نحوه تمیز کردن فرش در منزل

روش های تمیز کردن فرش در خانه ( اصول تمیز کردن فرش سفید در منزل )

در تمام خانه‌ها مواد شوینده زیادی پیدا می‌شود که برای تمیز کردن فرش در منزل مناسب است. تخصصی‌ترین این مواد انواع مختلف شامپو فرش است اما تفاوت آن با مواد شوینده دیگری مانند مایع ظرفشویی، پودر رخت‌شویی و غیره به اندازه‌ای نیست که موجود نبودن آن در خانه مانع از شروع فرآیند شستشوی فرش در خانه و عدم نیازمندی به خدمات قالیشویی شود، اما قطعاً استفاده از آن‌ها چه از نظر قدرت تمیز کنندگی و چه از نظر کاهش احتمال آسیب به رنگ و بافت فرش، مناسب‌تر از سایر مواد شوینده غیرتخصصی است.

در کنار این برتری، اما باز این مواد برای از بین بردن تمامی لکه‌ها و آلودگی‌ها مؤثر نیستند و عدم کارایی آن‌ها در این زمینه است که بحث دیگر روش‌های تمیز کردن فرش را مطرح می‌کند. راهکار مقابله با تأثیرات آسیب‌رسان این روش‌ها رعایت اصول و نحوه به‌کارگیری آن‌ها است و آشنایی با این اصول، وقت زیادی از افراد نمی‌گیرد.

گام به گام تميز كردن فرش در منزل

رعایت مراحل ضروری برای پاکیزگی فرش از پیش‌شرط‌های صورت گرفتن این اقدام به نحو احسن است. هر کدام از روش‌های تمیز کردن فرش روشن یا تیره در خانه، مراحل خاص خودش را دارد، اما به‌ طور عمومی شامل مراحلی می‌شود که باید توسط افراد به‌صورت گام به گام رعایت شود. این مراحل به ترتیب زیر است.

جارو کشیدن فرش اولین قدم در تمز کردن فرش در خانه

جاروبرقی کشیدن سطح فرش قبل از شروع کار : این اقدام نتیجه روش‌ها را ثمربخش‌تر می‌کند.

انتخاب روش تمیز کردن با توجه به نوع کثیفی : روش‌های تمیز کردن عمومی فرش مثل تمیز کردن فرش با بخار شو، با از بردن لکه یا نواحی کوچک‌تر کثیفی متفاوت است، در نتیجه تنها در صورت انتخاب روش مناسب هر کدام، بهترین نتیجه حاصل می‌شود.

از بین بردن لکه‌ها به‌صورت تفکیک شده : منشأ لکه‌های ایجاد شده بر روی فرش اغلب مختلف است و به همین دلیل برای پاک کردن هر نوع لکه به روش خاصی نیاز است مثلا نحوه پاك كردن لكه قدیمی چاي از روي فرش  متفاوت تر نسبت به لکه تازه است بنابراین انجام این اقدام یا اقدام‌ها باید به‌عنوان پیش‌شرط اثربخش بودن در نظر گرفته شود.

جاروبرقی کشیدن فرش بعد از انجام روش: به دلیل اطمینان از پاک‌سازی کامل‌تر مواد به‌کاررفته در کلیه روش‌ها.

 

 

راه‌های ساده تمیز کردن فرش در منزل

 

–تمیز کردن فرش با استفاده از محلول های شستشو

برای استفاده از شامپو فرش یا سایر مواد شوینده موجود در خانه‌ها لازم است به اندازه نهایتاً یک سطل چهار لیتری (مقادیر بستگی به ابعاد فرش یا مکان‌های مورد نظر برای تمیز کردن دارد) محلول شوینده و آب تهیه کنیم. قبل از آغاز کار باید فرش را با دقت جاروبرقی بکشیم.

