تمیز کردن کاغذ دیواری

روش های تمیز کردن کاغذ دیواری ( مرحله به مرحله )

اگر از آن دسته افراد هستید که برای دیوارهای خانه یا محل کار خود از کاغذ دیواری استفاده می‌کنید، بدون شک با مشکل کثیف شدن کاغذ دیواری مواجه شده‌اید؛ در این مواقع شاید با خود تصور کنید که باید کاغذ دیواری را عوض کنید، در حالی که شما می‌توانید با تمیز کردن کاغذ دیواری به‌آسانی لکه‌ها و کثیفی‌ها را از بین ببرید.

با گذشت زمان، رنگ کاغذ دیواری به خاطر گردوغبار موجود در فضا تغییر می‌کند و تیره می‌شود یا ممکن است به دلایلی مانند دود، روغن و… کاغذ دیواری دچار لک و کثیفی شود؛ در این مواقع باید با یک روش صحیح و اصولی، کاغذ دیواری را تمیز کرد تا کاغذ دیواری همانند روز اول تمیز و درخشان شود.

توجه داشته باشید اگر بدون هیچ اطلاعاتی و با استفاده از یک روش غلط تصمیم بگیرید که کاغذ دیواری را تمیز کنید، علاوه بر اینکه کاغذ دیواری تمیز نمی‌شود بلکه خراب هم می‌شود و باید آن را تعویض کنید.

ما در این مقاله تصمیم داریم که روش اصولی و صحیح تمیز کردن کاغذ دیواری را به شما آموزش دهیم؛ بنابراین اگر هیچ اطلاعاتی در مورد روش تميز كردن كاغذ ديواري ندارید، نگران نباشید کافی است این مقاله را با دقت بخوانید.

 

مرحله به مرحله تمیز کردن کاغذ دیواری

 

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری

 

همان طور که قبلا گفته شده روش‌های بسیاری برای تمیز کردن کاغذ دیواری وجود دارد که شما باید براساس جنس کاغذ دیواری آن را انتخاب کنید تا کاغذ دیواری آسیب نبیند؛ کاغذ دیواری به دو دسته کاغذ دیواری قابل شست و شو و کاغذ دیواری غیر قابل شست و شو تقسیم می‌شود که در ادامه این مقاله از آچارتمان ( ارائه دهنده‌ی خدمات نظافت راه پله شرق تهران ) مرحله به مرحله روش تمیز کردن کاغذ دیواری قابل شست و شو و غیرقابل شست و شو آموزش داده می‌شود.

 

  • گردگیری

فرقی ندارد که شما به چه دلیلی قصد تمیز کردن کاغذ دیواری را دارید یا از چه روشی می‌خواهید برای تمیز کردن استفاده کنید، شما باید در مرحله اول کاغذ دیواری را به طور کامل گردگیری کنید؛ گردگیری کاغذ دیواری به این دلیل انجام می‌شود تا گردوغبار روی کاغذ دیواری از بین برود.

شما می‌توانید با استفاده از یک جاروبرقی به‌راحتی گردوغبار روی کاغذ دیواری را پاک کنید؛ تنها کافی است یک برس تمیز و خشک را به سری جاروبرقی وصل کنید و تمام دیوارهایی که کاغذ دیواری دارند را بادقت و حوصله به آرامی جارو کنید.

بهتر است از بالای کاغذ دیواری شروع به گردگیری کنید، زیرا در صورتی که از پایین این کار را شروع کنید ممکن است هنگامی که بالای کاغذ دیواری را جارو می‌کنید مقداری گردوغبار مجدد به قسمت پایین کاغذ دیواری ریخته شود.

البته می‌توانید برای گردگیری کاغذ دیواری، به جای جاروبرقی از گردگیر کمک بگیرید؛ اما خوب است بدانید که سریع‌ترین راه برای انجام این کار، استفاده از جارو برقی است که نتیجه تمیزتری هم دارد.

در صورتی که به این مرحله از تمیز کردن کاغذ دیواری توجه نکنید و گردگیری انجام ندهید، هنگامی که کاغذ دیواری را مرطوب کنید با لکه‌های بسیاری مواجه خواهید شد که به‌آسانی پاک نمی‌شوند. در این مرحله اگر تمایل دارید به گردگیری و تمیز کردن فرش های خانه نیز بپردازید در مقاله‌ی دیگری در مورد روش‌های تمیز کردن فرش پرداخته‌ایم.

 

  • از بین بردن لکه ها

چه در حال تمیز کردن شستن تشک خوشخواب باشید و چه در حال تمیز کردن کاغذ دیواری لکه بری اولین وومهم ترین گام می باشد. اگر کاغذ دیواری شما دارای لکه است پیشنهاد می‌شود که بعد از گردگیری، لکه‌ها را برطرف کنید؛ نحوه لکه‌گیری بستگی به جنس کاغذ دیواری و نوع لکه دارد.

از سرکه یک پاک کننده چندمنظوره است که برای از بین بردن لکه‌های چربی روی کاغذ دیواری و همچنین رسوب زدایی اسپرسو ساز کاربرد دارد، می‌توانید از مخلوط سرکه سفید و آب کمک بگیرید؛ تنها کافی است مقدار کمی سرکه و آب ولرم را باهم مخلوط کنید و یک اسفنج تمیز و نرم را داخل این محلول بزنید و تا حد زیادی آب اسفنج را بگیرید تا باعث خیس شدن بیش از حد کاغذ دیواری نشود و سپس به‌آرامی اسفنج را روی لکه بکشید.

اگر کودک شما با استفاده از مداد شمعی کاغذ دیواری را رنگ کرده است، بهتر است اول به مدت چند دقیقه روی قسمتی که مداد شمعی کشیده شده سشوار گرم بگیرید و سپس یک پارچه تمیز و خشک را روی آن قسمت بکشید تا لکه پاک شود؛ اگر لکه مداد شمعی به خوبی پاک نشد می‌توانید از محلول سرکه و آب نیز استفاده کنید.

برای برطرف کردن لکه‌های تیره‌ای مانند کپک نیز می‌توانید از محلول سرکه و آب استفاده کنید؛ البته اگر کپک سیاه باشد محلول آب و سرکه جوابگو نیست و بهتر است از ترکیب آب و سفیدکننده استفاده کنید.

خوب است بدانید سفیدکننده باعث می‌شود رنگ کاغذ دیواری کمرنگ شود؛ بنابراین اگر کاغذ دیواری تیره‌ای دارید، از این روش برای پاک کردن لکه کپک استفاده نکنید. همانطور که می‌دانید سرکه یک تمیز کننده کاربردی در منزل است و می‌توانید از آن در براق كردن ظروف برنجی هم استفاده می شود.

 

روش تمیز کردن کاغذ دیواری

 

روش تمیز کردن کاغذ دیواری

 

پس از پاک کردن لکه‌ها، می‌توانید از محلول آب و صابون یا محلول آب و مایع ظرفشویی برای تمیز کردن کل قسمت‌های کاغذ دیواری استفاده کنید.

در یک سطل دو لیتر آب و دو قاشق غذاخوری صابون یا مایع ظرفشویی بریزید و هم بزنید و سپس یک اسفنج نرم و تمیز را داخل محلول ببرید و پس از چند ثانیه خارج کنید و آب اضافی آن را بگیرید و به‌آرامی روی کاغذ دیواری بکشید تا تمیز شود؛ با یک اسفنج مرطوب تمیز و نرم، محلول را از روی کاغذ دیواری پاک کنید و اجازه دهید خشک شود.

برای اینکه کاغذ دیواری سریع‌تر خشک شود می‌توانید از یک پارچه نرم و خشک کمک بگیرید؛ پارچه را به آرامی روی کاغذ دیواری بکشید تا پارچه رطوبت کاغذ دیواری را به خود جذب کند. همچنین این محلول در تمیز کردن شیرآلات هم کاربرد دارد.

 

 

  • شستن کاغذ دیواری قابل شست و شو

بسیاری از افراد با شنیدن نام کاغذ دیواری قابل شست و شو تصور می‌کنند که می‌توانند آن را با چند سطل آب بشویند، اما باید گفته شود که این تصور کاملا اشتباه است؛ اگر برای تمیز کردن کاغذ دیواری قابل شست و شو از این حجم از آب استفاد کردید، دیگر نباید انتظار داشته باشید که کاغذ دیواری مدت زیادی عمر کند و هیچ آسیبی نبیند.

زمانی که به شما می‌گویند این کاغذ دیواری قابل شست و شو است، به این معنا است که می‌توانید از روش‌هایی که در آن کاغذ دیواری مرطوب و کمی خیس می‌شود مانند روشی که در بالا گفته شد برای تمیز کردن کاغذ دیواری استفاده کنید.

 

  • تمیز کردن کاغذ دیواری غیر قابل شست و شو

 

پاک کردن کاغذ دیواری

 

روش تمیز کردن کاغذ دیواری غیر قابل شست و شو، با طرز تمیز کردن کاغذ دیواری قابل شست و شو کاملا متفاوت است و به هیچ عنوان نمی‌توان برای تمیز کردن کاغذ دیواری غیر قابل شست و شو از آن روش‌هایی که در بالا گفته شد استفاده کرد؛ در ادامه این قسمت از مقاله با طرز تميز كردن كاغذ ديواري غیر قابل شست و شو آشنا می‌شوید.

برای تمیز کردن کاغذ دیواری غیر قابل شست و شو باید ابتدا گردگیری کرد؛ برای گردگیری از یک پارچه نرم و تمیز یا گردگیر استفاده کنید.

پارچه یا گردگیر باید کاملا خشک باشند؛ گردگیری را از بالا به پایین شروع کنید و توجه داشته باشید که این کار را به‌آرامی و بادقت انجام دهید تا کاغذ دیواری آسیبی نبیند.

البته برای گردگیری کاغذ دیواری غیر قابل شست و شو از جاروبرقی نیز می‌توانید استفاده کنید؛ فقط توجه داشته باشید که جاروبرقی را به‌آرامی روی کاغذ دیواری بکشید، زیرا جنس این کاغذ دیواری نازک‌تر از کاغذ دیواری قابل شست و شو است و به‌آسانی پاره می‌شود.

توجه داشته باشید که برای از بین بردن لکه‌های کاغذ دیواری غیر قابل شست و شو، به هیچ وجه نمی‌توانید از پاک‌کننده‌های خانگی یا شیمیایی استفاده کنید؛ زیرا کاغذ دیواری غیر قابل شست و شو نباید ذره‌ای خیس یا مرطوب شود.

برای پاک کردن لکه‌هایی مانند مداد شمعی می‌توانید از حرارت گرم سشوار استفاده کنید و سپس بلافاصله یک پارچه خشک و نرم را روی آن قسمت بکشید؛ برای سایر لکه‌ها می‌توانید از پودر تالک استفاده کنید و مقداری از آن را برروی یک دستمال کاغذی بریزید و دستمال را چند دقیقه روی لکه قرار دهید و سپس با یک اسفنج خشک و نرم پودر مانده برروی کاغذ دیواری را پاک کنید. یکی از کاربردهای بخارشوی برای تمیز کردن کاغذ دیواری می باشد بهتر است این وسیله با فاصله کافی از کاغذ دیواری گرفته شود و حتما ابتدا در یک منطقه کوچک از کاغذ دیواری عملکرد آن چک شود.

در برخی مواقع می‌توانید با استفاده از یک پاک‌کن لکه‌هایی مانند خط مداد و دود را برطرف کنید و تنها کافی است به‌آرامی پاک‌کن را روی قسمت خط‌خطی شده مداد بکشید.

همان طور که متوجه شدید کاغذ دیواری غیر قابل شست و شو را نمی‌توان خیس یا مرطوب کرد، به همین خاطر نمی‌توان برای گرفتن نتیجه بهتر آن را با آب و مایع ظرفشویی و سایر محلول‌ها تمیز کرد؛ بنابراین برای اینکه مجبور نشوید پس از مدتی به خاطر کثیفی و لکه کاغذ دیواری را تعویض کنید، پیشنهاد می‌شود که هر دو هفته یکبار برای کاغذ دیواری گردگیری انجام دهید تا لکه به وجود نیاید.

 

برای اسخدام نیروی نظافت راه پله مرکز تهران با پشتیبانان ما در آچارتمان تماس بگیرید.

درخواست تلفنی:
02144831500
02144831700

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید