مسواک زدن کودکان

مسواک زدن بچه ها ( از چه زمانی آموزش مسواک زدن کودکان را شروع کنیم؟ )

اولین دغدغه والدین مسئولیت پذیر در قبال فرزندشان پس از مشاهده رویش اولین دندان در دهان رسیدگی به آن می‌باشد چون در صورت عدم رسیدگی صحیح و اصولی سلامت دندان های شیری و حتی دائمی کودک شما که در آینده ظاهر خواهند شد به خطر خواهد افتاد و عواقب جبران ناپذیری در انتظار فرزند شما خواهد بود شما به عنوان والدین در اولین اقدام باید از روش های صحیح و اصولی بهره بگیرید که کودک شما در انجام این امر کمتر لجبازی کرده و به یک روتین روزانه در زندگی او تبدیل شود.

مسواک زدن کودکان از سنین پایین می‌تواند از بسیاری از عواقب جبران ناپذیر در آینده به راحتی جلوگیری کند اگر شما دوست دارید با روش های مختلف آموزشی در زمینه مسواک زدن کودکان و نکات پیرامون آن به طور کامل آشنا شوید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

از چه زمانی مسواک زدن کودکان را شروع کنیم؟

 

روش مسواک زدن کودکان

 

آغاز مسواک زدن در کودکان باید پس از رویش نخستین دندان در دهان او شروع شود، یعنی به عبارتی سن دقیق مسواک زدن در این رده سنی به سنین زیر یک سال بین ۶ الی ۹ ماه برگشته و یکی از مهم ترین نکات برای نگهداری از نوزاد و حفظ سلامت دندان های کودک می باشد. طبق تحقیقات گسترده در دانشگاه بزرگ شیکاگو آمریکا هر چه قدر کودک از سنین پایین تر مسواک زدن را آغاز کند در آینده دندان هایی به سفیدی برف و همچنین بدون پوسیدگی خواهد داشت البته روش مسواک زدن در سنین کمتر از یک سال متفاوت می‌باشد و شما مطابق با روش مخصوص دندان کودک خود را باید تمیز کنید.

طبق نظریه های اخیر پزشکی در حوزه مسواک زدن دندان کودکان در سنین کمتر باید از روش جایگزین استفاده کرد در این روش سلامت دندان و حتی جسم او بیشتر حفظ می‌شود چون کودک در سنین پایین تر به دلیل عدم نداشتن ادراک کافی اقدام به بلعیدن خمیر دندان می‌کند که بسیار خطرناک است و می‌تواند مشکلات گوارشی و جسمی مختلفی را ایجاد کند.

پس از آغاز اولین بار مسواک زدن برای کودک شما باید تمامی موارد لازم را به درستی رعایت کنید تا کوچک ترین میزان از آسیب به لثه و دهان کودک وارد نشود، چون در صورت هرگونه درد و اضطراب قطعا کودک شما برای بار دوم همکاری لازم را با شما نخواهد داشت و با مشکل مواجه خواهید شد در سنین کمتر پس از آغاز مسواک زدن می‌توانید از گاز استریل برای تمیز کردن دندان های کودک خود استفاده کنید فقط کافی است.

دور انگشت خود را با گاز استریل پوشش دهید و سپس دندان او را تمیز کنید البته این روش از مسواک زدن را تا دو بار در روز می‌توانید تمدید کنید مسواک زدن بچه ها علاوه بر جنبه بهداشتی بیشتر جنبه روانی داشته و کودک جهت آموزش های نوین جمعی بیشتر آمادگی پیدا می‌کند. اگر فرصت انجام این کار را ندارید می توانید در طول روز که پرستار در منزل شما کنار کودک است از او بخواهید این کار را انجام دهد.

 

روش های تشویق کودکان به مسواک زدن

 

مسواک زدن بچه ها

 

شما به کمک روش های مختلف و کاربردی می‌توانید میزان انگیزه کودک خود را برای مسواک زدن افزایش دهید خصوصا در سنین کمتر از ۵ سال به دلیل نداشتن درک کافی جهت مسواک زدن کودک اغلب لجبازی کرده و همکاری لازم با والدین یا مربی کودک در منزل نداشته و در نتیجه از مسواک زدن اجتناب می‌کند در صورتی که شما به کمک برخی از روش های مختلف می‌توانید از لحاظ روحی و روانی روی کودک خود تاثیر بگذارید و او را جهت مسواک زدن با اراده خود کودک آماده کنید.

به کمک این روش ها کودک شما پس از چندین بار تمرین و تکرار خود مشتاق مسواک زدن خواهد شد، در ادامه این مقاله روش های تشویقی جهت مسواک زدن را به شما معرفی می‌کنیم:

  • سعی کنید، مسواک زدن را برای کودک به یک تفریح تبدیل کنید و با سرگرمی در خانه با وسایل ساده او را به این کار تشویق کنید، به عنوان مثال هنگام مسواک زدن یک موسیقی پخش کنید و کودک را به بازی و شادی هنگام مسواک زدن دعوت کرده و در نتیجه کودکان از آن جایی که به بازی و شادی علاقه مند هستند، بلافاصله با شما همکاری خواهند کرد.
  • بیشتر در انتخاب هر روش تشویقی جنبه روانی آن را در نظر بگیرید، به عنوان مثال به کودک خود بگویید، که پس از هر بار مسواک زدن از شما یک جایزه کوچک دریافت خواهد کرد.
  • فیلم های آموزشی معتبری در دنیای مجازی وجود دارد، که به شکل انیمیشن بوده و کودک پس از مشاهده آن ها قطعا خود مشتاق مسواک زدن با شما خواهد شد، این فیلم ها بیشترین میزان از تاثیر را روی کودک می‌گذارند.
  • شما می‌توانید پس از هر بار مسواک زدن کودک خود به او یک ستاره بدهید و در ازای افزایش ستاره ها به او قول بدهید، که به مکان های تفریحی مختلف نظیر شهربازی او را خواهید برد. به این صورت یک بازی در خانه برای کودکان خود راه اندازی کنید تا تشویق به زدن مسواک شود

انتخاب هر یک از این روش ها بیشتر به سن کودک و میزان درک او بستگی دارد و همچنین والدین در انتخاب هر یک از این روش ها جهت مسواک زدن کودکان از آزادی عمل برخوردار هستند.

 

 

چه نوع مسواکی بخریم؟

 

طریقه مسواک زدن کودکان

 

به گفته برخی از پزشکان روش مسواک زدن بچه ها در سنین مختلف متفاوت می‌باشد و همچنین مسواک شخصی کودکان از نظر ظاهری باید دارای ویژگی های منحصر به فردی باشد که علاوه بر حفظ سلامت دندان ها از نظر ظاهری برای کودک نیز جذاب باشد. شما باید هنگام خرید مسواک کودک خود بیشترین میزان از دقت را به خرج دهید.

  • قسمت فرچه برسی مسواک کودکان باید کاملا نرم و لطیف باشد چون در غیر این صورت لثه او دچار آسیب می‌شود.
  • قسمت دسته مسواک باید کمی پهن تر باشد تا کودک هنگام مسواک زدن تسلط بیشتری داشته باشد‌.
  • مسواک خریداری شده باید توسط برندهای معتبر تولید شده باشد و جنس قسمت فرچه و دسته آن کاملا درجه یک باشد.
  • روش مسواک زدن بچه ها کمی متفاوت تر می‌باشد و به همین علت مسواک باید از میزان مقاومت بالایی نیز برخوردار باشد.

با توجه به این نکات شما می‌توانید بهترین محصول را جهت خرید انتخاب کنید و مسواک زدن را به شیوه درست برای کودک خود انجام دهید. عادت دادن کودکان به مسواک زدن همچنین می تواند یکی از راه های تنظیم خواب کودک یک ساله به بالا نیز باشد.

 

از چه خمیر دندانی برای کودکان استفاده کنیم؟

 

مسواک زدن کودک

 

یکی دیگر از نکات مهم و قابل بررسی در مسواک زدن کودکان خمیر دندان می‌باشد به طور کلی خمیر دندان های کودکان دارای فرمولاسیون متفاوت و منحصر به فردی می‌باشد چون میزان مواد شیمیایی به کار رفته در خمیر دندان مخصوص کودک باید کنترل شده باشد چون کودکان به دلیل نداشتن درک کافی هر بار هنگام مسواک زدن از روی کنجکاوی مقداری از خمیر دندان را می‌بلعند و در نتیجه مشکلات مختلفی در انتظار آن ها خواهد بود.

  • خمیر دندان مخصوص کودکان را حتما از یک برند معتبر خریداری کنید چون برندهای شناخته نشده محصولات باکیفیت و درجه یکی را تولید و به فروش نمی‌رسانند.
  • حتما قبل از خرید ترکیبات به کار رفته در خمیر دندان را به دقت مطالعه کنید و میزان فلوراید و سایر مواد شیمیایی به کار رفته در آن را بررسی کرده و سپس اقدام به خرید کنید.
  • خمیر دندان مختص کودکان بیشتر دارای طعم های مختلفی هستند که کودک علاقه بیشتری به مسواک زدن نشان دهد و همچنین دارای مزه تلخی نمی‌باشند.
  • بافت خمیر دندان کودکان کمی شل تر می‌باشد و بیشتر حالت ژله ای و رنگی دارند تا توجه کودک را به خود جلب کند.
  • این نوع از خمیر دندان ها باید حاوی مواد شیمیایی کمتری باشند چون بافت لثه و دندان کودکان حساس تر می‌باشد.

 

آموزش مسواک زدن به کودکان

 

آموزش مسواک زدن به کودکان

 

طریقه مسواک زدن در کودکان به مراتب کمی متفاوت تر می‌باشد و علت اصلی این مسئله تفاوت فاحش ساختار دهان و دندان او است شما به عنوان والدین کودک یا پرستار تمام وقت در منزل باید در مرحله اول قبل از مسواک زدن خود به کمک بسترهای ایجاد شده در فضای مجازی فیلم های آموزشی مختلف را مشاهده کنید و اطلاعات مختلفی در این زمینه کسب کنید.

به طور کلی مسواک زدن کودکان در هر سنی بیشتر باید با هدف تشویق او صورت بگیرید در غیر این صورت نتیجه متفاوتی خواهد داشت برای شروع کار حتما دستان خود را قبل از مسواک زدن برای کودک به خوبی بشویید تا هیچ گونه میکروبی از دستان شما به دهان او منتقل نشود مقداری از خمیر دندان را به اندازه یک نخود روی مسواک بریزید سپس مسواک را کمی با آب ولرم خیس کرده و در ادامه فک بالا و پایین کودک را به آرامی به صورت رفت و برگشتی مسواک بزنید مسواک زدن در کودکان کمی فرآیند وقت گیری می‌باشد.

در مرحله بعدی حتما دندان های پشتی را به صورت دورانی مسواک بزنید چون امکان پوسیدگی این دندان ها بیشتر می‌باشد و در نهایت قسمت داخلی دندان ها را مسواک زده و کار خود را به اتمام برسانید و دهان کودک را پاک کنید اگر کودکتان با مادریار خود این کار را انجام می دهد حتما به او نیز این موضوع را یادآور شوید، مسواک زدن در کودکان بیش از ۲ بار در روز مجاز نمی‌باشد همان طور که در قسمت بالا اشاره کردیم.

اگر میزان نگرانی شما جهت پوسیدگی دندان کودک بسیار بالا است پس از رویش اولین دندان می‌توانید به کمک یک گاز استریل به راحتی آلودگی های روی دندان کودک را پاک کنید چون گاز استریل حاوی هیچ گونه ماده خطرناکی نیست که از نظر جسمی کودک شما را به خطر بیاندازد مسواک زدن در کودکان در سنین مختلف می‌تواند شانس مواجه شدن با مشکلات مرتبط با دندان را به کمتر از ۵ درصد برساند. مروارید گران قیمت دهان کودک خود را به کمک مسواک زدن می‌توانید همیشه حفظ کنید.

 

برای استخدام مربی کودک در منزل تهران با ما تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

به بالا بروید