بعد از جاروبرقی کشیدن می‌توان از انواع دستمال پرزدار، برس و یا حتی اسکاچ ظرفشویی استفاده کرد، اما پیشنهاد کاربردی آچارتمان در این خصوص استفاده از لیف‌های توپی حمام است که معمولاً از جنس پارچه پلاستیکی مش یا پرزدار تهیه شده و علاوه بر راحت کردن کار نسبت به انواع برس و برقرار کردن اصطکاک مورد نیاز بر روی فرش، به‌هیچ‌وجه پرز نمی‌دهند و به بافت فرش آسیب وارد نمی‌کنند و از این نظر باعث دردسر بیشتر افراد نمی‌شود. فرآیند شستشو و دوباره آغشته کردن به محلول هم با استفاده از لیف‌های توپی آسان‌تر است و اصطلاحاً چرک و آلودگی را زیاد به خود جذب نمی‌کنند.

این روش به‌عنوان دم دست‌ترین نحوه تمیز کردن فرش در منزل نتیجه خوبی دارد و ظاهر فرش را به‌خوبی برق می‌اندازد، اما از لحاظ بدنی انرژی زیادی می‌طلبد و خصوصاً برای تمیز کردن کل سطح فرش چندان راحت نیست. اگر لکه های موجود بر روی فرش حاصل از سوختگی می باشد پاک کردن آنها اصول و روش های خاص خود را دارد می توانید در این مورد از مقاله ی رفع سوختگی فرش استفاده نمایید.

برای دریافت نظافت منزل مرکز تهران با پشتیبانان ما در آچارتمان تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

—  با استفاده از محلول جوش شیرین و نمک

جوش شیرین یکی از بهترین مواد خانگی برای ایجاد  تمیزی و نظافت است که در تمامی مراحل تمیزکاری مانند نظافت ظروف، تمیز کردن سینک ظرفشویی و غیره به کار می رود. برای استفاده از جوش شیرین و نمک به‌عنوان یک روش تمیز کردن فرش در منزل، کافی است که مقدار لازم جوش شیرین و نمک را ( به نسبت یک به یک ) با هم مخلوط کرده و بر روی کل فرش یا محل‌های دچار لکه و کثیفی بپاشیم. در مرحله بعد می‌بایست بر روی این مخلوط از طریق یک بطری اسپری به اندازه‌ای که دانه‌های جوش شیرین و نمک حل شود و حالتی مرطوب بر روی فرش ایجاد گردد، آب بپاشیم.

سپس باید از طریق یک برس مناسب و یا هر ابزار مناسب دیگری مانند لیف توپی اقدام به گسترده‌تر کردن این محلول بر روی فرش کنیم و نواحی مختلف را تا زمان تمیز شدن فرش یا از بین رفتن لکه‌های موضعی و یکدست و روشن شدن رنگ فرش، برس بکشیم.

 

حتما بخوانید: رسوب زدایی کتری

— با استفاده از محلول سرکه و آب

سرکه سفید و آب به نسبت یک به سه یکی از محلول‌های مناسب برای پاک‌سازی همه چیز از جمله تميز كردن قابلمه روحی سوخته می باشد نیز قابل استفاده است. البته باید به این نکته توجه کرد که یکی از خواص ذاتی سرکه، پاک کردن رنگ از طریق محلول کردن مواد جامد در خود است، بنابراین بهتر است قبل از استفاده از سرکه، تأثیر آن را بر روی فرش آزمایش کنیم. یا درصد کم‌تری از سرکه در محلول پاک‌کننده فرش استفاده کنیم.

تمامی مراحل این روش هم مانند تمیز کردن فرش در خانه از طریق محلول‌های شوینده شیمایی است و طبق جزئیات آن انجام می‌گیرد. در کل این روش را می‌توان برای لکه‌های سرسخت‌تر در نظر گرفت و خصوصاً برای تمیز کردن فرش روشن بهتر از فرش‌ها با رنگ تیره جواب می‌دهد. همچنین از این محلول جادویی می‌توانید در پاک كردن رنگ خشک شده از روی لباس هم کمک بگیرید.

استفاده از محلول سرکه و اب برای تمیز کردن فرش در خانه

— با استفاده از پراکسید هیدروژن 

یکی از بهترین روش ها برای پاک کردن لکه های پروتئینی و در نتیجه تمیز کردن لکه های فرش استفاده از پراکسید هیدروژن می باشد این ترکیب به دلیل قدرت حلالیت بالایی که دارد م یتواند به راحتی پاکیزگی فرش های شما را رقم بزند.

 

تميز كردن فرش روشن

یکی از نکات خانه تکانی عید و تمیز کاری‌ها تمیز کردن فرش روشن می‌باشد. فرش روشن در مقایسه با فرش تیره تفاوت‌هایی دارد که مهم‌ترین آن جلوه بیشتر لکه‌ها و کثیفی بر روی آن است. به همین دلیل نوع مواد و محلول‌های در نظر گرفته شده برای تمیز کردن فرش روشن باید به‌نوعی قوی‌تر از محلول‌های مناسب فرش تیره باشد.

خبر خوب این‌که با توجه به استفاده حداقلی از رنگ و به کار بردن رنگ‌های کم اثرتر در فرش‌های روشن، امکان به کار بردن مواد قوی‌تر مانند آب و سرکه، جوش شیرین و نمک و حتی الکل برای این دسته از فرش‌ها فراهم‌تر است. البته امکان آسیب‌های احتمالی به بافت فرش از جانب این مواد کماکان باقی است که باید توسط افراد در نظر گرفته شود و در هر صورت طبق اصول و مقادیر مجاز از آن‌ها کنند.

 

نحوه تمیز کردن فرش در خانه با بخار شو

بخار شو یک ابزار مناسب برای تمیز کردن فرش در منزل و بسیار کاربردی و مناسب است. این وسیله به‌نوعی مکمل دستگاه جاروبرقی است و اگرچه در مورد از بین بردن لکه‌های فرش چندان کارایی ندارد، اما می‌تواند به‌عنوان مکمل بعد از روش‌های کارسازتر برای از بین بردن لکه‌ها عمل کرده و حتی اثرات منفی آن‌ها را مانند بوی بد سرکه، از بین ببرد.

قبل از استفاده از بخار شو فرش باید با دقت توسط جاروبرقی تمیز شود و اگر لکه‌ای بر روی آن ایجاد شده است، از طریق روش‌های مؤثر پاک‌سازی شود. در مرحله بعد دستگاه باید طبق راهنمای استفاده آماده‌سازی شود. وقتی‌که از این دستگاه به منظور تمیزی فرش و برق انداختن آن استفاده می‌شود، می‌توان مخزن بخار شو را به جای آب خالی، با محلول رقیق آب و مواد شوینده یا آب و سرکه پر کرد.

تمیز کردن فرش در خانه با استفاده از شامپو فرش

 

ترفندهای مختصر و مفید برای تمیز کردن فرش در خانه

استفاده از تکه‌های یخ برای از بین بردن آثار آدامس چسبیده شده به فرش
استفاده از روش حرارت دادن به وسیله کتری برای پاک کردن لکه‌های ایجاد شده بر اثر ریزش اشک شمع
استفاده از مقادیر محدود الکل و استون برای پاک کردن لکه‌های ایجاد شده بر اثر لکه‌های رنگی، لاک ناخن و مواد شیمایی
تمیز کردن لکه‌های خون و آب میوه و رنگ غذا، با استفاده از سودا
استفاده از خمیر دندان برای از بین لکه‌های ناشی از خودکار، ماژیک و…
پاشاندن مخلوط نشاسته ذرت و نمک بر روی فرش و جاروبرقی کشیدن آن، با هدف براق شدن سطح فرش

برای استخدام خدمتکار شبانه روزی با پشتیبانان ما در آچارتمان تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید