست و شو داده و بعد از خشک شدن دوباره از آن استفاده کرد. لازم به ذکر است که برای از بین بردن لکه چسب حرارتی از روی لباس می توان از استون نیز استفاده کرد.

 

مراحل پاک کردن لکه از روی لباس

 

اما همچنان که پیش تر به آن اشاره شد استفاده از استون برای پاک کردن چسب از روی لباس باید با احتیاط همراه باشد. زیرا ممکن است صدمات غیر قابل جبرانی به پارچه وارد کند. در صورتی که مانعی برای استفاده از استون وجود نداشته باشد و پارچه مورد نظر قابل شستشو باشد. می توان حوله ای نرم و تمیز را زیر پارچه قرار داد. سپس اقدام به آغشته کردن پارچه لک شده به استون کرد. به همین منظور لازم است لکه را از بیرون به سمت داخل تمیز کرد. در نهایت نیز لباس را به استفاده از پودر لباسشویی کاملاً شست و شو داد.

 

بیشتر بخوانید: هزینه نظافت منزل

 

چسب PVC / پاک کردن چسب از روی لباس

یکی از راه های از بین بردن لکه چسب استفاده از گرما و حرارت می باشد این روش برای  پاک كردن چسب از روی شیشه نیز کاربرد دارد. برای پاک کردن چسب از روی لباس در صورتی که چسب از نوع پی وی سی باشد می توان به چهار روش مختلف عمل کرد. اول اینکه لکه ایجاد شده را به وسیله اتو و با کتری گرم کرد. برای این کار می توان یک حوله پارچه ای یا تکه ای کاغذ را بر روی لکه قرار داد.

سپس به کمک اتو و یا کتری داغ به آن حرارت وارد کرد. این کار باعث شل شدن چسب می شود. در نتیجه چسب به کاغذ یا حوله چسبیده و از روی لباس پاک می شود. روش دوم به این نحو است که می توان لباس را به مدت یک یا دو ساعت در فریزر قرار داده و سپس با استفاده از ابزاری کند یا پشت چاقو اقدام به کندن چسب کرد.

سومین روش برای پاک کردن چسب از روی لباس استفاده از پودر لکه بر روی لکه است. برای این کار باید مقداری از پودر لکه بر را بر روی لکه ریخته و آن را برای چندین دقیقه به حال خود رها کرد. بعد از گذشت چند دقیقه می توان آن را شست و شو داد. چهارمین روش اندکی متفاوت است. زیرا پیشنهاد برای تمیز کردن لکه این نوع چسب استفاده از اسپری WD-40 است. برای این منظور لازم است لکه را به اسپری مربوطه آغشته کرده و بعد از یک ساعت اقدام به جداسازی چسب از روی لباس کرد.

برای دریافت خدمات پرستار شبانه روزی سالمند  با ما تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

 

3 دیدگاه دربارهٔ «پاک کردن چسب از روی لباس ( چگونه چسب رازی را از روی لباس پاک کنیم؟ )»

  1. روی لباس فرم مدرسه دخترم یک تیکه کوچیک چسب رازی باقی مونده میشه راهنمایی بفرمایید چسب رازی روی لباس چگونه پاک میشود؟

  2. سلام ، ببخشید روی کاغذ دیواریمون چند تا چیز با چسب رازی چسبونده بودیم بعد از اینکه کندیمشون خود چسب باقی مونده روی کاغذ دیواری میشه بگید اینارو چطوری پاک کنیم؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید